Bloc personal,

dimarts, 30 de març del 2021

Tôkyô monogatari (1953) (Tokyo Story)

[1005]

Valoració



Fitxa tècnica

Direcció: Yasujirô Ozu
Guió: Kôgo Noda, Yasujirô Ozu
Actors: Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Sô Yamamura

[ Drama ] 2h 16min

Sinopsi

IMDb (8,2):
“Un matrimoni d'ancians viatja a Tòquio a visitar els seus fills però troben indiferència, ingratitud egoisme i una marcada diferència cultural. Quan els impacients fills envien a la gent gran de tornada a casa, vam entrar en una profunda reflexió sobre la mortalitat i la família.”

Crítica

Perles que cal veure…

Mateixos actors i mateixa comunicació visual que Ikiru (1952) (Vivir) i Ohayô (1959) (Good Morning). Excel·lent!

Resum (amb espòilers)

Una parella de jubilats, Shūkichi i Tomi Hirayama (interpretats per Chishū Ryū i Chieko Higashiyama), viuen a la ciutat d'Onomichi, a l'oest del Japó, amb la seva filla Kyōko (interpretada per Kyōko Kagawa), que és professora de primària. Tenen cinc fills adults, dels quals quatre viuen. La parella viatja a Tòquio per visitar el seu fill, la seva filla i la seva nora vídua.

El seu fill gran, Kōichi (So Yamamura), és un metge que dirigeix ​​una petita clínica als afores de Tòquio i la seva filla gran, Shige (Haruko Sugimura), dirigeix ​​una perruqueria. Kōichi i Shige estan ocupats i no tenen gaire temps per als seus pares. Només la seva nora vídua, Noriko (Setsuko Hara), l'esposa del seu fill mitjà Shōji, que estava desaparegut en acció i presumptament mort durant la guerra del Pacífic, surt del seu camí per entretenir-los. Es triga un temps de la seva ocupada feina a l’oficina per portar a Shūkichi i Tomi a fer una visita turística pel Tòquio metropolità.

Kōichi i Shige paguen pels seus pares per quedar-se en un balneari d'aigües termals a Atami. Shūkichi i Tomi tornen aviat perquè la vida nocturna de l'hotel els pertorba el son. Tomi també té un encanteri marejat inexplicable. Quan tornen, Shige explica que els va enviar a Atami perquè volia utilitzar el seu dormitori per a una reunió. La parella d’ancians ha de marxar a la nit. Tomi va a quedar-se amb Noriko, amb qui aprofundeix el seu vincle emocional. Tomi aconsella a Noriko que es torni a casar. Mentrestant, Shūkichi s’emborratxa amb uns vells amics d’Onomichi i després torna al saló de Shige. Shige està indignada perquè el seu pare caigui en les formes alcohòliques que van eclipsar la seva infància.

La parella comenta com han canviat els seus fills i marxen cap a casa abans del previst, amb la intenció de veure el seu fill petit Keizō quan el tren s'atura a Osaka. Tot i això, Tomi es posa malalta de sobte durant el viatge i decideixen desembarcar el tren, quedant-se fins que es senti millor l'endemà. Tornen a Onomichi i Tomi cau molt malalt. Kōichi, Shige i Noriko corren cap a Onomichi per veure a Tomi, que mor poc després. Keizō arriba massa tard, ja que ha estat fora de feina.

Després del funeral, Kōichi, Shige i Keizō marxen immediatament; només queda Noriko. Després de marxar, Kyōko expressa a Noriko la seva ira pels seus germans ridiculitzant-los del seu egoisme envers els seus pares. Creu que a Kōichi, Shige i Keizō no els importa el difícil que serà per al seu pare ara que ha perdut la seva mare. Noriko respon que, tot i que entén la decepció de Kyoko, explica que tothom té la seva pròpia vida per conduir i que l’abisme creixent entre pares i fills és inevitable. Ella convenç a Kyoko de no ser massa dura amb els seus germans perquè un dia arribarà a entendre el difícil que és treure temps de la pròpia vida.

Després que Kyōko marxi a l'escola, Noriko informa al seu sogre que haurà de tornar a Tòquio aquella tarda. Shūkichi li diu que els ha tractat millor que els seus propis fills tot i no estar relacionada amb la sang. Noriko protesta que és egoista i Shūkichi atribueix la seva autoavaluació a la humilitat. Ell li regala un rellotge del difunt Tomi com a record. Noriko trenca en plors i confessa la seva soledat. Shūkichi l'anima a tornar a casar-se el més aviat possible, afirmant que vol que sigui feliç. Al final, Noriko viatja d’Onomichi de tornada a Tòquio, contemplant el rellotge, símbol del pas del temps i de la incertesa del seu futur, mentre Shūkichi roman enrere, resignat a la solitud que ha de suportar a casa seva a la ciutat portuària d’Onomichi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada