Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Ben Stiller
Guió: Steve Conrad (conte: James Thurber)
Música: Theodore Shapiro, Jose Gonzalez, Rogue Wave
Producció: Samuel Goldwyn Films, Red Hour Productions, New Line Cinema, Big Screen Productions, Down Productions, Ingenious Media
Distribució: 20th Century Fox
Actors: Ben Stiller, Kristen Wiig, Shirley MacLaine
Estrena: 05/10/2013 (NYFF), 25/12/2013 (Estats Units)
Pressupost: 90M $; taquilla: 188,3M $
Títol original: The Secret Life of Walter Mitty
- La vida secreta de Walter Mitty
a Espanya - La increíble vida de Walter Mitty
a Hispanoamèrica
[ Comèdia, aventura, drama, fantasia, romanç ]
1 h. 54 min.
Wikipedia
Sinopsi
IMDb (7,3) (362K):
“Quan tant ell com un company de feina estan a punt de perdre la feina, en Walter pren mesures i s’embarca en una aventura més extraordinària del que mai havia imaginat.”
Crítica
En el seu primer visionat, aquesta pel·lícula de 2013 em va semblar prou interessant, però ara, havent vist la de 1947, per moments m’ha semblat gairebé ridícula, encara que mantingui la idea original del somiatruites…
Basada en el conte, història curta o petit relat del mateix títol de James Thurber publicat el 1939 al The New Yorker. La primera adaptació cinematogràfica va ser el 1947, amb el Danny Kaye, la Virginia Mayo i el Boris Karloff de repartiment; aquesta del 2013 és la segona.
No em queda massa clar si aquesta segona adaptació és un remake de la primera pel·lícula de 1947 o senzillament una adaptació del conte… de fet no s’assembla a cap dels dos més enllà del nom del protagonista, el Walter Mitty, i de que és un somiatruites, que es desconnecta amb una facilitat sorprenent per quedar-se abstret en els seus propis pensaments.
Vaig veure aquesta pel·lícula de 2013 una vegada i ara, que volia tornar a veure-la (i de fet ja havia començat a veure-la), he descobert que existia una versió anterior de més de seixanta-cinc anys abans i he decidit veure-la primer. La de 2013 em va semblar prou interessant en el seu moment, però ara, havent vist la de 1947, em sembla poc menys que ridícula…
En el conte de la història original (James Thurber, 1939), el Walter Mitty és un home plàcid que condueix a Waterbury, Connecticut, amb la seva dona per fer les seves compres setmanals i perquè la seva dona pugui visitar el saló de bellesa. Durant aquest període, té cinc episodis heroics somiant despert, cadascun inspirat per algun detall dels seus voltants prosaics:
- En el primer, ell és un pilot d'una hidrocanoa de l'Armada dels Estats Units en una tempesta, situació que és seguida de la queixa de la seva dona indicant-li que “està conduint massa ràpid”.
- Quan passa l'hospital, s'imagina com un magnífic cirurgià fent una cirurgia única en el seu gènere.
- Després, sentint un repartidor de diaris cridant el “judici de Waterbury”, comença la tercera fantasia com un assassí mortífer testificant en una sala.
- Mentre espera la seva dona, recull una edició vella de la revista Liberty i llegeix “Pot Alemanya vèncer el món per l'aire?” la qual cosa comença el seu quart somni despert, com un pilot de la Reial Força Aèria oferint-se com a voluntari per a un atac suïcida per bombardejar un dipòsit de municions.
- Al final del conte, Mitty estar dret contra un mur, fumant, i imaginant-se davant de l'afusellament, “inescrutable fins el final”.


Resum (amb espòilers)
El Walter Mitty és un gestor d’actius negatius a la revista Life que viu sol a la ciutat de Nova York. Somia despert crònicament i està enamorat secretament de Cheryl Melhoff, una companya de feina. Walter intenta contactar amb Cheryl a través d’eHarmony, però l’agent d’atenció al client d’eHarmony, Todd Mahar, explica que el perfil del compte de Walter no està completament omplert: les seccions "hi he estat" i "he fet això" estan en blanc.
Walter treballa amb el llegendari fotoperiodista Sean O’Connell, tot i que mai s’han conegut en persona. A la feina, Walter rep un rotlle de negatius de Sean, així com una cartera com a regal en agraïment per la feina de Walter al llarg dels anys. Una carta de Sean explica que creu que el negatiu número 25 captura la "quinta essència de la vida" i que s’hauria d’utilitzar per a la portada del darrer número imprès de la revista abans que esdevingui exclusivament digital. Tanmateix, el negatiu número 25 no hi és al rotlle. Sean també va enviar un telegrama a Life, amb la seva recomanació per a la portada. Quan Ted Hendricks, el desagradable gerent de la transició de la revista, demana veure el número 25, Walter s’ajorna i menteix dient que s’està processant, preocupat per ser acomiadat. Walter llavors demana ajuda a Cheryl per contactar amb O’Connell. Walter busca pistes als altres negatius sobre la ubicació de Sean: aigua, un polze i un misteriós objecte corbat.
Walter i Hernando, el seu ajudant, en examinar-los de prop, veuen un reflex a l’aigua, que és el nom d’un vaixell registrat a Groenlàndia. Walter agafa un avió a Groenlàndia de mala gana.
Un cambrer de Nuuk explica que Sean va marxar en un vaixell. Per arribar-hi, Walter hauria d’anar a l’helicòpter postal, el pilot del qual està borratxo. Walter reconeix el polze del pilot d’un dels negatius i, després de dubtar-ho, s’uneix al pilot en un viatge per portar subministraments al vaixell. Walter salta accidentalment a aigües gelades i infestades de taurons, perdent els subministraments del vaixell i impedint la comunicació per ràdio quan finalment puja a bord. Allà, Walter s’assabenta que Sean va sortir del vaixell uns dies abans i descobreix, a partir d’unes notes en paper d’embolicar per a un pastís de clementines que Sean va deixar enrere, que es dirigeix a Islàndia per fotografiar el volcà Eyjafjallajökull.
El vaixell porta Walter a Islàndia. Després va en bicicleta, fa monopatí i corre per la campinya islandesa per trobar Sean, però el falla per poc quan el volcà entra en erupció. Desanimat, torna a casa.
Hendricks assumeix que Walter va perdre el negatiu i l’acomiada. Intenta visitar Cheryl, però veu el seu exmarit i se’n va abans de parlar amb ella. Walter visita la seva mare i llença la cartera de Sean. Per a la seva sorpresa, Walter reconeix la corba del piano a casa de la seva mare mentre mira l’últim negatiu. Quan li ho pregunten, ella li diu a Walter que va conèixer Sean i li va fer el pastís de clementines. Ja li ho havia dit a Walter abans, però ell estava somiant despert.
En Walter descobreix a partir de les notes que en Sean és a l’Himàlaia afganès i finalment el troba, no només fotografiant un lleopard de les neus rar, sinó també dibuixant paisatges que s’assemblen inquietantment als somnis anteriors d’en Walter. Quan li pregunten sobre el negatiu, en Sean explica misteriosament que estava amagat a plena vista tot el temps, cosa que suggereix que la imaginació d’en Walter l’hi havia guiat. En Walter comença a sospitar que els seus somnis són més que il·lusions: són fragments d’una vida que està destinat a viure.
Quan en Walter torna a Amèrica, és retingut breument a l’aeroport de Los Angeles per arribar de l’Afganistan, però en comptes de trucar a en Todd des d’eHarmony, en Walter imagina en Todd apareixent al seu costat, donant-li consells com si sortís d’una de les seves fantasies. El moment sembla tan real que en Walter no pot saber si realment va passar o si la seva imaginació el protegeix. Poc després, la seva mare li torna la cartera que havia salvat de les escombraries, i en Walter finalment recupera el negatiu. En comptes de simplement lliurar-lo, s’adona que la fotografia representa la fusió de la seva vida onírica i la realitat.
En Walter es retroba amb la Cheryl, que queda meravellada per les històries extraordinàries que comparteix. Mentre caminen junts, els límits entre els somnis d’en Walter i la vida real es desdibuixen completament: els carrers que els envolten es transformen en escenes que abans només imaginava. Al quiosc, en comptes de la fotografia d’en Walter fora de l’edifici Life, la revista mostra una seqüència d’imatges: en Walter viatjant, somiant i dempeus amb la Cheryl. Es revela que la nota d’en Sean significa no només la "quintaessència de la vida", sinó també la veritat que la imaginació d’en Walter mai va estar separada de la realitat. Agafat de la mà de la Cheryl, en Walter abraça un futur on les seves fantasies ja no són escapades, sinó el mapa mateix de la seva vida.



















































































Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada