Valoració


Fitxa tècnica
Direcció: Keishi Ōtomo
Guió: Keishi Ōtomo (manga: Nobuhiro Watsuki)
Música: Naoki Satō
Producció: Warner Bros. Pictures Japan
Distribució: Warner Bros. Pictures (Japó), Netflix (internacional)
Actors: Takeru Satoh, Kasumi Arimura, Issey Takahashi
Estrena: 04/06/2021
Pressupost: 21,3M $
Títol original: るろうに剣心 最終章 The Beginning (Rurōni Kenshin: Saishūshō – Za Biginingu)
[ Acció, aventura, drama, històric, guerra, samurais, arts marcials ] 2 h. 17 min.
Wikipedia
Sinopsi
IMDb (7,4) (12K):
“Abans de convertir-se en protector, el Kenshin era un assassí temible conegut com a Battōsai, però la seva història canvia quan coneix la gentil Tomoe Yukishiro.”
Crítica
Al final, la història d’amor amb la Tomoe queda millor que no pas la que té amb la Kaoru: preqüel·la de la història principal, els deu anys desaparegut des de que era Battōsai l’assasí fins a convertir-se en el rodamón Himura Kenshin…

Traduïda a l’espanyol com Kenshin, el guerrero samurái: El principio. Títol alternatiu en anglès: Rurouni Kenshin: Final Chapter Part II - The Beginning.
Aquesta també l’havia vista i tampoc no la tenia anotada.
==
Copio i enganxo aquest text que he preparat per la sèrie d’anime Ao no Miburo (2024) S01 (The Blue Wolves of Mibu):
Lliçons d’història que he après (associats a Ao no Miburo), especialment després de veure la segona temporada de l’anime Rurouni Kenshin (2024) i tots els live-action (2012-21) amb la història completa:
Parlo dels vaixells negres (1853), la batalla de Toba-Fushini (1868), la Restauració Meiji (1868), shōgun vs. emperador, els incendis de Kyoto, els samurais… i també l’incident d’Ako (1701-03) i els 47 rōnin.
A la segona meitat del segle XIX, davant la incipient industrialització i influència del món occidental del que fins ara s’havien aïllat, blindant-ne les fronteres, el Japó es debatia entre mantenir el shogunat*, un règim despòtic similar al feudalisme eureopeu, o donar poder a l’emperador i el seu nou govern (fins ara també hi havia emperador, però sempre depenia del shōgun**).
(*) Shogunat: govern militar establert al Japó amb breus interrupcions entre finals del segle XII fins a la Restauració Meiji de 1868, amb el shōgun** com a cap.
(**) Shōgun: dàimio o senyor feudal més important del moment; vindria a ser una mena de Generalíssim.
(**) Shōgun: dàimio o senyor feudal més important del moment; vindria a ser una mena de Generalíssim.
Els vaixells negres es mencionen tant a Ao no Miburo com a Rurouni Kenshin, associats als canvis que van produir la Restauració Meiji de 1868. Aquest era el nom inicialment dels vaixells portuguesos que van iniciar les relacions comercials amb el Japó des del segle XV i rebien aquest nom pel color de la fusta, empastifada de brea per aconseguir impermeabilització. Els vaixells negres als que es refereixen en les dues sèries, corresponents als incidents de la batalla de Toba-Fushini de 1868 que va finalment concloure en la Restauració Meiji, van ser quatre vaixells nord-americans primer (Mississippi, Susquehanna, Plymouth i Saratoga, i després vuit en total) que hi van arribar el 1853 trencant finalment l’aïllacionisme a la força, i eren negres per la brea i pel fum negre del carbó de les calderes de vapor dels dos primers.
Oh, espòiler: la Restauració Meiji de 1868 indica que qui en va sortir guanyant de la confrontació shōgun vs. emperador va ser el nou govern amb l’emperador Meiji al cap. Es diu que aquests eren “els bons” respecte al “despotisme” del shogunat, però potser caldria recordar que aquest nou govern és el que va començar a expansionar-se al sud-est asiàtic arrasant Corea i la Xina (Primera Guerra xino-japonesa) amb un dels genocidis més bèsties que han tingut mai i que hagin estat documentats. El va succeir l’emperador Yoshihito (període Taishō) al qui va succeir l’emperador Hirohito (període Shōwa) responsable de la Segona Guerra Mundial.
Els llops blaus de Mibu (Ao no Miburo), títol de la sèrie, recolzen el “despotisme” del shōgun. Rurōni Kenshin recolza i assassina en nom del nou govern i de l’emperador, tot i que, després, el govern renega d’aquests mateixos samurais que els han ajudat a arribar al poder i els executen. Els llops blaus de Mibu venen a ser una policia-samurai que s’encarrega de mantenir l’ordre a Kyoto, especialment en els últims anys del shogunat, quan aquest es trasllada de Kyoto a Tòquio (Edo).
Donat que en la Restauració es va prohibir l’ús de katanes i es va voler eliminar l’ofici de samurai (moment en què es va formalitzar la institució policial uniformada amb vestimenta occidental), es van potenciar les llegendes del tipus de 47 rōnin, també anomenat incident d’Ako o la llegenda dels 47 samurais, un fet produït tot just iniciar-se el segle XVIII (1701-03) on es mostra la llegenda més famosa del codi d’honor samurai, el bushido.

Pel·lícules live-action
- Rurōni Kenshin (2012) (Rurouni Kenshin Part I: Origins)
- Rurōni Kenshin: Kyōto Taika-hen (2014) (Rurouni Kenshin Part II: Kyoto Inferno)
- Rurōni Kenshin: Densetsu no Saigo-hen (2014) (Rurouni Kenshin: The Legend Ends)
- Rurōni Kenshin: Saishūshō - The Final (2021) (Rurouni Kenshin: The Final) - (Final Chapter Part I)
- Rurōni Kenshin: Saishūshō - The Beginning (2021) (Rurouni Kenshin: The Beginning) - (Final Chapter Part II)

Resum (amb espòilers)
El Himura Kenshin, també anomenat Hitokiri Battōsai, és un assassí polític que forma part de la revolució que està a punt per enderrocar el shogunat Tokugawa durant el Bakumatsu a Kyoto. S'uneix al clan Chōshū i aviat treballa per al seu líder, Katsura Kogorō, com a assassí al costat d'I'izuka, l'examinador d'execucions. Durant un dels assassinats, un membre de la Guàrdia de Kyoto fereix a Himura en els seus últims moments, per a confusió d'Himura. Un vespre, mentre Himura surt a prendre una copa, intervé per intervenir amb suposats membres de la revolució que demana ser tractats com a herois per una dona anomenada Yukishiro Tomoe. Himura és atacat per un assassí desconegut però aconsegueix matar-lo. Després, Himura troba en Tomoe mirant-lo i la porta de tornada al seu amagatall, una posada per als revolucionaris Choshu. L'endemà al matí, en Tomoe decideix quedar-se a treballar a la fonda. Kenshin està sorprès, sobretot quan ella qüestiona i torça la seva filosofia sobre qui decideix matar.
Quan Katsura s'informa de la nova relació d'Himura, qüestiona l'impacte d'en Tomoe sobre ell. Durant l'incident d'Ikedaya (1864), una trobada armada entre l'Ishin Shishi que inclou samurais sense mestres (rōnin) contractats formalment pels clans Chōshū i Tosa, i els Shinsengumi, la força de policia especial de Bakufu a la posada Ikedaya de Sanjō-Kawaramachi, Kyoto, el lloc i Himura per rescatar els Kathuuras retardat pel capità Shinsengumi Okita Sōji. Himura i els Choshu es veuen obligats a retirar-se de la zona. Abans que Katsura s'amagui, organitza que Kenshin i Tomoe s'amaguin al poble d'Otsu, fora de Kyoto, demanant a Tomoe que cuidi d'Himura i fingeix actuar com a marit i dona perquè no se sospita d'Himura.
Durant el seu temps al poble, Himura aprèn a ser granger i comença a entendre el significat de la pau i la felicitat. Un dia, quan Himura està fora, el germà de Tomoe, Enishi, ve a conèixer la seva germana, revelant-se que tots dos són espies que treballen per als Yaminobu que són pro-shogunat i que han estat planejant atrapar i matar Battosai durant tot aquest temps. En Tomoe es nega a seguir treballant amb ells i li demana a l'Enishi que torni a casa a Edo, fent que l'Enishi fugi enfadat. Quan Himura torna, s'assabenta per Tomoe que anteriorment estava compromesa per casar-se; tanmateix, la seva promesa va ser assassinada abans del casament. Himura la consola i li diu que ja n'ha fet prou i que ja no hauria de suportar el dolor. Mentre s'uneixen com a marit i dona, Himura li promet que trobarà una manera de deixar de matar en la nova era i que protegirà la seva felicitat.
L'endemà, en Tomoe es reuneix amb el líder dels Yaminobu però s'utilitza com a peó per debilitar a Himura. Himura va al Yaminobu per rescatar-la. Tal com pretenia el Yaminobu, Himura està visiblement angoixat i distret, després d'haver descobert que la promesa d'en Tomoe és el membre de la Guàrdia de Kyoto que havia assassinat. Malgrat el seu estat emocional, és prou hàbil com per lluitar i defensar-se instintivament. En arribar al líder, Tatsumi, Himura ha arribat al seu límit i temporalment no pot veure (encegat per l'explosió del sofre) ni escoltar. Quan Tatsumi està a punt de matar a Himura, en Tomoe intervé restringint a Tatsumi. Ignorant que en Tomoe estava just davant seu, Himura va donar un cop de mort, matant a Tatsumi i ferint mortalment a Tomoe. En el seu últim alè, Tomoe talla una altra cicatriu a la galta d'Himura amb el seu punyal, completant així una cicatriu en forma de creu que havia començat la seva promesa, mentre li demana disculpes pel dolor que li ha causat.
Poc després, Katsura visita Himura a la casa del poble per informar-li que van descobrir que I'izuka també era un espia. Tanmateix, encara necessita que Himura s'uneixi a ells al camp de batalla. No obstant això, Himura declara que un cop arribi la nova era, no matarà mai més. Himura acaba de llegir el diari de Tomoe que explica com va passar de buscar venjança per la seva promesa a enamorar-se de l'assassí de la seva promesa i finalment va decidir fer tot el possible per preservar-lo. La pel·lícula acaba amb la Batalla de Toba-Fushimi (1868) on els Chōshū vencen sobre els seus rivals. Amb el Bakumatsu acabat, tot i ser desafiat a una última lluita amb espases per Saito Hajime, Himura abandona la seva espasa quan abandona el camp de batalla. La narració ens diu que Battosai desapareix durant els propers 10 anys en un viatge desconegut mentre el Japó entra a l'era Meiji.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada