Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Hirokazu Kore-eda
Guió: Yuji Sakamoto
Música: Ryuichi Sakamoto
Producció: Gaga, Toho, Fuji Television Network, AOI Pro, Bun-Buku
Distribució: Gaga, Toho
Actors: Sakura Andō, Eita Nagayama, Sōya Kurokawa
Estrena: 17/05/23 (Cannes), 02/06/23 (Japó)
Títol original: 怪物
[ Drama, thriller ] 2 h. 5 min
Wikipedia
Sinopsi
IMDb (7,8) (26K):
“Una mare demana respostes al professor del seu fill quan el seu fill comença a actuar de manera estranya.”
Crítica
Són monstres perquè tenen “cervell de porc”… una mateixa història explicada des de tres punts de vista diferents amb un final tràgic… o feliç…
M’ha agradat molt aquesta manera d’explicar una història bastant simple, però carregada de realisme, afegint-li, de passada, intriga i misteri. Molt ben entreteixida i millor lligada, amb multitud de detalls –ni un posat a l’atzar– i, segons com, moltes interpretacions possibles. De fet, he llegit el resum de la Wikipedia i hi ha coses que jo no he sabut veure, però, en canvi, n’he vist altres que m’han semblat més rellevants.
Atenció al resum rapidíssim que faré a continuació, explicat amb les meves paraules el que no és ben bé la història explicada, però sí són els misteris que hi han darrera de tot plegat.
“El Yori és un nen de cinquè de primària al qui li agraden els nois. El seu pare ho sap, el maltracte físicament i li diu que és un monstre doncs té el “cervell d’un porc”. En un moment donat el Yori incendia el puticlub on acostuma anar el seu pare.
El Minato, que inicialment sembla el protagonista de la història, s’hi fa amic i, molt mica en mica, descobreix que també li agrada, situació que li provoca un conflicte personal d’amor-odi, doncs de cara als demés és com la resta, però quan estan sols són ben amics.
La resta de la classe es burla del Yori i li fan la vida impossible. En algun moment el Minato ha de participar en aquest assetjament perquè no sembli que és el seu amic.
Cada cop que passa alguna cosa, el seu mestre, el Hori, percep que l’assetjador és el Minato i quan la mare del Minato va a l’escola, li ho diu a la cara. A l’escola també hi ha una directora que actua de manera ben estranya, perquè també té un obscur secret per amagar. La mare acaba contractant un advocat i aconsegueix expulsar-lo.
El secret de la directora és que està aparentment afligida per la mort del seu nét. El seu marit és a la pressó per haver-lo atropellat accidentalment, però en realitat el va atropellar ella, es va inculpar el marit per poder seguir exercint de directora i el que té ara ella és un enorme sentit de culpabilitat.
Quan finalment el Hori descobreix la veritat va corrent a casa del Minato per demanar-li disculpes, però no hi és; només hi ha la seva mare que, per segona vegada, manifesta que ha desaparegut. Tots dos es dirigeixen on la mare del Minato el va trobar per primera vegada, en aquesta ocasió enmig d’un avís de tifó. Quan arriben al lloc, un vagó abandonat enmig d’una via morta, el lloc ha estat escombrat per una esllavisada de terres. Sembla ser que la directora aprofita el tifó per suïcidar-se.
El Yori i el Minato corren alegres sota el sol sabent que ja no tenen de què preocupar-se preguntant-se si s’han reencarnat.”
Resum (amb espòilers)
La Saori Mugino és una mare soltera que cria el seu fill de cinquè grau, el Minato. Aviat comença a mostrar un comportament estrany com tallar-se el cabell i tornar a casa amb una sola sabata. Una nit, el Minato no ha tornat a casa i després de cercar-lo, la Saori el troba en un túnel de tren abandonat. La Saori comença a sospitar que el professor del seu fill, el senyor Hori, l'està maltractant i s'enfronta a l'escola. És tractada fredament pel professorat, que culmina amb el Hori fent una disculpa fingida. Quan s'enfronta directament al Hori, ell afirma que el Minato està assetjant a un altre estudiant anomenat Yori. La Saori visita la casa del Yori i ell, malgrat el seu propi comportament estrany, sembla tenir estima i preocupació pel Minato. El Hori finalment és acomiadat de l'escola, però torna dies després i el Minato cau per un tram d'escales intentant escapar d'ell. El Hori més tard arriba a la casa de la Saori i el Minato durant una tempesta de pluja, però la Saori descobreix que el Minato ha desaparegut.
Un flashback torna al començament de la pel·lícula des del punt de vista del Hori. Nota que el Minato mostra un comportament disruptiu, com ara llançar les pertinences d'altres estudiants per l'aula i tancar el Yori a un quarto del lavabo. El Hori també visita la casa del Yori, on descobreix que el seu pare, el Kiyotaka, és un alcohòlic abusiu. Quan la Saori comença a preguntar sobre el seu fill, l’escola pressiona al Hori perquè els deixin gestionar-ho per protegir la reputació de l'escola i, en última instància, l’obliguen a dimitir. Després de ser perseguit pels periodistes i abandonat per la seva xicota, el Hori torna a l'escola per enfrontar-se al Minato i intenta tirar-se des del terrat de l'escola després que el nen caigui per les escales. Durant l’avís de tifó, el Hori nota un patró en un treball de classe del Yori que sembla escriure el nom del Minato. En adonar-se que els dos nois estaven realment enamorats, el Hori es dirigeix a la casa del Minato per disculpar-se i assegurar-li que no li passa res. Quan la Saori li diu que el Minato ha desaparegut, van al túnel del tren per trobar-lo. Troben un vagó abandonat gairebé enterrat al fang, però només veuen el ponxo del Minato a dins.
Un últim flashback comença des del punt de vista del Minato. El Yori és habitualment assetjat pels altres nois pel seu comportament asocial i aparentment efeminat. El Yori juga amb els cabells del Minato, que després es talla impulsivament quan arriba a casa. Els dos nois s'apropen i el Minato comença a defensar-lo d'altres assetjadors, que el Hori confon qui és realment l’assetjador. A mesura que els dos s'apropen, el Minato s'angoixa perquè els seus sentiments s'estan tornant romàntics i que no sigui un fill digne del seu pare. Una nit, quan va a casa del Yori, el Yori i el seu pare declaren que el Yori s'ha "curat", encara que el Yori es retracta ràpidament, la qual cosa incita la ira del seu pare. Durant la tempesta de pluja de l’avís de tifó, el Minato troba el Yori abandonat completament vestit a la seva banyera, cobert de contusions i els dos escapen cap al vagó abandonat a la via amorta, que s'ha convertit en el seu amagatall. Després que la pluja disminueix, surten de la part inferior de la via i es pregunten si han tornat a néixer i corren junts per un camp. A la llunyania, un camí que els dos volien prendre abans que estava tancat ara està sense entrebancs i obert per seguir avançant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada