Bloc personal,

diumenge, 22 de febrer del 2015

Peres i pomes

Hi ha una cosa que ja fa anys que em bullia per dintre però preferia deixar-la aparcada… “el temps ho cura tot”, pensava. Ara he llegit un paperet i se m’ha tornat a regirar tot. Així que, com a teràpia personal, aquí exposo amb metàfores el que diu el paperet per, entre altres coses, recordar-ho més endavant.

  • Li he comprat a un jardiner un pomer.
  • El meu veí em diu que, així per sobre, té 28 pomes.
  • Un conegut ha col·laborat amb la compra de 7 peres, que representa el 25% del total de pomes.
  • Si s’hagués venut aquest pomer en el moment que tenia 28 pomes, s’hauria de fer l’operació de 28 pomes - 7 peres = 21 pomes.
  • En aquest punt només caldria repartir a parts iguals les 21 pomes entre la gent amb qui voldria compartir-les i ja està. Si ho vull repartir entre 3, per posar un número, a cadasú li tocaran 7 pomes.
  • Però el temps passa i el pomer podria fer més pomes o perdre-les i quedar-se pelat, així que, segons els meus càlculs, hem de treballar amb percentatges i la cosa quedarà així:
    1. si el pomer tingués 100 pomes, 100% - 25% = 75% = 75 pomes a repartir en parts iguals (25 pomes),
    2. però si es donés el cas que al pomer només li quedessin 8 pomes, 100% - 25% = 75% = 6 pomes a repartir en parts iguals (2 pomes).
  • Per cert… he dit que encara haig de pagar aquest pomer i que, de fet, no tinc res?
    1. en el primer cas, de les 25 pomes que queden per cadascú, aportant-ne només 7 per cap, encara quedarien 18 pomes per gaudir-ne,
    2. però en el segon cas, 2 pomes, encara queden per pagar-ne 5 per cap…
En qualsevol cas aquests són els meus càlculs… em signes aquí per mostrar-me que estàs conforme?

Peres, pomes, unitats absolutes, percentatges, el jardiner i el tonto del veí… Déu n’hi do! Al final tot sóna una mica com el conte de la lletera, oi?

No recordo que ningú m’hagi preguntat mai si volia que em regalessin 18 pomes, 7 pomes o haver-ne de pagar 5. Per això escric això aquí, per recordar-me’n…

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada