Bloc personal,

dimarts, 14 de juny del 2022

L’accident de caça (2017)

[352]

Valoració



Fitxa tècnica

  • Premi Angulema 2021
(al Millor Còmic del Festival Internacional de la Bande Dessinée)

David L. Carlson (guió)
Landis Blair (dibuix i tinta)
(The Hunting Accident: a True Story of Crime and Poetry)

[ Còmic americà, crim, literatura, pares i fills, redempció, thriller, true crime ] (ed. 2021)
Editorial Finestres

18 capítols - 464 pàgines b/n - 205 x 230 mm

Sinopsi

Whakoom:
“Va ser un accident de caça, d’això en Charlie n’està segur. Així va ser com el seu pare, Matt Rizzo —un intel·lectual gentil que escriu poemes èpics en braille— havia perdut la visió. No és fins que en Charlie arriba a l’adolescència i ha d’afrontar les conseqüències dels seus petits delictes, que el jove descobreix la veritat. Matt Rizzo es va quedar cec per un tret d’escopeta a la cara, però va ser mentre participava en un robatori a mà armada. Cec i sense esperança, Matt inicià una nova i desolada vida a la presó de Statesville. Tanmateix, en aquest lloc desagradable, la vida i l’ànima de Matt van ser salvades per un dels assassins més odiats dels EUA: Nathan Leopold Junior, dels infames Leopold i Loeb. Una història real d’un pare, un fill i un viatge notable des de la desesperació cap a la il·lustració.”

Crítica

Genial i farragós al mateix temps!

L’ús de trames fetes amb pluma és una tècnica que m’agrada fins el punt que, durant un temps, les he estat practicant “en carn pròpia”. Personalment de sempre m’ha agradat com les treballava Jean Giraud / Moebius. Ara bé, tot un volum amb aquest estil, definitivament cansa! A mi m’ha deixat esgotat! A més, és un volum gruixut (35 mm) i pesat (1,5 Kg) que has de fer força per aguantar-lo per poder-lo llegir, si no el tens recolzat a la taula.

La història m’ha agradat, però aquesta excessiva llongitud en un còmic (464 pàg.), se m’ha fet un pèl pesada. I l’estil del dibuix tampoc ajuda a alleugerir-lo, sinó ben bé al contrari. No l’he agafat amb ganes i m’ha costat “empasar-lo”…

La traducció està sorprenentment bé. I dic sorprenentment, perquè m’he trobat amb anterioritat amb cada trunyo que encara m’esgarrifo de pensar-hi. Em sembla que, malgrat tot, a la contraportada hi ha una falta d’ortografia… o m’ho sembla a mi –no fos cas que el que estés equivocat fos jo–: hi diu “presó de Stateville” i hi hauria de dir “presó d’Stateville”. Pot ser un error de falta d’última revisió… ;-)

En la manera de classificar una obra sempre hi ha hagut el dubte de si anomenar-lo còmic, tebeo, historieta, novel·la gràfica, manga, BD (bande dessinée). Aquest volum és l’exemple perfecte del què és una novel·la gràfica, on un escriptor, David L. Carson, investiga uns fets i publica un llibre, The Crucial Hint (2015), i després un il·lustrador, Landis Blair, conjuntament amb l’autor del llibre, en fan una adaptació a novel·la gràfica.

Resum (amb espòilers)

Matt Rizzo, un intel·lectual excèntric que escriu poemes en baille, va perdre la vista en un accident de caça. O, si més no, aquesta és la versió que coneix el seu fill Charlie. Quan el jove hagi d’entomar les conseqüències dels seus delictes, descobrirà la veritat: el seu pare es va quedar cec per un tret d’escopeta durant el transcurs d’un robatori a mà armada. Engarjolat a la presó d’Stateville, en Matt comparteix cel·la amb un dels assassins més temuts i odiats dels Estats Units: Nathan Leopold Jr.

Basada en fets reals, L’accident de caça és una novel·la gràfica sobre els secrets i les mentides que amaguen les famílies i sobre la capacitat de redempció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada