Bloc personal,

dimarts, 14 d’octubre del 2025

Akane-banashi, vol. 5 (2023)
(Akane banashi, vol. 5 - Apertura) (ed. 2024)

[594]

Valoració



Fitxa tècnica

  • Nominada al Manga Taishō 2023 (16a ed.)
    2n classificat

Yuki Suenaga (guió)
Takamasa Moue (dibuix, tinta i color)
Nuria Cimas Pita, Gorka Merino Chaparro (traducció al castellà)
Títol original: あかね噺 (Akane-banashi)

[ Manga shōnen, comèdia dramàtica, coming-of-age, rakugo ] (ed. 2024)
RawKuma (scans en japonès)
Milky Way Ediciones (28/08/2024 a Espanya)
Shueisha (Weekly Shōnen Jump) (03/03/2023 al Japó)

9 capítols (35-43) + extres - 192 pàg. b/n + sobrecobertes vernissades brillant
Format B6: 115 x 170 mm (112 x 175 mm ed. japonesa)
(gruix 13 mm)
Wikipedia   |   MyAnimeList (8,02) (7.656)

  Urara Ransaika
(nova mestra de l’Akane)

Sinopsi

Whakoom:
“L’Akane s’ha convertit en la diana del Rien Konjakuan, sobrenomenat l’Esclafanovells, i se la torna sobre l’escenari, en una actuació d’obertura! Aconsegueix guanyar-se el públic amb el bon tempo de la seva interpretació, però el Karashi no les té totes… Per altra banda, en enumerar les històries que coneix, l’Akane ensopega de nassos amb la realitat! Ara que la seva primera temporada de treball entre bastidors arriba al final, s’haurà topat la nostra protagonista amb un mur?”

Crítica

La nova mestra de l’Akane, la Urara Ransaika…

La història de l’Akane (Akane-banashi) és un manga shōnen escrit per la Yuki Suenaga i il·lustrat pel Takamasa Moue que tracta l’art escènica tradicional japonesa del rakugo (monòlegs humorístics amb l’intèrpret agenollat sobre un coixí, vestit amb un kimono enmig d’un escenari pràcticament buit), que es va començar a serialitzar el 2022 a la Weekly Shōnen Jump i actualment té recopilats divuit tankōbons. En els premis Manga Taishō 2023 (16a edició) va quedar en segon lloc, però pràcticament empatat a punts amb el guanyador Kore Kaite Shine (Draw This and Die) de la Minoru Toyoda (102 punts del manga guanyador per 100 punts pel segon classificat).

  He començat a seguir aquesta història després de saber que hi ha anunciada una adaptació a anime pel 2026 i tot just després d’haver vist les dues temporades de Shōwa Genroku Rakugo Shinjū (2016-17) amb el rakugo com a tema principal.

L’edició original de la Shueisha és molt prolífica (5 volums per any) i aquí la traducció al castellà de Milky Way Ediciones intenta seguir-li el pas publicant un volum cada dos mesos, però porta el desfase inicial d’un any i mig.

La contraportada de la sobrecoberta d’aquest volum va dedicada a la Urara Ransaika (la nova mestra de l’Akane) i, en aquest volum, a l’igual que en el primer i tercer volums, també m’ha arribat amb una mini-postal (75 x 115 mm) de regal de la mateixa Urara Ransaika que m’ha servit de punt de llibre. De moment, únicament no m’han arribat les postaletes dels volums 2 i 4.

Tot i que en la publicació setmanal de la Weekly Shōnen Jump apareix de tant en tant alguna pàgina a color, en aquest volum tankōbon recopilatori traduït al castellà no n’apareix cap.




Resum (amb espòilers)

Escenari 35: Obertura.- L’Akane fa la seva primera sessió d’obertura, que té, a més, la funció de deixar “malament” al futatsume Rien Konjakuan que la va esbroncar sense motiu –potser gelosia?– el dia anterior (veure vol. 4, escenari 34). La seva interpretació se centra en un text clàssic, San gō ji gō (Els temples i les seves muntanyes), que fa jocs de paraules amb “temple” i “muntanya”, però finalment hi acaba afegint l’incident humiliant del Rien del dia anterior on li recriminava haver utilitzat fulles de te reutilitzades. No només el deixa ben retratat, sinó que, a més, aconsegueix despertar un públic ensopit de primera hora del matí i el fa riure.
[ Excel·lent traducció al castellà per fer venir bé els jocs de paraules que només funcionen en japonès ]
El Rokurō (nou personatge) la veu i escolta actuar quan, casualment, ha aparegut al Yasakatei a recollir un kimono. (08/10/2025)

Escenari 36: Un ventall.- Després de l’actuació de l’Akane li toca el torn al Rien que no aconsegueix despertar el públic. Molest per la seva pròpia actuació i perquè l’han deixat en evidència, es disposa a esbroncar novament a l’Akane, però entre bastidors apareix el Rokurō (Rokurō Kashiwaya, sobrenomenat el Nen Prodigi, futatsume i aprenent del Mikoru Kashiwara; veure vol. 4, escenari 31) i la defensa. Quan el Rien desapareix amb la cua entre les cames, aprofita també per recriminar-li l’acció tot i que reconeix el seu talent.
Sortint de l’actuació, el Rokurō es troba amb la mestra Urara Ransaika i li comenta que ha “descobert” un nou talent: l’Akane.
En l’últim dia d’assistència al Yasakatei, a l’Akane li toca fer l’obertura, però se n’adona que no té repertori suficient, doncs només coneix bé cinc històries i se solapen amb les que interpretaran els rakugokas que venen a continuació. El seu repertori es limita a:
  • Jugemu (embarbussament)   [ vol. 2, escenari 13-14 ]
  • Kohome (L’elogi al nen)   [ vol. 1, escenari 6 ]
  • Tenshiki (Crepitus ventris o Flatulències)   [ vol. 2, escenari 12 ]
  • Manjū Kowai (Por a les pastes manjū)   [ vol. 1, escenari 3 ]
  • San gō ji gō (Els temples i les seves muntanyes)   [ vol. 5, escenari 35 ]
(10/10/2025)

Escenari 37: Rakugo Quest.- Quan es despedeixen del Yasakatei, l’Akane torna caminant amb el Karashi i li fa una classe particular de tipus de repertori perquè comenci a aprendre unes quantes històries més: les històries rakugo es classifiquen pel seu tate –verticalitat o dificultat d’aprenentatge– i pel seu yoko –horitzontalitat–; dins del tate hi han les més senzilles d’aprendre, les zenzabanashi, i les més complexes, les ooneta. De seguida s’entusiasma per les ooneta, però el Karashi la fa tocar de peus a terra quan li explica que a una zenza com ella només li permetran explicar zenzabanashi, per la qual cosa primer ha d’escollir quin gènere vol aprendre, practicar-lo a fons i rebre l’aprovació del mestre. El fet d’aprendre una història el pot obtenir de diferents mestres independentment del clan al que pertanyi.
El mestre Shiguma li dona el seu consentiment perquè aprengui d’altres mestres, situació que la desconcerta, perquè justament ella va voler que fos el mestre Shiguma el seu únic mestre. El Shiguma li explica el que és el shuhari, el fet d’adaptar la història que aprèn d’altres mestres per fer-lo pròpia al seu estil.(10/10/2025)

Escenari 38: Modals i etiqueta.- Quan l’Akane torna al Yasakatei, però aquest cop sola, assisteix al mestre Hasshō Tusbakiya en la seva interpretació i li demana si li ensenyaria la seva versió del Hirabayashi, un zenzabanashi que juga amb les diferentes lectures que poden tenir els kanji japonesos, però ell s’hi nega tot recriminant-li l’actuació de l’últim dia del San gō ji gō amb doble intenció contra el Rien.
El nou tatezenza del Yasakatei, ara que l’Asagao ha marxat, és el Ryōji Hakutei i tampoc la deixa actuar pel trasbals causat per la seva actuació.
L’Akane es troba en un carreró sense sortida, doncs no pot aprendre històries noves i tampoc la deixen actuar. Just en aquest moment torna a aparèixer el Rokurō per ensenyar-li el cartell de la propera actuació conjunta al mestre Hasshō. L’Akane aprofita l’ocasió per demanar-li que la deixi actuar com a zenza en l’obertura. El Rokurō li diu que no hi té cap problema, excepte que, com a netaoroshi o sessió d’estrena, ha d’explicar una història nova que tot just acabi d’aprendre mai interpretada per ella amb anterioritat.
La Urara Ransaika avisa al nou tatezenza que l’endemà hi haurà un canvi en la programació i serà ella mateixa qui farà l’actuació final de la sessió vespertina. (10/10/2025)

Escenari 39: Una estrella.- La Urara Ransaika és de les poques shin’uchi que és considerada una estrella i només la seva presència aconsegueix cues d’espectadors mai vistes davant el Yasakatei. La Mayura Ransaika és la seva futatsume, aprenent i també assistent personal que li porta fins a cinc kimonos perquè pugui elegir. La Urara, però, s’entreté amb l’Akane fent-li provar els kimonos perquè sap que ara és una aprenent rebel, que ningú vol fer-li cas i, en canvi, ella li ha clavat l’ull a sobre. (14/10/2025)

Escenari 40: Davant d’una figura il·lustre.- El mestre Hasshō també ha vingut a preseenciar l’actuació de la Urara entre bastidors i parla amb l’Akane, que, excepcionalment, ha pogut deixar momentàniament les seves feines de zenza per veure la Urara. L’Akane li demana al mestre Hasshō que li expliqui com és ella. El mestre li explica l’època en que els prejudicis vers les dones no les permetien actuar i justament en aquesta època d’adversitats va ser la Urara que ho va capgirar tot i ara tothom n’està pendent fins l’últim detall.
Quan comença la interpretació l’expectació és altíssima, però ràpidament calma els ànims amb gran facilitat perquè puguin escoltar amb atenció. La Urara interpreta Ochakumi (La servidora de te), una història sobre el districte de Yoshiwara, l’antic barri vermell d’Edo. Mentre l’Akane escolta en segon pla, el mestre Hasshō li explica la història del mestre de la Urara, el mestre Sharaku Ransaiko. (14/10/2025)

Escenari 41: Sharaku, el Mestre sense Aprenents.- El mestre Sharaku va viure durant el període Shōwa (1926-89), especialment dotat per interpretar papers de dones del barri vermell i per no acceptar aprenents. Era dels que opinaven que les dones no hi tenien cabuda en l’art del rakugo, però va ser conèixer la Urara i tot va canviar, doncs la considerava la veritable essència de l’art i va ser ella a la qui li va transmetre el seu llegat. (14/10/2025)

Escenari 42: Avaluació.- En acabar l’actuació, la mestra Urara s’emporta la seva assistent Mayura i l’Akane a sopar i xerrar mentre beuen algunes copes. L’Akane li explica la seva situació i, abans que l’Akane li ho demani, la Urara es mostra disposada a ensenyar-li la nova història que ha d’interpretar en l’estrena de l’actuació conjunta del Rokurō i el mestre Hasshō al yose Rokumeikai. La història serà l’Ochakumi acabat d’interpretar, tot i que no és massa indicat per una zenza i tampoc per una sessió d’obertura. La mestra Urara l’adverteix que, en realitat, l’únic que fa és posar-la a prova. L’Akane accepta incondicionalment.
L’Akane aquest cop fa d’assistent de la Urara amb una actuació en solitari, únicament precedida d’una sessió d’obertura amb el Rokurō. El Rokurō li diu que la mestra Urara només ha ensenyat històries en tres ocasions anteriorment. La Urara fa que l’Akane vegi l’actuació del Rokurō per tal que entengui perquè és considerat el Nen Prodigi. (14/10/2025)

Escenari 43: El Nen Prodigi.- El reporter Kimihisa Kashio (veure vol. 2, escenari 15 i vol. 4, escenari 28) reconeix l’Akane entre bastidors. Tots dos estan atents a l’evolució de la història explicada pel Rokurō, Daiku Shirabe (El fuster polidor). El Kimihisa li explica que, pel Rokurō, el Daiku Shirabe és com la música del John Coltrane, interpretant tots els registres i canvis de ritme, sense importar-li que darrera vingui una estrella del rakugo com és la Urara. Li diu que, com ella, també va ser conflictiu en els seus inicis i per això s’assemblen més del que es pensa. (14/10/2025)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada