Bloc personal,

diumenge, 21 de març del 2021

Xia nü (1971) (A Touch of Zen)

[996]

Valoració



Fitxa tècnica

Direcció: King Hu
Guió: King Hu, Songling Pu
Actors: Feng Hsu, Chun Shih, Ying Bai

[ Acció, aventura, drama ] 3h 20min

Sinopsi

IMDb (7,6):
“Una dama fugitiva que fuig dels funcionaris corruptes de govern s'alia amb un pintor poc ambiciós i uns hàbils monjos budistes.”

Crítica

Curiosa i entretinguda…

Més llarga del que m’esperava i amb un final que no arriba mai, però m’ha agradat. Amb l’obligació d’explicar el conte tradicional, la història perd força i el final és molt estrany. Interessants les lluites d’arts marcials a pèl, sense espasa, i, sobretot, destacable les lluites voladores sobre el bosc de bambú i els moviments del monjo… que al final resulta ser Buda en persona…

Resum (amb espòilers)

Ambientada en un remot poble de muntanya de Ming, Xina, al segle XIV dC [a], la història es veu en gran part a través dels ulls de Gu, un erudit i pintor ben intencionat però poc ambiciós, amb tendència a ser maldestre i ineficaç. Un desconegut arriba a la ciutat desitjant el seu retrat pintat per Gu, però el seu objectiu real és portar una fugitiva a la ciutat per a ser executada en nom dels guàrdies de la cambra est. La fugitiva, Yang, es fa amic de Gu, i junts comploten contra el corrupte eunuc Wei que vol eradicar qualsevol rastre de la seva família després que el seu pare intenti advertir a l'emperador de la corrupció de l'eunuc. La seva filla va fugir i l’abat Hui va intervenir per protegir-los.

L'estrany, Yang i els seus amics, són guerrers superiors. El desconegut té una espasa flexible especial que es doblega i que pot portar dins del cinturó, cosa que el fa semblar desarmat.

Un dels aspectes únics de la pel·lícula és que Gu és un no combatent durant tota la pel·lícula i només s’implica quan dorm amb Yang. En fer-ho, ja no és l’innocent ingenu innocent, sinó que es converteix en segur i assertiu, i quan es revela la difícil situació de Yang, insisteix a formar-ne part i, fins i tot, presenta una “trampa fantasma” per a la Cambra de l’Est. guardes. Es tracta d’un pla per utilitzar un lloc suposadament embruixat per jugar a les guàrdies per fer-los creure que són preses dels no-morts. Primer difon rumors de fantasmes, amb la seva mare fent un paper. A continuació, la pel·lícula utilitza breument pantalla dividida amb sis visualitzacions diferents per mostrar la difusió d’aquests rumors.

Després d’això, Gu camina per la carnisseria rient de l’enginy del seu pla fins que s’aprecia el veritable cost de la vida humana. Veu arribar l’abat Hui i els seus seguidors per ajudar a enterrar els morts.

Després de la batalla, Gu no pot trobar Yang, a qui se li diu que l'ha deixat i no vol que la segueixi. La rastreja al monestir del sant i poderós abat Hui Yuan, on Gu ha donat a llum un fill i s’ha convertit en monja. Ella li diu a Gu que el seu destí junts ha acabat i li dóna a Gu el seu fill. Més tard, quan Gu i el nen són rastrejats per Hsu Hsien-Chen, el mal comandant de l'exèrcit de l'eunuc Wei, Yang i l'abat Hui venen al rescat de Gu. En la batalla següent, Hsu és assassinat i Yang i l'abat Hui resulten greument ferits (aquest últim sagna sang daurada). La pel·lícula acaba famosament amb el ferit Yang trontollant cap a una figura en silueta, presumptament l’abat Hui, vist meditant amb el sol ponent formant un halo al voltant del seu cap, una imatge que suggereix el Buda i la il·luminació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada