Bloc personal,

divendres, 5 de març del 2010

Eines de productivitat i oci: així m'ho manego…

Feia temps que tenia ganes de relacionar totes aquelles petites eines que utilitzo pràcticament a diari i m'ajuden a organitzar-me en la feina i gaudir del plaer en moments d'oci.

Estic parlant d'aplicacions d'escriptori però també d'eines que estan al núvol (cloud computing), generalment gratuites. I quan parlo d'eines d'escriptori, partim d'un iMac 2.16 GHz Intel Core2 Duo sota Mac OS X 10.6.2 a dia d'avui, per tant són aplicacions en la seva versió Mac (si té més versions). I quan parlo d'eines cloud computing ens hem de limitar a les penoses condicions de l'ADSL de La Collada, "la ciudad sin ley", dins la primera ciutat cablejada amb fibra òptica des de fa mes de deu d'anys, Vilanova i la Geltrú, i que sembla, pràcticament ningú gaudeix... 3 MB de baixada i 256 KB de pujada (tot i que diuen que en són 300 KB) quan els cables no estan mullats o un camió no se'ls emporta com ha passat més d'una vegada... Aquí hi hauria molt a parlar del per què en una "zona residencial" on paguem més de 1.000 € anuals d'IBI no tenim almenys un cablejat telefònic soterrat o en condicions mínimament dignes (i no faré referència del cablejat elèctric ni d'altres infraestructures municipals senzillament penoses...). I dintre del dolent, sort encara que pago la desproporcionadament cara ADSL de Telefónica perquè almenys són els únics que quan tens problemes amb la línia (molt sovint aquí a La Collada city) venen i t'ho arreglen de veritat... sinó només caldria llegir l'entrada que vaig publicar al seu dia Internet i la mare que els va parir... :(.

--

Productivitat:


MAIL: Eina esencial en els temps que corren. Aquí rebo i envio correus d'11 comptes de correu inclosos els "imprescindibles" de Google Mail (GMail).

AGENDA: Els correus estan íntimament lligats a l'agenda perquè és la base de dades a on s'envien i arriben els correus. Qualsevol adreça nova de Mail queda reflectida en l'Agenda tot i que mai s'arriba a obrir.

BENTO: Per això disposo d'aquesta base de dades que, entre altres coses, està enllaçada a l'Agenda. De fet, quan vull entrar una adreça nova, ho faig a Bento. Aquí també tinc una base de dades de tots els projectes, l'estat en que es troben, dades del client, pressupostos i factures emeses.

MOZY: Per si un dia passa alguna desgràcia, a part de la còpia de seguretat obligatòria que fa TimeMachine en un disc dur extern de 500 GB, tinc Mozy, una aplicació al núvol que em fa còpies de seguretat del correu, agenda i iCal. Mozy és gratuït fins a 2 GB i tot i que jo només n'utilitzo 1 per tot el que he comentat, estic pensant en pujar tots els arxius de música i de feines realitzades per tenir una segona còpia de seguretat… (tinc els CD/DVD com a còpia original desplaçada i el disc dur de 2 TB com a còpia de seguretat d'aquests CD/DVD). La versió d'espai il·limitat val uns 40-45 € anuals però és això: il·limitat. Llàstima del penòs ample de banda de pujada existent en aquest país a preus sobrepassats...

iCAL: Calendari d'Apple bàsic per programar feines. El faig servir sovint conjuntament amb Automator. També va lligat a Mail quan envia recordatoris per correu. Abans utilitzava GoogleCalendar i, en un moment donat, vaig sincronitzar el de Google amb iCal. Si calgués, anotant al de Google m'apareixerien també a iCal.

AUTOMATOR: Amb Automator programo el despertador de cada dia pel matí quan vull llevar-me amb música d'iTunes, per exemple, i també quan vull enviar correus periòdicament a algú de recordatori. O quan els vull programar amb antelació.

PLAXO: Malgrat tenir Mozy per les còpies de seguretat i de tenir l'Agenda i sincronitzar-la amb Bento, al núvol també tinc Plaxo perfectament sincronitzat amb l'Agenda, iCal i totes les accions de blogs i altres cosetes que pugui fer des del compte de Google Mail.

EVERNOTE: Un perfecte magatzem digital per anar guardant coses que després poden ser-te d'utilitat. La mateixa aplicació permet guardar les coses al núvol i a l'aplicació d'escriptori. La veritat és que, com més suc li trec és emmagetzamant totes les claus, contrasenyes i altres mandangues d'aquests temps moguts que ens ha tocat viure… ;-) Tot i que, exclussivament per contrasenyes, tinc una altra aplicació que s'integra amb els navegadors. El que passa és que amb el nou HTML5 estic provant GoogleChrome i no té suport pel plugin d'aquesta altra aplicació que, de moment, no mencionaré…

DROPBOX: Interessant aquesta opció d'enmagetzament gratuït fins a 2 GB també en el núvol, però d'una manera que et fa pensar que ho tens al teu propi ordinador. De fet un cop instal·lat et crea una carpeta compartida al teu disc dur en la que, un cop hi arrastres arxius, realment el que fa és pujar-los a un servidor. L'interessant d'aquest servei és que pots obtenir fàcilment l'enllaç de l'arxiu on l'has penjat i enviar-lo per correu, per exemple, cosa que per arxius grans va molt bé.

BLOGGER: Ara mateix estic escrivint aquesta entrada a un dels blogs que vaig mantenint. De fet, Blogger l'utilitzo bastant sovint i també, en certa manera, és un arxiu de referència digital on vaig anotant coses que vaig descobrint entre moltes altres coses, per suposat.

PICASA: I juntament amb Blogger, GooglePicasa, per pujar totes les fotos dels blogs i més, però més fàcil que a través del web. Per això aquesta aplicació d'escriptori m'és molt útil.

GMAIL: És el servei de correu on-line que pots disposar a qualsevol lloc tot i que jo personalment l'utilizo com a mirall per anar apuntant totes les actuacions virtuals i saber en cada moment, mirant l'adreça de correu a quin compte va dirigit, d'on ve i el per què. Com he dit abans, per la meva situació de movilitat actual, l'utilitzo integrat dins Mail per no anar duplicant feines de consulta de correu.

FACEBOOK: És potser el servei que menys utilitzo i el vaig començar a utilitzar "per provar-lo" a veure què tal… com la majoria d'aplicacions. Ara mateix, encara que sembla que estic bastant actiu, de fet li tinc lligats els blogs de manera que cada vegada que escric alguna cosa al blog, apareixi a Facebook. I per estadístiques puc dir que, la majoria de gent que llegeixi aquesta entrada escrita a Blogger, la llegirà realment a Facebook.

GOOGLE READER: Una de les feines diàries que m'he carregat voluntàriament sobre les espatlles (la gent que segueixi mètodes GTD de productivitat posarà el crit al cel…) és la lectura diària, a primera hora del matí, de les notícies a que estic subscrit mitjançant GoogleReader.

DELICIOUS: Aquesta utilitat ja fa anys que l'utilitzo i pot ser nímia, però a mi em va força bé. És un magatzem d'adreces web que en un moment puc trobar interessant a nivell de recursos, per exemple, o per postposar lectures imprescindibles que en el moment de la primera ullada no puc realitzar.

--

Oci:


iTUNES: Un clàssic també per escoltar contínuament música mentres treballes. I la que tu vols. Tot i que, a dir veritat, quan necessito està més concentrat em poso la ràdio de fons, ja sigui la d'iTunes o la de l'equip de música. I em sembla que aquesta última opció és per la disposició dels altaveus: no m'apunten directament i puc estar més per la feina.

xTORRENT: Aquest potser és de les poques aplicacions de pagament que tinc i l'utilitzo perquè la vaig pagar en el seu dia. Ara, segurament hi han aplicacions més interessants, però totes acaben fent el mateix: baixar arxius P2P.

TV SHOWS: Aquesta és bastant recent i abans d'aquesta n'he provat altres però no m'han acabat de funcionar intuitivament a la primera i les he descartat. En aquesta és molt fàcil: li dius quines sèries t'interessa seguir i a partir de quin capítol "subscriure't" per dir-ho d'alguna manera. Ell solet, un cop el capítol ha estat emés i els friquis de torn l'han pujat, ho detecta, baixa el torrent, obre l'aplicació corresponent i comença la baixada. M'ha passat de vegades que estava esperant un capítol determinat i mirant per aquí i per allà m'he donat compte que ja el tenia baixat.

SWARM QUERY: Aquesta va bé per buscar novetats de pel·lícules, la majoria en versió original i moltes, tot sigui dit, abans que s'estrenin al nostre país.

GROWL: És notificador d'alertes. No té més importància, però com sempre està actiu m'indica quan per exemple, havent-hi una baixada llarga en procés, ha acabat. També en tinc un pel Facebook, però com no hi participo massa no hi ha gaire activitat… però sí és curiós veure com la gent està escrivint un comentari abans fins i tot d'enviar-lo… ;-)

YOUCONTROLTUNES: I aquesta aplicació també no té més importància que la de ser un panell de control d'iTunes bàsic: play, stop, endavant i enrera; però suficient per no haver d'anar activant l'iTunes cada cop.

--

I estic segur que em deixo moltes, però que moltes coses. Però això és tot de moment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada