Valoració
Fitxa tècnica
- Nominada al Manga Taishō 2023 (16a ed.)
2n classificat
Yuki Suenaga (guió)
Takamasa Moue (dibuix, tinta i color)
Nuria Cimas Pita, Gorka Merino Chaparro (traducció al castellà)
Títol original: あかね噺 (Akane-banashi) [ Manga shōnen, comèdia dramàtica, coming-of-age, rakugo ] (ed. 2025)
RawKuma (scans en japonès) Milky Way Ediciones (27/03/2025 a Espanya)
Shueisha (Weekly Shōnen Jump) (04/08/2023 al Japó)
9 capítols (54-62) - 192 pàg. b/n + sobrecobertes vernissades brillant
Format B6: 115 x 170 mm (112 x 175 mm ed. japonesa)
(gruix 13 mm)
Wikipedia | MyAnimeList (8,04) (7.870)
(futatsume)
Sinopsi
Whakoom:“L’Akane s’enfronta al Renseikai per a zenza. Té el ferm propòsit de guanyar-se el dret a participar a l’espectacle a quatre al costat dels futatsume que carregaran sobre les espatlles el pes de l’escola Arakawa en la propera generació. Per obtenir aquest honor, és condició sine qua non que obtingui el primer lloc al Renseikai. Tot i que Akane parteix com la gran favorita, un nou rival dona la sorpresa. A això s’hi afegeix la reaparició d’una antiga contrincant, que torna disposada a presentar dura batalla i, després d’aprendre de la derrota, està decidida a lluitar per aquest primer lloc.”
Crítica
Una escola d’estiu amb competició inclosa per decidir l’únic zenza participant en l’espectacle a quatre del clan Arakawa…
La història de l’Akane (Akane-banashi) és un manga shōnen escrit per la Yuki Suenaga i il·lustrat pel Takamasa Moue que tracta l’art escènica tradicional japonesa del rakugo (monòlegs humorístics amb l’intèrpret agenollat sobre un coixí, vestit amb un kimono enmig d’un escenari pràcticament buit), que es va començar a serialitzar el 2022 a la Weekly Shōnen Jump i actualment té recopilats divuit tankōbons. En els premis Manga Taishō 2023 (16a edició) va quedar en segon lloc, però pràcticament empatat a punts amb el guanyador Kore Kaite Shine (Draw This and Die) de la Minoru Toyoda (102 punts del manga guanyador per 100 punts pel segon classificat).
L’edició original de la Shueisha és molt prolífica (5 volums per any) i aquí la traducció al castellà de Milky Way Ediciones intenta seguir-li el pas publicant un volum cada dos mesos, però porta el desfase inicial d’un any i mig.
La contraportada de la sobrecoberta va dedicada al Maikeru Arakawa (un dels quatre futatsume del clan Arakawa) i, en aquest volum, a l’igual que en el primer, tercer, cinquè i sisè volums, també m’ha arribat amb una mini-postal (75 x 115 mm) de regal del mateix Maikeru Arakawa que m’ha servit de punt de llibre. De moment, únicament no m’han arribat les postaletes dels volums 2 i 4.
Tot i que en la publicació setmanal de la Weekly Shōnen Jump apareix de tant en tant alguna pàgina a color, en el volum tankōbon recopilatori traduït al castellà no n’apareix cap.

Col·lecció
- Akane-banashi, vol. 1 (2022) (Aquel día) (2023)
- Akane-banashi, vol. 2 (2022) (Más allá de complacer) (2024)
- Akane-banashi, vol. 3 (2022) (Vida eterna) (2024)
- Akane-banashi, vol. 4 (2022) (Tu lugar) (2024)
- Akane-banashi, vol. 5 (2023) (Apertura) (2024)
- Akane-banashi, vol. 6 (2023) (La servidora de té) (2024)
- Akane-banashi, vol. 7 (2023) (Renseikai para zenza) (2025)
- Akane-banashi, vol. 8 (2023) (Un exceso de emoción) (2025)
- Akane-banashi, vol. 9 (2023) (Otra vez) (2025)
- Akane-banashi, vol. 10 (2024)
- Akane-banashi, vol. 11 (2024)
- Akane-banashi, vol. 12 (2024)
- Akane-banashi, vol. 13 (2024)
- Akane-banashi, vol. 14 (2024)
- Akane-banashi, vol. 15 (2025)
- Akane-banashi, vol. 16 (2025)
- Akane-banashi, vol. 17 (2025)
- Akane-banashi, vol. 18 (2025)
- Akane-banashi, vol. 19 (2025)

Resum (amb espòilers)
Escenari 54: Renseikai per a zenza.- L’Akane comparteix la notícia de la invitació a l’escola d’estiu Renseikai per part del mestre Ikken Arakawa amb els seus “germans” del clan Shiguma Arakawa amb els que conviu, per part del Kaisei Arakawa, tot just per escollir l’únic zenza que participarà en l’actuació dels tres futatsume del clan Arakawa en l’espectacle a quatre. Tenen aparaulats:- el Yūzen Arakawa (deixeple del mestre Zenshō),
- el Koguma Arakawa (deixeple del mestre Shiguma) i
- el Kaisei Arakawa (deixeple del mestre Isshō).
L’escola no deixa de ser un sistema més d’avaluació dels zenza, però a la vegada és un trampolí per arribar a futatsume. A més, en aquesta ocasió, serveix per escollir el quart integrant de l’espectacle a quatre. El Koguma, que hi ha de participar com a futatsume i no estava al cas de la importància de l’esdeveniment, es comença a posar nerviós.
Repasem les categories i aspectes tècnics dels zenza, futatsume i shin’uchi, així com les diferències dintre de cada categoria. Sabem que l’espectacle a quatre és a finals d’agost i l’escola d’estiu Reinsekai classificatòria a finals de juliol. El Maikeru Arakawa s’ofereix a ajudar l’Akane a preparar-se si arriba a la fase classificatòria. (13/11/2025)
Escenari 55: L’ambient del Renseikai.- L’escola d’estiu Reinsekai se celebra al teatre Edobashi. L’Akane coneix el Kaichi i el Kendama, tots de l’escola Arakawa. El Kaichi té més de trenta anys, però tot just ha començat fa un parell de mesos i el Kendama fa tres mesos… Tots dos la reconeixen pel molt que s’ha parlat d’ella en els medis. El Kendama és deixeple del mestre Ikken. Quan fa un primer contacte visual amb la resta de zenza de l’escola salten xispes de l’ambient competitiu que s’intueix. El mestre Ikken els dona la benvinguda. Dels divuit zenza, quatre passaran a la final. (13/11/2025)
Escenari 56: Hi és ella.- Els periodistes Kimihisha i Sae Komi, de la Monthly Rakugo, són presents en les actuacions i van comentant les jugades: les actuacions es divideixen en deu el primer dia i vuit el segon. El Kendama ja ha actuat i s’ha posat molt nerviós. L’Akane va en vuitè lloc i, per tant, davant han anat set rakugokes que han interpretat històries diferentes i hauria d’explicar-ne alguna que no solapi conceptes. Només li queda La servidora de te, però només té quinze minuts d’audició i és impossible escurçar-la. Finalment, veient l’ambient de la sala, opta pel Hirabayashi (un zenzabanashi que juga amb les diferentes lectures que poden tenir els kanji japonesos) que li va ensenyar el mestre Hasshō Tusbakiya (veure vol. 4, escenari 38). Després de l’Akane li toca el torn al Kaichi i de seguida arrenca el riure del públic. Ara sabem que és deixeple del mestre Isshō i que, malgrat la seva inexperiència, les mata callant… Per si fos poc, qui més capta l’atenció és la Hikaru Kōragi,
la dobladora de veu participant també a la Copa Karaku (veure vol. 2, escenari 16) que també és present en l’audició. (13/11/2025)
la dobladora de veu participant també a la Copa Karaku (veure vol. 2, escenari 16) que també és present en l’audició. (13/11/2025)
Escenari 57: L’addicció al rakugo.- La Hikaru és deixeple del mestre Ikken, organitzador de la competició i, per tant, a partir d’ara, el seu nom oficial serà Hikaru Arakawa. La Hikaru interpreta Tsukiya Mugen (L’infern del desgranador d’arròs), una comèdia romàntica que li ha ensenyat la Urara Ransaika a petició expressa de la Hikaru sabent que també li havia ensenyat una història a l’Akane, i deixa a tothom enlluernat.
La Hikaru ha millorat moltíssim des de la Copa Karaku, així que ara el guanyador s’haurà de decidir entre la Hikaru, el Kaichi i l’Akane. (17/11/2025)
Escenari 58: La carcassa de l’art.- A la final d’aquest Renseikai hi arriben els comentats (la Hikaru, el Kaichi i l’Akane) i també el Zenmai. La Hikaru, que es guarda un as a la màniga, sap que l’única rival és l’Akane. El Maikeru, tot intentant animar l’Akane, li pregunta quin són els seus punts forts i, en aquest punt, comença a dubtar. El Maikeru li parla del nin del kabuki o la fura del rakugo: els trets distintius de cada artista i la compatibilitat de cada artista amb cada obra. De cop, el Maikeru s’il·lumina i ja sap quina història li aniria bé al nin o caràcter de l’Akane, així que li ofereix tres històries perquè esculli quina vol que li ensenyi:
- Gama no abura (Oli de gripau)
- Kinshu ban’ya (L’abstinència al lloc de guàrdia)
- Kawarime (Una altra vegada) (27/11/2025)
Escenari 59: Una elecció difícil.- L’Akane demana que li ensenyi Kawarime (Una altra vegada), perquè al Maikeru justament li va ensenyar aquesta història el Shinta (veure vol. 1, escenari 1), també conegut per Tōru Ōsaki, el pare de l’Akane. Kawarime (Una altra vegada) és una història d’un home que arriba ebri a casa i, per continuar bevent, té una discusió simplona amb la seva dona. L’Akane s’adona que el Maikeru ha imitat fins l’últim detall la manera de fer del seu pare. Quan el Maikeru acaba la classe va a la perruqueria de la mare de l’Akane a explicar-li els detalls i sabem que el Maikeru, havia arribat a fer de mainader de la mateixa Akane quan tenia tres anys. (27/11/2025)
Escenari 60: Només una faceta.- El Karashi Sanmeitei (anteriorment Karashi Nerimaya: veure vol. 2, escenari 16; vol. 3, escenari 17; vol. 4, escenari 27; vol. 5, escenari 37) visita la Hikaru Kōragi en un photo-book, que manté el seu cognom original quan no interpreta rakugo (Hikaru Arakawa de rakugoka), per mantenir la tensió competitiva. Per la seva banda, l’Akane torna a treballar a la taverna Umi del Mamoru Mikuriya (veure vol. 1, escenari 7), però ara amb molta més desimboltura que quan hi va començar. En aquesta ocasió ho fa perquè, per interpretar la història que li ha ensenyat el Maikeru, necessita saber com actuen les persones èbries i, com ella encara és menor i no pot beure, a la taverna n’aprendrà un niu.
Casualment, quan l’Akane surt momentàniament a comprar te per la taverna es topa amb el Karashi que duu un àlbum de fotos de la Hikaru que li han donat al photo-book. L’Akane fulleja el llibre amb fotografies de la Hikaru i s’adona que és una faceta que no coneix d’ella. En aquest punt s’adona que només coneix del seu pare una faceta determinada i potser estaria bé saber-ne més coses del seu art. (30/11/2025)
Escenari 61: Una màquina del temps.- Un altre cop al dōjō, l’Akane li demana al Koguma que li parli de com era el seu pare ensenyant i interpretant, perquè, si ha de guanyar la classificatòria amb una història seva, vol saber com era el Shinta Arakawa rakugoka. Tant el Koguma com el Guriko, el Kyōji, el Maikeru, fins i tot el mestre Hasshō Tusbakiya i la seva mare, li expliquen coses del Shinta. Mentre parla amb la seva mare, surt el tema de parlar-ho amb el “jo” de fa deu anys. Quan la mare s’adorm mirant la televisió i es desperta, es troba l’Akane parlant sola com si ho fes amb el seu pare de fa deu anys. Ara l’Akane ja està preparada per aprendre la història del Maikeru que, alhora, és la del seu pare, el Shinta. Entre una cosa i l’altra, arriba el dia de la classificatòria. (30/11/2025)
Escenari 62: Criteris de valoració.- L’espectació pel renseikai és tan alta que, a part de vendre les entrades per assistir-hi en persona, han venuts cinc-centes entrades per la retransmissió en streaming. Els nostres periodistes de referència, el Kimihisha i la Sae Komi de la Monthly Rakugo, preparen l’enquesta que compta per la puntuació de la valoració final de cada rakugoka, que sumaran les puntuacions de tres jutges (entre ells el mestre Ikken) amb les del públic del teatre i les del públic en streaming. Amb aquest sistema de puntuació la Hikaru és la que més avantatge té per la seva comunitat de fans. Comença la seva actuació el Zenmai Arakawa (veure escenari 58) amb Gōjō kyū (La moxibustió caparruda) i, malgrat creure’s molt superior a la resta, només obté setanta cinc punts sobre cent. Les valoracions dels crítics són ben ambigües: uns el deixen pel terra i altres el glorifiquen.
El següent participant és el Kaichi Arakawa (veure escenari 55)… (30/11/2025)






































































































Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada