Bloc personal,

dissabte, 16 d’agost del 2025

Shōwa Genroku Rakugo Shinjū: Sukeroku Futatabi-hen (2017) S02

[652]

Valoració



Fitxa tècnica

Direcció: Shinichi Omata
Guió: Jun Kumagai (manga: Haruko Kumota)
Música: Kana Shibue
Estudi: Studio Deen
Veus de doblatge: Akira Ishida, Koichi Yamadera, Tomokazu Seki
Emissió 07/01/2017 - 25/03/2015
Títol original: 昭和元禄落語心中~助六再び篇~ (Shōwa Genroku Rakugo Shinjū: Sukeroku Futatabi-hen)

[ Animació, històric, triangle amoròs, josei ]
12 capítols de 22 min.
Wikipedia   |   MyAnimeList (8,70) (68.525)

Sinopsi

IMDb (8,4) (1,1K):
“Ara, que el Yotarō és un actor de rakugo, té el repte de mantenir viva aquesta forma d’art, mentre presencia els últims anys del seu mestre, el Yakumo.”

Crítica

M’he entretingut molt amb la història generacional dels hereus del rakugo… el més inquietant, però, ha estat saber qui és el pare del fill de la Konatsu…

Basada en el manga josei de la Haruko Kumota ja conclòs, publicat entre 2010 i 2017 amb un total de deu volums, traduït a l’anglès sota el títol Descending Stories: Showa Genroku Rakugo Shinju. També té una adaptació a live-action de 2018.


També es pot trobar sota els títols Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu o Showa and Genroku Era Lover's Suicide Through Rakugo.

“El rakugo* és el precursor
de l’stand-up comedy.”

(*): El rakugo és l’entreteniment japonès segons monòlegs humorístics, els orígens del qual es remunten al segle XVII. En aquest gènere, l’intèrpret està sempre agenollat sobre un coixí i vesteix un kimono. Es pot dir del rakugo que són com una sèrie d’anècdotes humorístiques, una narració divertida de referències quotidianes juntament amb altres de segles d’antiguitat. Darrerament s’estan fent representacions de rakugo en anglès, als teatres yose de Tòquio, sobretot en Asakusa. (Viquipèdia)


Analitzant la traducció literal de les quatre paraules del títol ja tenim una descripció gràfica bastant evident per saber de què va la sèrie:

Shōwa Genroku Rakugo Shinjū:
Sukeroku Futatabi-hen

  • Shōwa: era Shōwa, període comprès entre 1926-1989 (emperador Hirohito: Segona Guerra Mundial).
  • Genroku: era Genroku, període comprès entre 1688-1704 (emperador Higashiyama: floriment cultural amb proliferació de bordells i teatres).
  • Rakugo: art escènica; monòleg de to humorístic.
  • Shinjū: doble suïcidi per amor.

[   Les  eres  Shōwa (1926-1989) i Genroku (1688-1704) formen part del  període  Edo: 1603-1868   ]

O sigui que la traducció alternativa anglesa és la que millor s’ajusta al contingut de la sèrie:

El suïcidi d’amants de les eres Shōwa i Genroku a través del Rakugo:
arc de la tornada de l’estil Sukeroku



“Fins i tot després d’haver augmentat al màxim rang de shin’uchi, el Yotarō lluita per trobar la seva pròpia identitat al món de rakugo. Entre els ensenyaments del seu amo i l’estil únic del desaparegut Sukeroku, la seva actuació no té un ingredient important: l’ego. I mentre que la seva popularitat envia els teatres, no és sinó un dels pocs; el rakugo està amenaçat de ser eclipsat.

Mentrestant, el Yakumo, considerat per molts com l’últim baluard de preservar la popularitat del rakugo, lluita per afrontar la seva ancianitat. Tot i que les seves actuacions són encara estel·lars, tem que s’apropi als seus límits. Els seus dubtes es fan més forts a mesura que un vell amic s’enfila cada cop més. La Konatsu, per la seva banda, intenta criar el seu fill com a mare soltera, a la qual el Yotarō s’oposa molt. En lloc d’això, busca convèncer-la perquè es casi amb ell i, al seu torn, planteja el seu fill com a propi.

A Shōwa Genroku Rakugo Shinjū: Sukeroku Futatabi-Hen, les cortines cauen en la història del Yotarō i el Yakumo, encarregats de restaurar la forma d’art obsoleta i superar els seus conflictes interns.”


M’ha deixat frapat el fet de donar a entendre –no s’afirma en cap moment, però, més important encara, no es desmenteix– que el fill de la Konatsu, el Shinnosuke –net del Sukeroku i la Miyokichi–, és el Yakumo (Bon), un home de quaranta –o potser més aviat cinquanta anys– amb la seva filla adopativa de tot just vint anys…

Fent temps per veure Akane-banashi (2026) S01  
basada en un manga de la Yuki Suenaga (guió) i la Takamasa Moue (dibuix, tinta i color), actualment en publicació des de 2022 amb un total de divuit volums a dia d’avui i que tot just estic començant a llegir.




Resum (amb espòilers)

1.- Episodi 1. Un any després, el Yotarō recapta la primera sèrie com a rakugo i les 3 condicions que el Yakumo el va fer prometre com a aprenent deu anys abans: 1.- Memoritzar tots els rakugo del Sukeroku i el Yakumo, 2.- per obrir un camí per a la revifalla de rakugo i 3.- no morir abans del Yurakutei Yakumo. A la celebració de shin’uchi, un antic estudiant, el Tsuburaya Mangetsu arriba i paga els seus respectes, tot i que diu que rakugo es mor. El Yurakutei Yakumo i el Yurakutei Sukeroku donen les seves actuacions. Més tard el Yotarō es proposa de nou a la Konatsu que ha tingut el seu nadó, però ella el nega. Un home a qui el Yakumo va rebutjar com a aprenent i que va veure que el Sukeroku va acostar-se al Yotarō, el complimenta en la seva actuació i ofereix patrocinar-lo. És el Higuchi Eisuke, que ara és un escriptor popular i proposa escriure un nou rakugo perquè el Yotarō actuï per mantenir-lo nou i trencar-se de les antigues tradicions. El Yotarō accepta demanar el permís del Yakumo. Quan pregunta al Yakumo, el Yakumo diu que correspon al Yotarō decidir, però diu que preferiria que rakugo morís amb ell en lloc de ser corromput.

2.- Episodi 2. el Yotarō s’ha traslladat a viure amb el Yakumo i la Konatsu i es transmet un article de televisió sobre el passat criminal del Yotarō amb la colla de Yoshikiri. Aleshores, després d’un altercat en el públic de la representació del Yotarō, es rescindeix el seu contracte de rendiment de televisió. Continua practicant, però el Yakumo es torna impacient amb ell. El Yakumo i la Konatsu troben que comparteixen un vincle comú a través de rakugo i el seu pare el Sukeroku, tot i que encara el culpa de la mort dels seus pares. Un dels futursum es burla del Yotarō per no tenir el seu propi estil, de manera que en la seva propera actuació es mostra l’esquena mostrant el seu tatuatge de Yakuza, però no impressiona el públic. Més tard aquella nit, el Higuchi i el Yotarō es troben amb el Yakumo en una casa de geisha i el Yakumo li diu al Yotarō que abraça i accepta el seu passat en lloc de negar-ho.

3.- Episodi 3. El Higuchi treballa amb el Yotarō per analitzar les històries de rakugo, i el Yotarō diu que no intenta entendre les històries, sinó que té una bona capacitat per memoritzar tot el que sent. El Yotarō i la Konatsu ara estan casats, però el Yotarō encara crida la seva germana. Ella diu a la mestressa de la casa geisha que vol deixar de treballar al restaurant aviat. La mestressa de geisha se li diu que un detectiu es troba al seu restaurant, mentre que l’ex cap del Yotarō del Yotarō es trobava amb la colla Mukudori, però aconsegueix evitar una escena. El Yotarō esclata per parlar amb el gran cap i li recorda que va anar a la presó al lloc del seu cap, però sent que va ser tractat injustament, però el cap li recorda que se li va permetre sortir de la colla i convertir-se en un rakugo. El Yotarō recita un rakugo abusant el cap, i després exigeix que el cap no faci cap reclamació sobre el fill de la Konatsu. El Yotarō i la Konatsu parlen, i ella expressa agraïment per la seva ajuda. Més tard, en discussió amb el Yakumo, el Yotarō diu que la seva passió per rakugo es basa en els personatges de les històries. El Yakumo accepta fer una actuació familiar per al Yotarō si aprèn inokori, una mica realitzat rakugo. El Yakumo realitza el rakugo per al Yotarō a la manera del Sukeroku.

4.- Episodi 4. el Yotarō té èxit com el Sukeroku a la televisió i toca als cinemes empaquetats mentre la Konatsu ajuda a acompanyament musical. El seu fill Shin també està immers en el món de rakugo. El Higuchi intenta que el Yakumo llegeixi alguns nous rakugo que ha escrit, però el Yakumo els esquinça, dient que rakugo ha mort i que ja no és rellevant. El Yotarō i la Konatsu accepten realitzar un rakugo a l’escola de Shin, però el Yotarō fa engany a la Konatsu a interpretar jugemu que fa amb grans aplaudiments. El Yotarō intenta que la Konatsu torni a actuar, però ella es nega.

5.- Episodi 5. el Yakumo diu al Yotarō que han estat convidats a una actuació familiar al Kabuki-za en dos mesos. Mentrestant, el Yotarō escolta les cintes de les actuacions del Sukeroku i cerca el seu propi estil. El Higuchi dóna el Yotarō còpies de diferents versions d’Inokori per estudiar i treure el seu propi Inokori Saheiji. El dia de la representació, el Yakumo Berate el Yotarō per passar temps al districte de la llum vermella, fins que el Yotarō explica que va completar el tatuatge que li cobreix l’esquena. A la representació, després que el Yotarō el Yakumo realitzi Hangan-Ko, amb la Konatsu acompanyant a Koto. Durant la representació, veu una visió de Miyokichi i s’esfondra al final de la representació. El Yakumo es veu en una habitació plena de espelmes i veu al Sukeroku que no diu res, però després intenta estrangular-lo.

6.- Episodi 6. el Yakumo continua sent inconsciència després de col·lapsar-se al final de la seva actuació i la Konatsu l’acompanya a l’hospital mentre el Yotarō interpreta Inokori a l’audiència que desconeix el que va passar. Més tard, el propietari del teatre li diu al Yotarō que es parla de reconstruir el teatre, però no hi ha diners, per la qual cosa té la intenció de seguir endavant. Uns dies després, el Yakumo es desperta i s’adona que encara està viu.

7.- Episodi 7. A mesura que el Yakumo es recupera lentament, confia a la Konatsu que considera que aturen rakugo. El Yotarō i el Higuchi van a veure algunes pel·lícules de les actuacions de rakugo fetes fa molts anys quan el Yurakutei Kikuhiko i després el Yurakutei el Sukeroku eren joves. El Yotarō obté una major comprensió de les seves motivacions i aprèn la veritat sobre la mort del Sukeroku i Miyokichi de Matsuda.

8.- Episodi 8. En un esdeveniment de rakugo de l’est-oest, Mangetsu explica part de la tradició de rakugo. A mesura que el Yakumo es recupera lentament, li explica a Shin sobre el seu avi el Sukeroku. Eisuke el Higuchi arriba amb memòries de rakugo, incloses les fotos realitzades durant la guerra. També revela que ha estat enregistrant en secret les actuacions del Yakumo. Aquella nit, el Yotarō i la Konatsu troben el Yakumo en un pont, i els explica el terrible que és no poder actuar en el seu millor moment. Amb el pretext d’una nit, Matsuda condueix el Yakumo al teatre Yanashima, on un grup de 20 dels amics més propers del Yakumo l’esperen i el Yotarō li demana que actuï. Primer, el Yotarō realitza un emotiu rakugo que va aprendre de la gravació del Sukeroku. Aleshores, just quan el Yakumo està a punt de començar, la policia va irrompre i va detenir el seu vell amic, el cap de la colla de Yoshikiri.

9.- Episodi 9. El cap de la colla dels yakuza Yoshikiri és condemnat a sis anys a la presó Suzugamoral i a les begudes del Yotarō amb la colla melancòlica. En una visita a un Bathhouse el Yotarō convenç al Yakumo perquè realitzi rakugo a la presó i el Yakumo dóna una actuació sincera i commovedora. Més tard, el Yakumo va a veure el Yotarō interpretant Inokori, però surt abans del final, anomenant-lo "desagradable". El Yakumo espera fins que el teatre es tanqui i després interpreti el rakugo Shinigami a les files dels seients buits. Al final de la representació, s’esfondra i colpeja una espelma, i després veu al Sukeroku com un shinigami. El Yakumo està a punt de rendir-se a la mort quan arriba el Yotarō i el Yakumo decideix que encara no vol morir. El Yotarō el porta des de l’edifici cremant.

10.- Episodi 10. Amb el teatre cremat i el Yakumo a l’hospital, tothom està trist, però el propietari és filosòfic per continuar rakugo d’alguna manera. A mesura que s’acosta la primavera, la Konatsu emociona al Yotarō quan li diu que està embarassada del seu fill. El Yotarō continua realitzant rakugo a la ràdio i li pregunta a Eisuke el Higuchi sobre les seves noves històries, però vol que una dona pugui explicar-la. El Yotarō decideix no realitzar-ne cap mentre el Yakumo està viu. Mentrestant, el Yakumo i la Konatsu comparteixen moments tranquils i tendres junts a casa. Mentre allà, escolten al Yotarō interpretant Nozarashi a la ràdio. La Konatsu pregunta al Yakumo si la prendrà com a aprenent i està feliçment d’acord. El Yakumo es desperta de sobte en el món espiritual, on es troba amb el Sukeroku, i el Sukeroku anuncia que està mort.

11.- Episodi 11. Al món de l’esperit, el Yakumo veu al Sukeroku que li demana diners per passar a la vida posterior. Durant un temps es converteixen en nois joves i després homes joves mentre discuteixen el passat. També es troben amb la Miyokichi que comparteix els seus pensaments amb el Yakumo. Els tres van al teatre rakugo que recentment s’ha cremat, que ara inclouen generacions anteriors d’intèrprets. El Sukeroku realitza un rakugo basat en l’expressió, Els incendis són la flor de la ciutat d’Edo. Aleshores el Yakumo comença el rakugo jugemu, amb el Sukeroku, el Miyokichi, la Konatsu i el Shinnosuke al públic. Al final, el Sukeroku es despedeix del Yakumo a través del riu Sanzu i creua el riu, se sorprèn de trobar que el barquer és el Matsuda. En pau, recita un poema mentre deriva cap a la vida posterior.

12.- Episodi 12. Setze anys després de la mort del Yakumo, el Shinnosuke s’està formant per convertir-se en shin’uchi, la seva germana petita Koyuki comença el batxillerat i la Konatsu s’ha establert com la primera dona shin’uchi. Preguntant-se qui és el pare biològic de Shinnosuke, el Higuchi pregunta a la Konatsu si Shinnosuke té lligams de sang tant de la segona generació Sukeroku com de la vuitena generació Yakumo, la Konatsu continua per confirmar ni negar aquesta acusació. El teatre que es va cremar és reconstruït i el Yotaro, ara conegut com la novena generació Yakumo, actua juntament amb altres estudiants, amics i familiars per celebrar la gran reobertura del teatre. En l’actuació del Yotarō, actua com si col·lapsés per sorprendre el públic. Després de l’espectacle, el Yotarō reflexiona sobre el seu viatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada