Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Taku Katō
Guió: Mika Ohmori (novel·la: Makate Asai)
Música: Hibiki Inamoto
Producció: NHK Enterprises, NHK
Actors: Aoi Miyazaki, Ryūuhei Matsuda, Hiroki Miyake
Estrena: 18/09/2017 (Japó), 02/06/2018 (Alemanya), 06/10/2018 (Estats Units)
Títol original: 眩 ~北斎の娘~ (Kurara: Hokusai no musume)
- The Dazzling Life of Hokusai’s Daughter en anglès
- La vida enlluernadora de la filla de Hokusai traducció literal
[ Biografia, drama, històric, telefilm ]
1 h. 13 min.
Sinopsi
IMDb (7,1) (138) | Filmaffinity (S/V) (000):
“Narració dramatitzada de la vida de l’Ōei Katsushika, filla del gran artista japonès Hokusai Katsushika (1760-1849). Una gran artista per dret propi, però mai satisfeta amb les seves pròpies habilitats, cuida del seu pare després d’un ictus i treballa estretament amb ell durant gairebé vint anys. La pel·lícula també compta amb l’actriu protagonista fent d’ella mateixa quan visita Londres per veure el 2017 una exposició al Museu Britànic anomenada Hokusai: Beyond the Wave, que també va incloure obres de l’Ōei.”
Crítica
Pel·lícula/documental que, sense ser aparentment cap cosa de l’altre món, m’ha tocat la fibra…
Malgrat totes les referències que faré a Sarusuberi (manga de la Hinako Sugiura), sembla que la pel·lícula està basada en una novel·la de la Makate Asai (1959; 66 anys) titulada Kurara serialitzada entre 2014 i 2015, i publicada en format volum el 2016, guanyadora del 22è Premi de Literatura Gishū Nakayama. Kurara, amb un sol kanji (眩), vol dir, literalment, Enlluernadora. Per això, en el títol de la pel·lícula, li han afegit el matís que fa referència a la filla del Hokusai (Hokusai no musume).

El Hokusai Katsushika (1760-1849), popularment conegut per Hokusai, és l’autor de La gran onada de Kanakawa (Kanagawa oki nami ura, 1830-33) dins la col·lecció Trenta-sis vistes del Mont Fuji, tot i que, al llarg de la seva extensa vida, va arribar a signar amb infinitat de noms diferents i pseudònims. El manga Sarusuberi (1983-87) i aquesta pel·lícula basada en la novel·la Kurara (2016), però, se centren en la figura de la seva filla, l’Ōei Katsushika (1800-1866), el nom de la qual també apareix com Ōi, Ei, O-Ei o Ei-jo. Era filla de la segona esposa del Hokusai Katsushika i per això la filla també és popularment coneguda per Miss Hokusai o la filla de Hokusai (Hokusai no musume).

Ara tot just fa quatre dies, per TikTok he vist el tràiler d’una pel·lícula amb persones reals, un live-action, d’una adaptació del conegut manga Sarusuberi (1983-87) de la Hinako Sugiura i que
té millor adaptació a pel·lícula anime titulada Sarusuberi: Miss Hokusai (2015). De fet només he vist un gos córrer sobre un tatami ple de papers mal endreçats en un taller de dibuixants d’ukiyo-e i he suposat que era una adaptació del manga. Li he preguntat a ChatGPT i m’ha dit, amb tota la barra, que no hi havia cap pel·lícula live-action amb aquestes característiques…
Li he insistit, ha buscat més, i m’ha parlat d’un telefilm (diferencia un telefilm d’un live-action… o és que no sap buscar…), però que no hi havia res. He seguit insistint i, buscant on podia veure-la a YouTube, he trobat el tràiler, però també de la que estava buscant inicialment.
En resum: la que jo buscava era Oi, Ōei (2025) (Hokusai’s Daughter), que s’acaba d’estrenar tot just ara, a finals d’octubre, encara s’ha d’estrenar en altres països i n’estan fent promoció a les xarxes socials… El cas és que les valoracions són bastant justetes (amb feina passen del cinc) i en el tràiler ja es veu la poca capacitat productiva. En canvi, Kurara: Hokusai no musume (2017), aquesta de la que estic fent la fitxa, sembla tenir prou bones valoracions almenys a IMDb; a FilmAffinity encara no està valorada. El cas és que el que m’ha fet decidir per Kurara enlloc de Oi, Ōei, però, ha estat l’actor que fa de Hokusai, que té molta més presència i credibilitat en aquesta.

Per moments sembla un documental, però és així com està descrita la novel·la. Amb tot, m’ha agradat molt el desordre i caos d’un estudi d’artista de l’Edo de 1800, la manera de pintar, preparar els colors i la bona documentació gràfica per mostrar dibuixos reals fàcilment reconeixibles en el moment de la seva realització.

Resum (amb espòilers)
L’autora de la novel·la Makate Asai veu per casualitat l’obra mestra de l’Ōei Katsushika, Yoshiwara no Kakkosaki no Zu (Diagrama frontal de gelosia Yoshiwara) en una exposició i es queda sorpresa per la seva “expressió completament diferent d’altres ukiyo-e” i la “bellesa de la llum i l’ombra”. Fascinada per la vida i la carrera de l’Ōei Katsushika, els registres històrics del qual són escassos en comparació amb els del seu pare, el Hokusai Katsushika, i l’obra del qual roman envoltada de misteri, va decidir escriure aquesta obra.
Després d’una extensa investigació i entrevistes amb investigadors de l’Ōei (1800-1866) i la pintora japonesa Masako Kurokawa, esposa del novel·lista Hiroyuki Kurokawa (1949; 79 anys), va crear una cronologia de les vides del Hokusai i l’Ōei i els esdeveniments del seu temps. També va incorporar la seva pròpia imaginació i especulació a les dates de creació i l’ordre de les obres que romanen sense especificar fins i tot entre els investigadors de l’Ōei, així com la participació en les obres del seu pare, creant una obra que combina realitat i ficció.
Aquesta història segueix una artista que vol “expressar-ho tot en aquest món amb color” i l’únic desig de la qual a la vida és “passar la vida pintant”. Lluita amb els embolics de la vida, com ara la seva mare insistint que es torni a casar, el seu nebot endeutat que utilitza la fama del seu pare per cometre crims i la seva història d’amor amb el seu aprenent graduat Eisen Keisai. Durant aquests anys caòtics, es veu sacsejada per desastres com incendis i terratrèmols, i finalment, als seus 60 anys, arriba a un estat d’il·luminació amb Yoshiwara no Kakkosaki no Zu (Diagrama frontal de gelosia Yoshiwara).
















































































Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada