Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Ryōsuke Nakamura
Guió: Sadayuki Murai (novel·la: Natsuhiko Kyōgoku)
Música: Shūsei Murai
Estudi: Madhouse
Veus de doblatge: Jun’ichi Suwabe, Daisuke Namikawa, Toshiyuki Morikawa
Emissió: 08/10/2008 - 31/12/2008
Títol original: 魍魎の匣 (Mōryō no Hako)
[ Animació, terror, misteri ] 13 capítols de 22 min. + 1 OVA (22/05/2009)
Wikipedia | MyAnimeList (7,12) (16.816)
Sinopsi
IMDb (6,5) (135):
“Una sèrie d’estranys assassinats d'estudiants que han estat esquarterades i ficades en caixes. L’investigador privat contractat per la mare d’una filla desapareguda uneix forces amb un venedor de llibres antics i altres per desentranyar la onada d’assassinats.”
Crítica
No he entès de la missa ni la meitat…
Basada en una novel·la serialitzada de la Natsuhiko Kyōgoku publicada el 1995, segona novel·la de la sèrie Kyōgokudō. Hi ha també adaptació a manga (2007-2010), un live-action (The Shadow Spirit de 2007) i l’anime que ens ocupa (2008-2009).
Del mateix autor que la sèrie d’aquesta darrera temporada Chūzenji-sensei Mononoke Kōgiroku: Sensei ga Nazo o Toite Shimaukara (2025) S01 (The Mononoke Lecture Logs of Chuzenji-sensei: He Just Solves All the Mysteries). L’adaptació a manga està il·lustrada per l’Aki Shimizu amb cinc volums publicats entre 2007 i 2010, la mateixa autora del manga Chūzenji-sensei Mononoke Kōgiroku, actualment en publicació des de 2019 que ha inspirat la sèrie emesa la primavera d’aquest any.
També es pot trobar sota els títols Mouryou no Hako, Box of Spirits and Goblins, Caixa de monstres (traducció literal del títol original) o Caixa d’esperits i follets.
“L’embadalida estudiant Yoriko Kusumoto només té ulls per a la Kanako Yuzuki. Després de planificar el seu viatge d’estiu, el seu viatge arriba a un final prematur i brutal quan la Kanako és trobada greument ferida a les vies del tren i la Yoriko plorant a l’andana de l’estació. El Shūtarō Kiba, un detectiu que casualment es trobava al tren que va atropellar la noia, rep la investigació. Tanmateix, descobreix que el misteri darrere d’aquest cas està entrellaçat amb una intricada xarxa d’enganys que impliquen la família Yuzuki, especialment el seu membre més destacat, la Yōko Yuzuki, una famosa actriu i germana de la Kanako. Tot i que la Kanako sobreviu després de la cirurgia, el seu estat crític impulsa la Yōko a confiar a un metge, el Dr. Kōshirō Mimasaka, que tingui cura de la noia en una sinistra instal·lació amb forma de caixa al bosc, on rebrà un tractament experimental. Però poc després, en una nit en què el Kiba i la Yoriko visiten la Kanako, la convalescent desapareix sobtadament. Ara que busca el seu parador, la càrrega sobre el Kiba creix dràsticament quan s’assabenta d’altres descobriments macabres: membres de noies joves en caixes. Un company suggereix al Kiba que les troballes macabres estan relacionades no només amb la desaparició de la Kanako, sinó també amb la veritat que s’amaga darrere de la seva germana. A mesura que la investigació continua, el detectiu, amb l’ajuda dels seus socis Tatsumi Sekiguchi i
Akihiko Chūzenji, ha de trobar una manera de resoldre aquesta sèrie de crims i retrobar la Kanako.”
D’alguna manera m’ha recordat Undead Girl Murder Farce (2023) S01.
Si no et despistes hi aconsegueixes centrar-te en el fil (cosa bastant possible tal i com està estructurada la informació) la història val molt la pena, però no així el disseny de personatges i l’animació que són realment horrorosos, però a estones… hi ha moments que els personatges i l’animació s’adiu a l’estàndar, però hi ha moments que sembla de pati de col·legi. Aquesta situació que es fa més fefaent quan acabo de veure un anime preciós del mateix any (Toradora!).
Amb tot, així que avança la història i tot comença a tenir sentit, ja no estàs tan al cas de la desproporció dibuixada dels personatges: estàs més pendent de la història que no pas de com te l’expliquen…

Resum (amb espòilers)
1.- L’incident dels cinc presagis angelicals de mort. Tatsumi Sekiguchi llegeix part d’una transcripció titulada "La dona dins de la caixa" de Shunkō Kubo i s’imagina com a protagonista de la història. En ella, viatja al funeral de la seva àvia en un tren amb un altre home, que posseïa una caixa que contenia el cap viu d’una nena. A la història principal, Kanako Yuzuki tria la seva companya de classe Yoriko Kusumoto com a amiga seva. La mare de Yoriko, Kimie, creu que Yoriko ha estat influenciada per un mōryō, un esperit maligne, quan Yoriko comença a passejar nocturnament amb Kanako. Kanako i Yoriko planegen anar al llac Sagami durant les vacances d’estiu. La nit que marxen, Yoriko veu Kanako plorant, així com un grano al coll; tots dos punts perplexen Yoriko. Poc després, Kanako és atropellada pel tren en què viatja el detectiu Shutarō Kiba.
2.- L’incident enganyós de Tanuki. Sekiguchi llegeix més de "La dona dins la caixa", imaginant-se com el protagonista. En ella, assisteix a l’enterrament de la seva àvia. Després, continua pensant en la noia de la caixa. A la història principal, Kiba no aconsegueix obtenir una declaració coherent de Yoriko. L’agent Fukumoto els porta a ell i a Yoriko a l’hospital on tracta Kanako. Un cop allà, també arriben Noriyuki Masuoka, Noritada Amemiya i Yōko Yuzuki. Kiba i Fukumoto reconeixen Yōko com l’exactriu Kinuko Minami. Després que l’hospital estabilitzi Kanako, Yōko la trasllada a l’hospital de Kōshirō Mimasaka. Uns dies més tard, la descoberta d’un braç tallat i dues cames tallades i encaixades crida l’atenció de Morihiko Toriguchi, que viatja amb Atsuko Chūzenji i Sekiguchi per investigar. Mentre condueixen perduts, es troben amb l’hospital de Mimasaka.
3.- Incident d’alliberament. Kiba pensa en els esdeveniments dels darrers dies. En un flashback no lineal, Fukumoto acompanya el trasllat de Kanako a l’hospital de Mimasaka, un edifici pràcticament sense finestres enmig d’un bosc. Aquestes instal·lacions només compten amb dos metges, el mateix Mimasaka i Tarō Suzaki, així com un enginyer de manteniment. Mentrestant, Kimie està encara més convençuda que Yoriko està posseïda. Porta Hyōei Terada a casa seva. Ell realitza un exorcisme de la casa i li diu que es pot purificar donant-li la seva riquesa material contaminada. Yoriko li diu a Kiba que Kanako va ser empesa per un home amb guants. Kanako desapareix de l’hospital i Kiba més tard descobreix Yōko amb una nota de rescat a la mà.
4.- Incident de Kasha. Sekiguchi llegeix més de "La dona dins de la caixa", imaginant-se com el protagonista. En ell, esquartera noies i es pregunta per què no pot mantenir-los el cap viu. Decideix trobar-se amb el metge que va mantenir la noia viva a la caixa. A la història principal, Kiba continua el seu flashback. Yōko demana a Kiba que investigui, tot i que la policia de Kanagawa té jurisdicció. Més tard, Suzaki és trobada assassinada i Amemiya desapareix. De tornada al present, l’editor de Sekiguchi li demana que revisi un manuscrit de Shunkō Kubo. Un home amb guants esquartereix una prostituta. Després que Kiba sigui suspès de la policia de Tòquio, Bunzō Aoki li demana ajuda en el cas de l’esquarterament de Musashino i el segrest de Kanako. Kiba investiga Yōko i descobreix que, durant la seva carrera cinematogràfica, va ser assetjada per algú que coincideix amb la descripció de Suzaki. Kiba també investiga Mimasaka i descobreix que va investigar la creació de soldats artificials i immortals durant la guerra.
5.- Incident de la clarividència. Sekiguchi llegeix una secció de la seva pròpia obra titulada "Vertigen" i s’imagina com a protagonista de la història. En ella, persegueix una dona per una casa gran i buida. A la història principal, un flashback de l’any 1880 relata com els erudits posen a prova la clarividència d’Ikuko Nagao i Chizuko Mifune. El 1911, posen a prova la fotografia psíquica d’Ikuko. Un dels erudits informa a la premsa que la clarividència és falsa. De tornada al present, Masuoka contracta Reijirō Enokizu per trobar Kanako. Masuoka explica que Hiroya Shibata, l’únic hereu de la fortuna de Yōkō Shibata, va fugir amb Yōko Yuzuki abans de convertir-se en actriu. Més tard va donar a llum a Kanako. Yōkō va acceptar finançar totes les despeses de la criança de Kanako amb la condició que Kanako mai no conegués la seva veritable ascendència. Amemiya va ser nomenada per supervisar aquesta condició. Després que Hiroya morís durant la guerra, Kanako es va convertir en l’hereu de Yōkō, i Yōkō va morir recentment. Sekiguchi presenta Toriguchi a Akihiko Chūzenji.
6.- Incident de la caixa. L’Atsuko entrevista diversos nens a la zona dels crims. Tots informen haver vist un home amb roba fosca i guants blancs. En Sekiguchi i en Toriguchi continuen reunint-se amb en Chūzenji. En Chūzenji descriu les diferències entre els experts, els endevins, els mèdiums i els sacerdots. En particular, adverteix que la gent pot seguir erròniament els mèdiums com si fossin profetes d’una religió, però les religions estan organitzades pels creients, no pels líders. En Toriguchi explica com va obtenir una llista de creients d’una nova religió. La llista està etiquetada com a "Onbako-sama", però Onbako-sama és el nom d’una caixa que té en Hyōei Terada, el líder. Anteriorment, en Terada era fabricant de caixes. En Onbako-sama és la font del seu poder espiritual. A més, l’àvia d’en Terada tenia un poder espiritual que els erudits van intentar estudiar. Va deixar una caixa, dins de la qual hi havia un gerro de llauna que contenia un tros de paper amb la paraula "mōryō" escrita. Terada va començar a reunir seguidors religiosos quan va descobrir la caixa en un àtic després de la guerra.
7.- Incident de Mōryō. Sekiguchi llegeix més de "La dona dins la caixa", imaginant-se com a protagonista. En ell, recorda que estava sol a la gran casa on va créixer. A la història principal, Sekiguchi i Toriguchi continuen reunint-se amb Chūzenji. Toriguchi relata que els ensenyaments d’Onbako-sama són que els mōryō es reuneixen en llocs tancats. Chūzenji diu que Terada ha entès la naturalesa bàsica del mōryō. Toriguchi explica més a fons que Terada convenç els seus seguidors que s’han de separar del seu materialisme impur. Toriguchi vol exposar Terada com a criminal i creu que està involucrat en el cas del desmembrament, perquè totes les víctimes són filles de seguidors que figuren al registre de membres d’Onbako-sama. Sekiguchi s’adona que Shunkō Kubo és a la llista de seguidors. Sekiguchi llegeix més de "La dona dins la caixa", imaginant-se com a protagonista. En ell, ven la casa gran i lloga una habitació individual. Procedeix a omplir l’habitació amb caixes fetes a mida.
8.- Incident de Kotodama. Sekiguchi llegeix més de "La dona dins de la caixa", imaginant-se com el protagonista. En ell, acaba d’omplir la seva habitació amb caixes quan rep l’avís de la mort de la seva àvia. Agafa un tren per anar al funeral de la seva àvia i es troba assegut amb l’home que té una caixa. A la història principal, Sekiguchi dóna una còpia del registre d’Onbako-sama a Satomura, el forense en el cas del desmembrament. Satomura la dóna a Kiba perquè la doni a Aoki. Sekiguchi, Toriguchi i Enokizu es reuneixen amb Chūzenji. Sekiguchi s’adona que la mare de Yoriko és a la llista d’Onbako-sama. Kiba arriba i sent Enokizu dient al grup que Yōko és la mare de Kanako, no la seva germana. Chūzenji suggereix que Kiba comparteixi informació. La Yoriko es troba tancada fora de casa seva quan l’Enokizu i el Sekiguchi arriben per parlar amb ella. S’excusa per trobar-se amb l’home amb guants, que li diu que creu que sap on és la Kanako. L’home amb guants porta la Yoriko a un temple abandonat ple de caixes.
9.- Incident de la nina filla. Shunkō Kubo és l’home amb guants. "La dona dins la caixa" és més un diari que una obra de ficció. En un flashback, l’Enokizu i el Sekiguchi van de camí per parlar amb la Yoriko. El Sekiguchi s’adona que ha oblidat la seva còpia de "La dona dins la caixa" a casa de Chūzenji. Quan coneixen en Kubo per casualitat en un cafè, li mostren la foto de la Kanako. Ell queda commocionat i diu que potser la podrà ajudar a trobar-la. Després de conèixer la Yoriko i que ella marxi per trobar-se amb en Kubo, entren a casa de la Yoriko i troben la seva mare intentant suïcidar-se. Li diuen que ha de protegir la Yoriko si torna. En tornar a la línia temporal, Yōko li diu a Kiba que Mimasaka va intentar curar la miastènia de la seva mare. Chūzenji ha llegit "La dona dins la caixa". Després que Sekiguchi li digui que Kubo porta guants, dedueix que Kubo és l’autor del cas de desmembrament. Aoki s’atura per dir que s’acaben de trobar els braços tallats de Yoriko.
10.- Incident del dimoni. La història que va donar fama a Kubo descriu la trobada d’un sacerdot i un asceta de la muntanya. El sacerdot segella les preocupacions de la gent en santuaris de pedra. L’asceta intenta aturar-ho, però acaba unint-se al sacerdot. Chūzenji creu que la història és autobiogràfica i indica que Kubo és el cabdill darrere d’Onbako-sama. Chūzenji, Sekiguchi i Enokizu van a enfrontar-se a Terada. Chūzenji diu que la caixa amb un gerro de llauna que contenia la paraula escrita "mōryō" era una prova de clarividència per a Ikuko Nagao i que Onbako-sama és una caixa de ferro que conté els dits de l’home darrere de Terada. Després que Chūzenji demostri que totes les pràctiques de Terada són falses, Terada confessa l’estafa a la policia i revela que Kubo és el seu fill. Després, Chūzenji diu a Sekiguchi i Toriguchi que sabia que Yoriko seria la següent víctima perquè Kubo acabava de revisar el registre d’Onbako-sama per ordre alfabètic. Mentrestant, Aoki va al santuari abandonat que utilitza Kubo, però Kubo escapa per la força. Aoki, ferit durant la fugida de Kubo, troba i obre la caixa que conté el cap de Yoriko. Més tard, es troben les extremitats tallades de Kubo.
11.- Incident del Cau del Renegat. De camí a visitar Aoki, Chūzenji diu a Sekiguchi, Toriguchi i Enokizu que va treballar amb Mimasaka durant la guerra, tot i que en un projecte diferent. Mimasaka va investigar la substitució de parts biològiques del cos humà per mecàniques per crear soldats que no poguessin ser assassinats. L’única informació personal que Chūzenji va saber sobre Mimasaka és que el nom de la seva dona era Kinuko. En un flashback, Kiba li diu a Yōko que sap que és la mare de Kanako. Yōko li diu a Kiba que té la intenció de reclamar l’herència de Kanako per pagar l’atenció mèdica de Kanako. En el present, Kiba va a l’hospital de Mimasaka per enfrontar-se a ell. Sekiguchi, Toriguchi i Enokizu recullen Yōko i van a aturar Kiba. Kiba acusa Mimasaka de desmembrar noies per continuar la seva investigació i exigeix saber què ha fet amb Kanako.
12.- Incident cerebral. Sekiguchi llegeix una secció de la seva pròpia obra, titulada "Vertigo", i s’imagina com a protagonista de la història. En ella, un assassí apareix per acabar la història. A la història principal, Sekiguchi, Toriguchi, Enokizu i Yōko arriben a temps per impedir que Kiba mati Mimasaka. La Yōko revela que Mimasaka és el seu pare, i l’Enokizu critica el sorprès Kiba per la seva ximpleria. Chūzenji també arriba amb Masuoka, Aoki i Fukumoto. Chūzenji comença a relatar la sèrie d’esdeveniments, començant amb la Yoriko empenyent Kanako a les vies del tren, i després denunciant un autor basat en l’assassí del "Vertigo" de Sekiguchi. Mimasaka només podia mantenir viva la Kanako mecànicament, un tractament molt car. La Suzaki havia estat fent xantatge a la Yōko, perquè sabia que la Hiroya Shibata i la Yōko havien conspirat per fer semblar que la Kanako era la filla de la Hiroya, però la Yōko ja estava embarassada quan es van conèixer. Com que només quedava viu el cap de la Kanako, hauria estat fàcil escenificar el seu segrest i exigir un rescat a la Yōkō Shibata. En el present, Chūzenji confirma que Mimasaka manté viu el cap de la Kubo, utilitzant l’"hospital" com un cos humà mecànic.
13.- La caixa Mōryō o incident humà. Chūzenji continua relatant la sèrie d’esdeveniments. Les primeres extremitats tallades que es van trobar, abans del segrest de Kanako, van ser les de Kanako. Després que Suzaki prengués el cap de Kanako, Amemiya va matar Suzaki i va fugir amb el cap. Kubo es va trobar amb Amemiya en un tren i va veure el cap de Kanako viu dins la caixa. Kubo va intentar mantenir els caps d’altres noies vius en una caixa per a ell mateix. Abans de matar Yoriko, ella li va parlar de Mimasaka. Kubo ho va escriure a "La dona dins la caixa", i després va anar a veure Mimasaka, que va realitzar el mateix procediment amb Kubo. El projecte de Mimasaka d’implantar un cervell humà en una màquina va començar quan va intentar tractar la miastènia de Kinuko. Mimasaka tractava Kubo simplement com un altre subjecte d’investigació. Quan la policia intenta arrestar Mimasaka pel que li va fer a Kubo, agafa la caixa amb el cap de Kubo i intenta escapar amb Yōko. Kubo mossega Mimasaka al coll i el mata, cosa que porta Yōko a matar Kubo. Kiba arresta la Yōko per l’assassinat de Kubo.
OVA.- Els expedients de Chūzenji Atsuko: El cas dels esperits a les caixes. El 1953, després dels esdeveniments que van envoltar el cas del desmembrament de Musashino, l’Atsuko reflexiona sobre la seva participació en la investigació. Recorda com les descripcions dels testimonis que van informar haver vist un home amb guants blancs li van recordar a Kubo i com d’estranya va ser la història de Kubo "La dona dins de la caixa". També recorda la seva investigació anterior sobre l’assassinat d’un home per part de la seva dona i es pregunta per què se sent atreta per les històries estranyes i violentes. Conclou que escriure sobre elles és una mena d’acte de purificació.































































































Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada