Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Jun Kamiya (16-58), Tetsuya Endo (58–75)
Guió: Yukiyoshi Ōhashi (manga: Yumi Hotta i Takeshi Obata)
Música: Kei Wakakusa
Estudi: Pierrot
Veus de doblatge: Tomoko Kawakami, Susumu Chiba, Sanae Kobayashi
Emissió: 15/05/02 - 04/12/02
Títol original: ヒカルの碁
[ Animació, shōnen, slice of life, spokon (esport), aventura, comèdia, drama, fantasia, sobrenatural ] 30 capítols de 22 min.
Wikipedia | MyAnimeList (8,07) (64.143)
Sinopsi
IMDb (8,2) (1,4K):
“El Hikaru Shindo, un nen de sisè de primària, desperta accidentalment l'esperit del Fujiwara no Sai, un difunt prodigi del joc d'estratègia de tauler per a dos jugadors originari de la Xina, el go, que després acompanya el Hikaru i l'ajuda a desenvolupar les seves habilitats de go.”
Crítica
Continuo sense saber el perquè una sèrie amb partides inacabables d’un joc que no coneixo m’enganxa tant fins el punt de pulir-me una temporada en cinc dies…
Basada en un manga shōnen escrit per Yumi Hotta i il·lustrat per Takeshi Obata ja conclòs, publicat entre 1998 i 2003 amb un total de vint-i-tres volums.
La sèrie va estar en emissió ininterrompuda entre 2001 i 2003 (10/10/01 - 26/03/03) amb un total de 75 capítols, però s’han establert tres temporades: dues de trenta capítols i una de quinze. A principis de 2004 van emetre un especial d’Any Nou en format pel·lícula (Hikaru no go - Hokuto hai eno michi - Hikaru no Go: Journey to the North Star Cup). Recentment (2020) han emès un live-action xinès de trenta-sis capítols de 55 minuts.
He arribat a aquesta sèrie tafanejant el primer capítol del live-action xinès (Qi Hun - Hikaru no go).
- En la primera temporada el Hikaru coneixia el Sai, l‘esperit d’un jugador de go a la cort japonesa de fa mil anys i fa que s’interessi per aquest joc que mai li havia cridat l’atenció.
- En la segona, esperonat per un jove prodigi, l’Akira, fa el salt fins convertir-se en professional amb només catorze anys.
- En la tercera temporada, l’esperit del Sai desapareixerà, com ho farà també l’interès del Hikaru pel go. Hi han molts capítols de farciment, amb històries paral·leles de moments viscuts amb anterioritat des d’un altre punt de vista, o també amb històries d’altres personatges secundaris. Finalment, però, desembocaran en la resolució del Hikaru de tornar a jugar i un últim contacte amb el Sai.
- En l’especial d’Any Nou en format pel·lícula (1 h. 17 min.), o capítol 76 si es vol, es mostra la segona part del manga, “amagada” fins ara, que fa referència al torneig internacional juvenil entre el Japó, la Xina i Corea per la Copa Hokuto.
En aquesta “temporada”, o trenta capítols següents, veiem el protagonista passar de jove promesa a professional i abarca fins que el Sai desapareix. El punt interessant és com s’ho fa per deixar jugar l’esperit del Sai i ell jugar les partides que el fan avançar. En la primera temporada abarcava des de que anava a sisè de primària fins a primer de secundària, i en aquesta segona temporada arriba just abans de començar el batxillerat.
Temporades
- Hikaru no go (2001) S01
- Hikaru no go (2002) S02
- Hikaru no go (2003) S03
- Hikaru no go - Hokuto hai eno michi (2004)
(Hikaru no Go: Journey to the North Star Cup) (pel·lícula / especial Any Nou) - Qi Hun (2020) (Hikaru no go) (live-action xinès)
Resum (amb espòilers)
Al manga original, mentre explora el cobert del seu avi, el Hikaru Shindo es troba amb un tauler de go posseït per l'esperit del Fujiwara-no-Sai, un jugador de go de l'era Heian. El Sai vol tornar a jugar a go, sense haver pogut fer-ho des del final del període Edo, quan el seu fantasma se li va aparèixer al Honinbo Shusaku, un dels millors jugadors de go d'aquell període. El desig més gran del Sai és aconseguir el Kami no Itte (moviment diví), un moviment perfecte. Com que aparentment el Hikaru és l'única persona que el pot percebre, el Sai habita una part de la ment del Hikaru com una personalitat separada, que conviu, encara que no sempre còmodament, amb el noi.
Instat pel Sai, el Hikaru comença a jugar a go malgrat la manca d'interès inicial pel joc. Comença simplement executant els moviments que el Sai li dicta, però el Sai li diu que intenti entendre cada moviment. En un saló de go, el Hikaru derrota dues vegades a l'Akira Tōya, un noi de la seva edat que juga a go a nivell professional, seguint les instruccions del Sai. Posteriorment, l’Akira comença una recerca per descobrir la font de la força del Hikaru, una obsessió que arribarà a dominar la seva vida. El Hikaru està intrigat per la gran dedicació de l'Akira i el Sai al joc i decideix començar a jugar pel seu compte. Al principi és un complet novell, però té algunes habilitats úniques al seu avantatge; per exemple, un cop tingui una comprensió bàsica de go, pot reconstruir moviment per moviment tot el joc de memòria. Mitjançant l'entrenament als clubs de go, els grups d'estudi i els jocs de pràctica amb el Sai, aconsegueix convertir-se en un insei i més tard un professional, coneixent diversos jugadors de go de diferents edats i estils al llarg del camí. També demostra un talent natural per al joc i segueix decidit a demostrar les seves pròpies habilitats a l'Akira, el Sai i a ell mateix.
[ Fins aquí el mostrat a la primera temporada de l’anime. ]
[ La segona temporada de l’anime no segueix el mostrat al manga i és prou diferent. ]
Al manga original, el Hikaru entra a la Hokuto Cup, un torneig internacional per a professionals del go sub-18 japonesos, xinesos i coreans. Com a millor professional sub-18, l’Akira es classifica per al torneig, però el Hikaru ha de competir en una sèrie de jocs per convertir-se en un dels tres competidors japonesos. Els seus amics Waya i Ochi també entren als partits de classificació. Coneix el Kiyoharu Yashiro, un jugador del Kansai Ki-in, l'estil del qual és tan estrany i poc convencional com el seu. El Hikaru, juntament amb l’Akira i el Kiyoharu Yashiro, són seleccionats per representar el Japó, mentre que el Suyong Hong (un jugador coreà de go que va ser derrotat pel Hikaru anteriorment a la sèrie) i dos més representen Corea i tres dels amics xinesos del Shinichiro Isumi representen el seu país.
El capità de l'equip coreà de go, el Ko Yong Ha, és entrevistat i els seus comentaris es tradueixen per als espectadors japonesos. El traductor comet un error que fa semblar que menysprea l'habilitat del Honinbo Shusaku, que, com el Hikaru, estava posseït pel Sai. Tot i que el Ko Yong Ha s'assabenta més tard, es nega a corregir l'error i, en canvi, l'accentua quan s'adona que enfada el Hikaru, que ho pren com una afronta directa al Sai. Tenint en compte els seus èxits i habilitats, el Hikaru encara està una mica per sota de l'Akira. Per tant, l'entrenador del seu equip, Atsushi Kurata, tria l'Akira per ser el capità. Tanmateix, Hikaru vol jugar contra Ko Yong Ha, que és el capità a Corea, per demostrar-li que Sai és el jugador de Go més hàbil de la història del joc. Atsushi Kurata concedeix la petició d'Hikaru quan juguen contra Corea al torneig perquè veu l'esperit ardent en ell. Al final, el Hikaru perd només per mig punt. Finalment, el Japó arriba al darrer enfrontament, darrere de Corea i la Xina. Però l'equip japonès impressiona tant els professionals de la Xina com de Corea perquè ho han fet molt millor del que s'esperava. Al final del joc, el Ko Yong Ha demana al Hikaru el motiu pel qual juga a go. Amb llàgrimes als ulls, respon amb la frase "per vincular el passat llunyà, amb el futur llunyà". El significat ocult d'aquesta línia indica els vincles i les relacions emocionals entre el Sai, el Shusaku i el Hikaru. Tanmateix, ningú no entén el context d'aquesta línia a part del Hikaru.
Una història extra, ambientada poc després de l'esdeveniment de la Copa Hokuto, mostra dos inseis, que ocupen els llocs 14 i 16 del grup, discutint si l'Akira Toya o el Hikaru Shindo eren més forts. Al torneig dels Young Lions, tots ells estan emparellats amb el Hikaru i l’Akira, cosa que els fa canviar d'opinió sobre qui és més fort. A la segona ronda, el Hikaru i l'Akira s'uneixen entre ells i comencen un partit, però es desconeix la conclusió.
==
31.- El terrible oponent. Hikaru ha de guanyar tres jocs a les rondes preliminars de l'examen professional per passar a les rondes finals. Per fer-ho, s'ha d'enfrontar a un home anomenat Tsubaki, un gran motorista sorollós. Abans que fos l'hora de dinar, en Tsubaki va segellar el seu moviment, intimidant en Hikaru. Va ser a causa de la inexperiència que Hikaru no era conscient del factor relacionat amb el moviment abans d'un descans, fet que li va fer perdre el partit. Aquesta intimidació va posar a Hikaru al límit durant la seva segona ronda preliminar.
32.- L'últim dia de les Preliminars. Tot i que Hikaru està pressionat després de perdre els seus dos primers partits, està a punt d'aconseguir dues victòries consecutives i una sort d'empat. Ell, juntament amb els seus companys, arriben a les rondes finals. Waya i Isumi decideixen ajudar en Hikaru a guanyar experiència contra els adults per preparar-lo millor per a les rondes finals.
33.- Som un equip. Hikaru, Waya i Isumi formen un equip per jugar en un saló de Go, en el qual els tres no podran pagar l'entrada si aconsegueixen empatar una sèrie de tres partits com a equip. Després de jugar i guanyar en un altre saló de Go, els tres van a un bar de sushi per celebrar les seves victòries.
34.- No es permet guanyar. L'Akira puja a l'escenari en un joc d'ensenyament, juga quatre partits simultàniament i se li demana que perdi davant d'un partidari groller i maleducat. Mentrestant, Hikaru està aprenent a marcar intencionadament un empat durant els seus partits simultanis, una habilitat que cal obtenir per calcular els moviments de l'oponent. Sorprenentment, Akira és capaç d'empatar els quatre partits, posant en dubte les seves habilitats astúcies.
35.- Només un pot guanyar. Hikaru, Waya i Isumi es dirigeixen a un saló de Korean Go i es troben amb un jove coreà anomenat Suyong Hong. Aquest noi vol convertir-se en un jugador professional de Go, però està en una ratxa de pèrdues. Hikaru aviat s'assabenta que Corea ha estat dominant el Japó al món Go, i decideix enfrontar-se a Suyong per demostrar la seva dignitat.
36.- Em dic… Hikaru i Suyong s'enfronten per veure quin insei és realment millor. Yun Sensei passa i reconeix que ha vist a Hikaru jugar dos partits molt contrastats abans. Hikaru fa una jugada aparentment dolenta durant el partit, però sense que Suyong ho anés pensant molt més endavant. Al final, el moviment demostra que deixa a Hikaru triomfant en el partit. Yun Sensei felicita a Hikaru reconeixent la seva força en aquest joc en comparació amb els dos jocs anteriors que havia presenciat.
37.- Comença l'examen Pro. Per fi ha començat l'examen professional, encara que la intensitat assoleix noves cotes després de l'elecció dels aparellaments. Hikaru és molt tranquil, genial i recollit per això, després d'haver guanyat experiència en les batalles d'equip amb Waya i Isumi. Hikaru és capaç de guanyar sis partits seguits.
38.- Els desafiadors. Durant la pausa per dinar del seu partit amb Tsubaki, Hikaru s'assabenta que molts jugadors han lluitat amb l'educació i l'ocupació quan intentaven presentar-se a l'examen professional. En aquest moment, després del seu partit, Hikaru té vuit victòries i una derrota. L'Akira ha acceptat donar lliçons privades a l'Ochi per intentar aprendre a quin nivell està jugant en Hikaru. Tanmateix, l'Ochi ho descobreix i es nega a ser ensenyat per persones com ell.
39.- Un moment desgraciat. El dotzè dia, amb només una derrota encara, Hikaru s'enfrontarà a un Isumi invicte. Aquest últim es posa ansiós després d'assabentar-se d'Ochi que l'Akira està darrere d'Hikaru i va a la pròrroga. Malgrat això, Isumi comença a dominar el partit fins que accidentalment fa una mala jugada mentre està sota pressió, però el canvia il·legalment abans de passar el torn. Hikaru ha de decidir si ignora la violació de les regles i acaba el partit o si s'ha de deixar fora de l'Isumi.
40.- On són les victòries? Isumi renuncia al partit per culpa abans que Hikaru pugui preguntar a Isumi sobre la violació de les regles. Tots dos comencen a perdre partits a causa dels lamentacions que van deixar enrere en aquell darrer partit. Després de tretze dies, Hikaru té la seva segona derrota davant Fukui, però després torna. Ochi dedueix que Isumi va cometre un error fatal en el seu partit contra l'Hikaru. Isumi ha de lluitar contra Ochi, en què perdre el partit no li donaria cap possibilitat d'aprovar l'examen professional.
41.- Amb tres setmanes no n'hi ha prou! Isumi aconsegueix aconseguir una victòria contra Ochi. Al dissetè dia, Hikaru té la seva tercera derrota davant l'Honda, que ajuda a l'Ochi a adonar-se que l'Hikaru s'està fent més fort cada dia. Més tard, l'Ochi demana ajuda a l'Akira per derrotar-lo.
42.- El primer a passar. Quan l'examen professional s'acosta al seu final, els líders insei com Tsubaki, Adachi, Komiya i Katagiri s'adonen que no tenen cap esperança de derrotar als precursors (Hikaru, Ochi, Waya, Isumi i Honda). L'Akira revela a l'Ochi el primer partit jugat contra l'Hikaru fa dos anys. Després de vint-i-dos dies, Hikaru té tres derrotes. Com que l'Ochi aprova oficialment l'examen amb només una derrota fins ara, la pressió ara està sobre Hikaru, Waya i Isumi, que lluiten per les dues places professionals restants.
43.- El Hikaru contra el Waya. El vint-i-sisè dia, Hikaru i Waya s'enfrontaran quan només queda un partit després d'acabar l'examen professional. Si Waya guanya aquest partit, es convertirà en un professional. Waya posa Hikaru en una situació difícil, en la qual aquest últim té poques possibilitats de guanyar el partit.
44.- Tornar a la vida des d’una mort certa. El Hikaru és capaç de derrotar al Waya. L’Akira insta a l'Ochi a guanyar el seu partit contra Hikaru el dia següent. Hikaru aviat descobreix que l'Ochi ha estat estudiant amb l'Akira en preparació per al proper partit.
45.- El Hikaru contra l’Ochi. Hikaru s'enfronta a l'Ochi, que ha iniciat una tècnica influenciada per l'Akira. Hikaru més tard utilitza una tàctica similar amb el seu joc contra Suyong, però Ochi ho veu bé i aconsegueix bloquejar a Hikaru amb un moviment. Mentrestant, Waya està lluitant contra Fukui, en el qual el primer ha de guanyar per guanyar estatus professional.
46.- L'últim dia de l'examen professional. Tant Hikaru com Waya guanyen els seus partits, per la qual cosa Isumi no pot avançar a l'estatus professional. Akira escolta notícies d'això, anticipant-se a les seves ambicions competitives per a Hikaru. El Haze Go Club també rep notícies que Hikaru es va convertir en professional, ja que desitjarien que els visiti aviat.
47.- Al món dels professionals. Hikaru, Waya i Ochi apareixen a una revista Go com els professionals més nous. S'han de fer partits per avaluar el bé que poden fer contra els millors professionals. Mentrestant, Toya Meijin guanya el títol d'Oza. Quan l'Hikaru s'enfronta a Toya Meijin, ha de decidir si deixa jugar o no en Sai.
48.- El Sai contra el Meijin. Hikaru s'enfrontarà a Toya Meijin en el seu primer partit, però Sai vol jugar. Akira, Waya, Ochi, Ogata i Kuwabara estaran veient aquest partit. Hikaru decideix deixar jugar en Sai, però només si juga com si tingués un handicap de quinze punts per tal de fer que el seu estil sigui irreconeixible i descuidat.
49.- Un joc de mesures desesperades. Toya sent un professional experimentat al voltant de Hikaru. Sai juga un joc complicat amb moltes trampes, però Toya evita i altera l'estratègia d'en Sai. Després de la dimissió d'Hikaru, Toya demana tornar a jugar amb ell en el futur sense cap handicap. Kuwabara en realitat sospita que Hikaru estava jugant com si tingués un handicap contra ell en lloc de per ell, la qual cosa explicava les seves exageracions.
50.- Fujiwara-No-Sai. Sai finalment revela tot el seu passat, fins a la seva primera trobada amb Hikaru, així com la seva rivalitat amb Akira. Durant el seu viatge per jugar el moviment diví, en Sai es pregunta si mai tornarà a jugar a Go, ja que l'Hikaru s'està fent més fort i el deixa jugar amb menys freqüència.
51.- Kurata 6-Dan. Hikaru va a un esdeveniment de camp de Go com el professional més nou, ja que Sai atrapa a un professional de Go que ven taulers de Go cars. Sai aviat li diu a l'Hikaru que jugui un partit contra el professional per resoldre el marcador. Kurata, un home que presumeix del seu estatus professional, fa acte de presència, intrigat per Hikaru.
52.- El Hikaru contra l’Akira. Durant una cerimònia de lliurament de premis Go, Hikaru s'assabenta que el seu primer partit professional oficial serà contra l'Akira. No obstant això, sembla estar sobreexcitat per aquest moment en el temps, veient finalment com de prop està d'Akira. Tanmateix, les circumstàncies estan a punt de canviar el seu destí entre elles.
53.- El reconeixement del Sai. Després d'assabentar-se del col·lapse de Toya Meijin per un atac de cor, Hikaru visita a Toya a l'hospital. Mentre és allà, Hikaru s'assabenta que la Toya ara juga a Internet Go. Hikaru organitza un partit amb una setmana d'antelació perquè Sai lluiti contra Toya. Accepten molt en joc: si Sai perd, revelarà la seva identitat, mentre que Toya accepta retirar-se de Go si perd.
54.- L'emoció munta. Els que juguen a Internet Go observen que Toya juga en línia. Al principi, la gent pensa que és un impostor. Ichiryu, el posseïdor del títol més alt del Japó, el Kisei, es molesta perquè algú pugui suplantar la identitat de Toya i el repta a un joc, però és derrotat fàcilment. Altres jugadors destacats, inclòs el campió mundial amateur Li Rinshin, també s'adonen que ha de ser real a causa de la seva gran força. Els aficionats poc saben que un partit per al mil·lenni entre Sai i Toya està a punt de produir-se. L'Akari passa i desafia a l'Hikaru a un partit, en el qual Sai només compleix un handicap de nou pedres com a mitjà per calmar els seus nervis.
55.- El Sai contra el Koyo Toya. Sai i Toya s'enfronten a Internet Go, i un gran nombre de fans del go ho estan mirant, sorpresos per la magnífica jugada d'ambdós bàndols. Waya i Akira també miren el joc de manera independent, adonant-se del que ha de ser un jugador fort Sai.
56.- Després d'un mil·lenni arriba la resposta! Després d'assabentar-se del partit, l'Ogata dedueix que la Toya ja ho deu haver organitzat en persona, ja que Toya va demanar el rètol de "no visitants" el dia abans. Tant l'Akira com l'Ogata sospiten que Hikaru té una connexió amb Sai. Toya sembla tenir l'avantatge, però Sai troba un gran moviment per esborrar el territori enemic. Finalment, Toya descobreix que amb el millor joc, perdria per mig punt, i no tenia cap dubte que Sai faria les millors jugades. Així que Toya dimiteix, mentre que la majoria dels espectadors pensaven que era coll i coll. Sai finalment s'adona per què va ser portat de tornada a través d'Hikaru, trobant que el seu temps en aquest món està a punt d'acabar.
57.- Deixa'm jugar amb el Sai! Hikaru torna a visitar en Toya a l'hospital, amb l'esperança que no es retiri com a jugador professional de Go. Toya aclareix que es retiraria però no deixaria de jugar del tot. L'Ogata escolta la seva conversa i interroga en Hikaru si coneixia la identitat d'en Sai. També apareix Akira, preguntant-se el mateix. Toya aconsegueix mantenir el seu acord en secret tant per a l'Akira com per l'Ogata. Hikaru no sap que Sai aviat deixarà d'existir, que ha complert el seu propòsit d'obrir el camí cap al moviment diví.
58.- One-Color Go. Hikaru i Sai reben la notícia que en Toya va perdre el títol de Judan davant l'Ogata. Kurata es troba amb Hikaru i aviat decideix jugar amb ell amb un autògraf a la línia. Quan els dos van a un saló de Go, les pedres negres no estan disponibles. Hikaru ha d'aprendre a jugar a One Color Go. Tot i que en Kurata va perdre el compte dels moviments a causa de l'excés de pensament, va fer un moviment correcte per sort i Hikaru dimiteix. Tot i que l'Hikaru renuncia al partit, en Kurata li dóna la meitat del seu autògraf com a regal mentre reconeix la força d'Hikaru.
59.- El Koyo Toya es retira! Toya compleix la seva promesa a en Sai i anuncia la seva retirada, provocant un rebombori entre els fans i seguidors. Kurata passa per aquí i juga amb Toya, que diu que la jubilació seria avantatjosa a la seva vida personal. Hikaru té el seu primer partit a la sèrie professional, derrotant fàcilment al seu oponent. Després d'assabentar-se que el cobert d'en Heihachi havia estat atacat, Sai li diu a Hikaru que trobi el tauler Go. Hikaru es sorprèn al veure que les taques de sang de Sai al tauler Go comencen a desaparèixer.
60.- Adéu Hikaru. El Hikaru va a un seminari de Go, només per conèixer l'Ogata en un estupor borratxo. Hikaru permet que Sai jugui a Ogata, i Hikaru sembla que millora analitzant el seu joc. Quan Hikaru i Sai tornen a casa i juguen un últim joc, Sai finalment desapareix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada