Bloc personal,

dilluns, 23 de febrer de 2015

Spirulina

TAULA DE CONTINGUTS:
Què és?
Propietats
Dosis recomenades
Com prendre-la
On comprar-la
Contraindicacions
 
Què és?

L’Spirulina és una alga verdi-blava, microscòpica i amb forma d’espiral, d’aquí el seu nom. És un dels superaliments més concentrat en proteïnes, vitamines, minerals, anti-oxidants, àcids grassos i aminoàcids essencials.

Es considera que l’Spirulina ha estat una font alimentària per als asteques. La seva recol·lecció al llac Texcoco i venda com a pastissos està documentada i descrita des del temps d’Hernán Cortés. Els asteques ho anomenaven “Tecuitlatl”, que traduït significa “excrement de pedra”. Amb posterioritat, investigadors francesos van trobar en el mateix llac molta quantitat d’Spirulina, la qual cosa va portar a que en la dècada dels 70 s’establís en el mateix lloc la primera planta de producció d’Spirulina de l’empresa Sosa Texcoco per a la seva producció a gran escala.

Un altre indret on ja es coneixia l’Spirulina d’antic, és el Txad. Es té coneixement que en aquestes contrades africanes la tribu Kanembu assecava l’Spirulina en forma de pastissos anomenats “Dihé” que s'utilitzen per fer brous per als àpats.

Cultivada en aigua dolça i deshidratada per conservar tot el seu poder nutricional és micro-polvoritzada per a una major absorció.

Se li atribueixen beneficis en:
  • neteja i purificació de la sang i de les artèries,
  • reducció del colesterol,
  • equilibri del sucre en sang,
  • ajuda a perdre o guanyar pes segons les necessitats,
  • i regeneració cel·lular i de la flora-intestinal evitant la formació de fongs i llevat.
 
Propietats
  1. És la major font coneguda de proteïnes (65%) bio-disponibles contenint els 8 aminoàcids essencials. És molt més fàcil de digerir i assimilar que la soja o qualsevol proteïna d’origen animal.
  2. Excepcionalment rica en vitamina B-12 i ferro, sent un superaliment ideal per estats d’anèmia, com a reconstituent anímic i per a una segura transició cap al vegetarianisme i el veganisme.
  3. L’Spirulina conté el tan beneficiós àcid gamma linoleic (GLA), un dels àcids grassos essencials tan necessaris per als problemes de pell com èczemes i psoriasi. Ajuda a perdre pes, és un eficaç anti-inflamatori, alleuja els símptomes de la síndrome premenstrual, la síndrome de fatiga crònica i està recomanat per millorar els símptomes de depressió i esquizofrènia, millorant les funcions cerebrals.
  4. Conté grans quantitats de clorofil·la, poderós anti-cancerigen, energetitzant, depuratiu i regenerador cel·lular.
  5. Molt rica en vitamines A, B1, B2, B6, E, K i B-12, especialment grans quantitats de betacarotè (provitamina A) un potent anti-oxidant que redueix el risc de patir càncer.
  6. L’Spirulina, com gairebé totes les algues, és un gran re-mineralitzador, amb grans quantitats de ferro, potassi, calci, magnesi, seleni, manganès, crom, fòsfor, sodi i zinc.
 
Dosis recomenades
  • Com preventiu: de 5 a 10 grs al dia.
  • En neteges o casos de malalties greus de 15 a 30 grs al dia.
  • Esportistes i atletes en general: de 30 a 60 grs al dia.
Com desintoxicant o remineralitzant és recomanable prendre en dejú per maximitzar la seva absorció. Com saciant i aprimant hauria de prendre’s abans dels àpats. Per guanyar massa muscular, s’hauria de prendre després dels àpats per a completar la quantitat proteica, encara que amb aquesta finalitat és fonamental exercitar els músculs amb activitat física.

 
Com prendre-la

Com preventiu i aportació nutricional s’aconsella incloure’l a poc a poc en la nostra dieta habitual en forma de batuts i sucs verds, en sucs de fruites, en salses i amaniments i en qualsevol de les formes que la nostra creativitat i intuïció porti.

L’Spirulina està boníssima al suc de taronja, suc de llimona, liquats de poma i api i en un súper batut verd ple de:
  • Fulles tendres de diferents enciams i espinacs.
  • 1 cogombre i 1 poma.
  • Una culleradeta de postres d’Spirulina (5 grs).
  • Un rajolí d’oli d’oliva verge extra.
  • Una mica de sal de l’Himàlaia i llimona al gust.
També es poden fer unes delicioses crackers o pa deshidratat amb blat sarraí, llavors de carbassa, oli de cànem i Spirulina, salses i amaniments per amanides: Tahini cru, oli d’oliva verge extra, Spirulina, llavors de cànem sense pell i llimona al gust, o simplement empolvorar en cremes de verdures, puré de patates, sopes, amanides i qualsevol altre plat de la teva gastronomia particular.

 
On comprar-la

Aquí a prop he trobat Mundo Arcoiris (Besalú, Girona) però està “carota”… Poca broma: 125 grs 8 €, 250 grs 14 € i 1 Kg 50 €! També es poden trobar les varietats hawaiana (125 grs 15 €) o en trocets (125 grs 13 €) i flocs (125 grs 13 €). I aquí se li han d’afegir les despeses d’enviament… L’avantatge és que sembla de qualitat i no ve de “qualsevol lloc”. Hi han llocs més econòmics, però en forma de comprimits per tal de prendre-la en quantitats ínfimes.

Si fas números, prenent 25 grs al dia, et fulmines 250 grs en 10 dies, o el que és el mateix, 3/4 de Kg al mes…

 
Contraindicacions

Ull amb les afectacions de la tiroides, tant hipotiroïdisme com hipertiroïdisme. Consultar amb el metge en cas d’hipotiroïdisme i clarament contraindicat en cas d’hipertiroïdisme. (+ info)

1 comentari:

Joan Solé ha dit...

La pots comprar o també la pots cultivar tu mateix. (i surt molt més econòmic!!)
Pots trobar la info a: www.xarxaespirulina.cat

Publica un comentari