Valoració
Fitxa tècnica
- • Sitges Film Festival (Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya) 2024: Premi especial del jurat
Direcció: Jang Jae-hyun
Guió: Jang Jae-hyun
Música: Kim Tae-seong
Producció: Showbox, Pinetown Productions, MCMC
Distribució: Showbox
Actors: Choi Min-sik, Kim Go-eun, Yoo Hae-jin, Lee Do-hyun
Estrena: 16/02/24 (Berlinale), 22/02/24 (Corea del Sud)
Títol original: 파묘 (破墓)
[ Terror, sobrenatural, drama, folclore coreà, misteri, thriller ] 2 h. 14 min.
Wikipedia
Sinopsi
IMDb (6,9) (17K):
“El procés d'excavació d'una fossa abominable desencadena conseqüències terribles enterrades a sota.”
Crítica
De por gens ni mica, però és un thriller molt ben realitzat al què costa entrar, però ràpidament enganxa…
La traducció literal del títol és Exhumació i trasllat d'una tomba, així que també es pot trobar sota el títol Exhuming and relocation of a grave.
Al principi m’ha costat entendre realment què estava passant degut, en part, a la mala traducció del subtítols i, en part també, a la peculiaritat dels antics rituals del folclore coreà, tradicions i supersticions en els que estic ben poc avesat. El que m’ha quedat ben clar des de bon començamet, però, és que era una pel·lícula molt ben realitzada veient només els primers plans, l’enquadrament i la llum.
Resum (amb espòilers)
La famosa xamana/bruixa/mèdium coreana Hwa-rim i el seu assistent, el Bong-gil, són reclutats per una acomodada família nord-americana de promoció immobiliària coreana per identificar la misteriosa malaltia del fill nounat de la família. La Hwa-rim descobreix que la maledicció és un "avís de la tomba", l'esperit d'un avantpassat venjatiu que els persegueix. El patriarca de la família, el Park Ji-Yong, els encarrega que traslladin la tomba per apaivagar l’esperit del seu avantpassat, el seu avi. La Hwa-rim recluta col·legues, un mestre de feng shui, el Kim Sang-deok, i un enterramorts, el Yeong-geun, amb la promesa d'un bon sobresou, especialment el Sang-deok que necessita diners per pagar el casament de la seva filla.
El Sang-deok s'especialitza en vendre llocs funeraris per als rics, mentre que el Yeong-geun és propietari d'una funerària. Durant la seva primera trobada amb el Ji-yong, el Sang-deok es torna cautelós quan el Ji-yong insisteix a cremar la tomba, que es troba en una muntanya remota prop de la frontera amb Corea del Nord. El Sang-deok es retira, sentint una energia sinistra, però el Ji-yong el convenç de reconsiderar-se duplicant el pagament de la feina. Tanmateix, la Hwa-rim els convenç que pot realitzar un ritual mentre s'excava la tomba per evitar la maledicció. El Ji-yong els parla d'un famós monjo anomenat Gisune que per tal de calmar els lladres de tombes, va proporcionar la ubicació de la tomba al seu avi.
La Hwa-rim i el Bong-gil realitzen el ritual i l'excavació continua sense problemes. Però en netejar, un dels enterradors talla el cap d'una serp amb cap humà, la qual cosa provoca un mal presagi i la pluja. El Yeong-geun insisteix a cremar el taüt un cop s'aturi la pluja, de manera que l'emmagatzemen temporalment a la morgue d’un hospital. El guardià local, escoltant rumors d'un tresor a la tomba, obre amb avarícia el taüt i, per tant, allibera accidentalment l'entitat venjativa que hi ha dins, l'avi del Ji-yong. L'entitat apunta a la seva línia de sang, matant els pares del Ji-yong i el mateix Ji-yong. L'avi, que es va revelar com un col·laborador japonès durant l'època de l'ocupació coreana, està turmentat pel seu enterrament inadequat. El Sang-deok crema el taüt abans que l'entitat pugui matar el nadó, abolint la maledicció.
Mesos més tard, el Yeong-geun informa al Sang-deok sobre un dels enterradors que està malalt després de matar la serp. Torna a visitar la tomba i descobreix el cap de la "serp" juntament amb un segon taüt enterrat verticalment i rodejat de filferro. Avisa la Hwa-rim, el Bong-gil i el Yeong-geun per disposar del taüt. Els quatre l'excaven i descansen en un temple, on la Hwa-rim s'assabenta que el monjo Gisune, que resulta ser un poderós xaman japonès anomenat Murayama Junji que té el sobrenom de la Guineu. Aquella nit, el Bong-gil és testimoni d'una aparició fantasmal que mata el sacerdot del temple i el granger de porcs local juntament amb els seus porcs. La Hwa-rim i el Bong-gil troben el taüt obert des de dins i la Hwa-rim és emboscada pel fantasma que es revela com un samurai. El Bong-gil és ferit i posseït, i els altres són testimonis de la transformació del fantasma en una bola de foc que torna a la muntanya.
La Hwa-rim investiga l'origen del fantasma a través del posseït Bong-gil. En Sang-deok torna a la tomba i troba el samurai adormit en les coordenades escrites a la làpida de l'avi. Es revela que durant l'ocupació japonesa de Corea, el Japó Imperial va ordenar als seus xamans que posessin múltiples espigues espirituals de ferro per tot el país per interrompre la força vital del país perquè poguessin governar fàcilment la Corea ocupada. Descobreix que els suposats lladres de tombes eren patriotes coreans que intentaven desenterrar i eliminar aquestes espigues espirituals a Corea i que el samurai fantasma és en realitat l'esperit guardià que va rebre la missió del Gisune de protegir una de les puntes. El Sang-deok, la Hwa-rim i el Yeong-geun dissenyen un pla per desenterrar la relíquia quan la criatura s'aixequi després de la mitjanit. La Hwa-rim distreu el samurai mentre els altres caven la tomba. Una visió revela que la Guineu incrusta una katana dins del cos d'un samurai decapitat, convertint el samurai en un fantasmma i la tomba de l'avi de Ji-yong serveix de coberta per a la relíquia. El Sang-deok s'adona que el mateix samural és l'espiga de ferro i com que està representat el foc al feng shui, ha de ser vençut per l'element aigua i fusta. Aleshores, en Sang-deok utilitza el piolet de fusta mullat amb la seva pròpia sang per vèncer amb èxit l'esperit samurai. Ferit, es desmaia però més tard recupera la consciència en un hospital amb els altres al costat del seu llit. Uns mesos més tard, el grup assisteix al casament de la filla del Sang-deok.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada