Bloc personal,

divendres, 13 de setembre del 2024

Tokio día a día, vol. 1 (2021)

[541]

Valoració



Fitxa tècnica

Taiyō Matsumoto
(guió, dibuix i tinta)
Alejandro Sánchez Herrera (traducció)
(東京ヒゴロ - Tokyo Higoro - Tokyo These Days)

[ Manga seinen ] (ed. 2023)
Shōgakukan (30/08/21 al Japó) (publicació serialitzada des del 12/06/19)
ECC (05/12/23 a Espanya)

8 capítols (1-8) - 224 pàgines - DIN-A5
Wikipedia   |   MyAnimeList (7,30) (192)

Sinopsi

Whakoom:
“En el seu darrer dia com a editor, el Shiozawa agafa un tren amb el qual ha pujat centenars de vegades per donar un darrer consell a un creador de manga el treball del qual solia editar. Més tard, s'atreveix a tornar a una llibreria a petició d'un editor júnior que vol la seva ajuda per tractar amb un creador de manga incorregible que abans era editat pel Shiozawa i que ara es nega a treballar amb ningú més. Per al Shiozawa, Tòquio en aquests dies està ple de memòria i està encapsulat en els vincles ineludibles entre els creadors de manga, els seus editors, l'art i la vida mateixa.”

Crítica

El rerafons de la indústria del manga amb aquell punt d’indiferència ben característic del mestre Matsumoto…

Traduït literalment, Tokyo Higoro vol dir Tokyo cada dia.

“Arriba el manga més recent del consagrat autor Taiyō Matsumoto, que el 2020 ja va guanyar dos premis Eisner per Louvre no Neko (Los gatos del Louvre) (ECC, 2 vol.) i les obres dels quals Tekkon kinkreet o Ping Pong han aconseguit fama internacional i adaptacions al cinema i l'animació. Tokio día a día ha estat elegit en primer lloc com a millor manga per la revista japonesa Free Style al seu número d'hivern de l'any 2022. La classificació per punts és votada per 50 llibreters, assagistes i editors japonesos especialitzats en manga.

Aquesta obra enlluernadora plena d'humanitat i malenconia és el primer treball de l'autor que està ambientat a la indústria del manga. Ens explica la vida del Shiosawa, un influent editor de manga que viu només amb el seu canari (que sembla parlar). El Shiosawa acaba de retirar-se aviat després de 30 anys com a editor i no té clar quin serà el següent pas. Veurem com serà el seu nou dia a dia relacionant-se amb els seus antics companys i autors de qui s'encarregava, ara que està lliure de càrregues laborals. Per descomptat, el manga i l'edició continuaran sent una part essencial de la seva vida.”




Resum (amb espòilers)

Un editor de manga sense vida social i bastant apàtic, el Shiozawa, assumeix com a propi el fracàs de les vendes d’una nova revista de manga en l’editorial on treballa i acaba dimitint de la feina. No només això, també vol desentendre’s de tot allò relacionat amb el manga i decideix marxar fora de la ciutat no sense abans desprendre’s de tota la col·lecció de manga acumulat al llarg dels anys. En aquest procés, on mica en mica es va despedint dels companys de professió així com dels autors amb els que havia treballat, anem coneixent diferents personatges amb més o menys carisme.

Arriba un punt, però, justament quan està donant a valorar a un comprador la venda de tota la col·lecció de manga acumulada, que s’ho repensa i, aprofitant els seus contactes, comença a demanar als autors que a ell li agraden, col·laborar en una nova publicació, aquesta vegada sent-ne ell l’editor. Molts, de primeres, el rebutgen, però d’altres s’ho comencen a pensar i altres decididament hi col·laboraran.

Coneixem tot tipus d’autors, des de velles glòries que ara estan en una etapa estancada, però comercialment saludable, fins a gent que s’ha retirat i es dedica a altres coses. Amb aquest estil tan particular, el Matsumoto ens mostra el submón del manga i la necessitat d’haver-se de dedicar a altres coses si no tens la tirada comercial suficient.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada