Bloc personal,

divendres, 19 de juny del 2009

Material "hardware" (i IV)


Em sembla que amb aquesta entrada finiquitaré el tema del material "hardware" que disposo per portar a terme el meu propòsit. I ara toca doncs, parlar del Calicchio Reflector.

Aquest "trasto" és un petit invent ja discontinuat de la casa de trompetes Calicchio. És una membrana circular que, convenientment acoblada al pabelló de la trompeta, rebota el so emergent cap l'emisor del mateix. La membrana, de fet és un timbal al que se li han incorporat unes petites llengüetes de ferro protegides amb cauxú per no ratllar el lacat de la trompeta. Per un cantó deixa sortir el so natural de la trompeta i per l'altra, el més important, és que retorna el so exactament tal com surt de la campana de la trompeta. Així doncs, per estudiar per exemple, és molt útil perquè es poden apreciar tots els matisos, bons i dolents, de l'emisió del so allà on es produeix i no el rebot del so en qualsevol superfície que el difumina. De fet, és el que molta gent fa servir per estudiar: tocar a 10 cm. de la paret. El so rebota directament i pots corretgir l'emisió del so a voluntat.

Després de molts anys de tenir-lo (i també de no fer-lo servir perquè no tocava), ara volia tenir-ne un pel fliscorn. Vaig posar-me en contacte amb la casa que el va fabricar i em van contestar que ja no el fabricaven. De totes maneres em van comentar també que mai l'havien fabricat per fliscorn. Així doncs, a principis d'aquest any em vaig marcar el propòsit de construir-ne un jo mateix pel fliscorn. Me'n vaig anar a Akústic, la botiga del Xavier Ferrer, un dels ex-teclistes de L'Orquestra Ébano i li vaig demanar una membrana de timbal lleugerament més gran a la que li ensenyava de mostra. I vaig construïr-lo. És clar que aquesta membrana és bastant més prima, en l'extrem, que la de Calicchio i, per tant, era més difícil encabir-hi els rematxes. Estèticament no és tant maca com l'original, però la feina la fa i molt bé.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada