Bloc personal,

dissabte, 24 de gener de 2015

Consells per una vida saludable



Coses que he anat aprenent en els últims temps llegint molt, molt, d’aquí i d’allà. Són consells de sentit comú però que també tenen el seu què… entesos segons com, cadascú hi diu la seva. I com m’acabo de treure el títol d’entrenador personal, dietista i nutricionista jo també hi dic la meva.

Aquests serien els passos: primer un i després l’altre. Mica en mica. Poc a poc. Aconseguirem així l’eternitat? No. De fet, “la majoria de nosaltres ja estem morts però encara no ho sabem…” Només són conceptes a tenir en compte per tenir una vida zombie saludable. En qualsevol cas no es tracta de viure la màxima quantitat d’anys, sinó arribar-hi amb una qualitat de vida “òptima”. “Viure de pressa i morir jove”? Tampoc… justament al contrari! Longevitat vs. qualitat de vida.

Pas 1: Estar actiu físicament.
Pas 2: Menjar sa.
Pas 3: Fer exercici. (Activitat cardiovascular)
Pas 4: Menjar net.
Pas 5: Treballar la força. (Contruir muscle)
Pas 6: Menjar menys. (Reduir calories: esculpir)

  1. Moure’s per realitzar les tasques diàries habituals. Si no hi hàbit, implementar-lo. La base del moviment dels homínids és el caminar: hauríem de caminar “com aquell que no vol la cosa” un mínim d’una hora al dia.
  2. Menjar equilibradament. A unes hores més o menys establertes. Repartir vegetals, fruites, proteïnes, grans i algun lacti adequadament. Passar-se pel forro la interessada piràmide alimentària promoguda per productors de cereals… Menjar greixos no té per què ser dolent: es pot reduir pes menjant els greixos adequats correctament.
  3. Activitat cardiovascular bàsica: córrer.
  4. Menjar coses no processades i el màxim de naturals possibles. Preparar-se el que et menjaràs… com un ritual. “El teu cos és un temple i com a tal el cuidaràs…” Evitar sucres i reduir al màxim aliments basats en cereals: optar pels integrals i si pot ser canviar els procedents de farines per arròs.
  5. Exercicis calistèncis amb el propi pes corporal. Exercicis que involucren diferents grups musculars en comptes dels habitualment coneguts de gimnàs. Flexions, sentadetes, burpees i poca cosa més… No només es treballa la força. Van de la mà la resistència, la coordinació i l’agilitat.
  6. Ingerir menys calories que les que es necessiten, però només un pèl per sota… Reduint-les dràsticament hi pot haver una pèrdua considerable de pes, però també de musculatura que tant ha costat construir i amb l’inevitable efecte rebot amb el pas del temps. Igual que un escultor, cal anar treient les capes de més de sobre per mostrar el que hi ha a sota…

* Tant important com la mateixa activitat física és el descans adequat proporcional a l’activitat física desenvolupada.
** Tabac i alcohol (sigui de la graduació que sigui) prohibits! Són verí.
*** Aquests són consells per una vida saludable físicament. Si també volem estar mental i emocionalment saludables hauríem de fer un punt i apart. De moment una base física saludable ajuda a una vida mental saludable… i al revés també.

Cap comentari:

Publica un comentari