Bloc personal,

diumenge, 11 d’abril del 2021

2046 (2004)

[1014]

Valoració



Fitxa tècnica

Direcció: Kar-Wai Wong
Guió: Kar-Wai Wong
Actors: Tony Chiu-Wai Leung, Ziyi Zhang, Faye Wong

[ Drama, romanç, ciència ficció ] 2h 9min

Sinopsi

IMDb (7,4):
“Diverses dones entren en la vida d'un autor de ciència ficció en el transcurs dels anys, després que l'autor hagi perdut a la dona que ell considera el seu únic amor veritable.”

Crítica

No l’he entès…

- És que no cal entendre-la, l’important és l’atmosfera creada…
- Però és que és exactament igual a altres pel·lícules del mateix director. De fet, hi ha moments que m’han fet dubtar de quina pel·lícula estava veient… mateixos actors, mateixes situacions, mateixa atmosfera… *
* Ara he llegit que és la tercera pel·lícula d’una sèrie i, per això justament, té tot el sentit del món.

Ei, que sí… que té el seu punt, però has d’anar predisposat a deixar-te seduir per la seva narrativa visual.

I per si algú va despistat, de ciència ficció res de res. Només el títol.

Resum (amb espòilers)

La pel·lícula és el tercer capítol d’una història compartida que va començar amb Days of Being Wild i va continuar amb In the Mood for Love.

Hi ha quatre arcs històrics principals a la pel·lícula. Tres són sobre les relacions de Chow amb dones que coneix després de perdre Su Li-zhen. El primer tracta de Chow i Wang Jing-wen, el segon tracta de Chow i Bai Ling i el tercer tracta de Chow i d’una dona diferent que també es diu Su Li-zhen. El quart té lloc al misteriós món de Chow el 2046 i es refereix a un passatger japonès que s’enamora d’un ginec. Típics de les pel·lícules de Wong Kar-wai, els arcs es presenten en peces i en ordre no cronològic.

A continuació es mostra l’ordre aproximat dels arcs.

2046 arc part I
Aquesta secció és l'única part narrada pel personatge de ficció de Chow i no el mateix Chow. Situada en un futur llunyà, una enorme xarxa ferroviària connecta el planeta. El món és una distopia immensa i totes les ànimes solitàries intenten arribar a un lloc misteriós anomenat 2046 per recuperar els amors perduts. Al món del 2046 mai no canvia res, de manera que mai no hi ha pèrdua ni tristesa. Mai ningú no ha tornat des del 2046, excepte el protagonista, un japonès solitari anomenat Tak (interpretat per Takuya Kimura). Quan la història comença, Tak fa un llarg viatge en tren que torna del 2046.

“Tots els records són rastres de llàgrimes”
A mesura que es revisa la vida de Chow Mo-wan, ens assabentem que encara lluita per superar la pèrdua del seu amor idealitzat, Su Li-zhen. Torna a Hong Kong després d’haver estat diversos anys a Singapur per intentar oblidar la seva angoixa. Per tapar el dolor, es converteix en un home de dones suau. Chow assisteix a moltes festes fastuoses i llita moltes dones.

La nit de Nadal, Chow coneix a Lulu de la primera pel·lícula (Days of Being Wild) que recorda de Singapur, tot i que ella no en recorda res. Aquella nit, Chow Mo-wan es porta amb Lulu a casa, ja que està força borratxa, però accidentalment manté la clau de la seva habitació. Quan se’n va, s’adona que el número de la seva habitació és el 2046, el mateix número que tenia ell i Su Li-zhen durant el seu afer emocional. En tornar uns dies més tard per tornar la clau de l'habitació, el propietari informa a Chow que l'habitació no està disponible a causa de reformes. El propietari li ofereix l'habitació adjacent 2047. Chow s'assabenta més tard que Lulu va ser apunyalat a l'habitació la nit anterior per un nuvi gelós.

Mentrestant, Chow accepta llogar l'habitació 2047. Després de completar la renovació de l'habitació 2046, el propietari li pregunta a Chow si vol instal·lar-se. No obstant això, ja s'ha acostumat a l'habitació 2047 i decideix quedar-s'hi. Les habitacions 2046 i 2047 estan comunicades per un passadís comú, Chow vigila regularment i s’implica amb les persones que s’instal·len al 2046.

Wang Jing-wen i Wang Jie-wen són la part I
La primera persona que es trasllada al costat del 2046 és la filla del propietari, Wang Jing-wen (interpretada per Faye Wong). Chow passa molt de temps només observant-la des de la seva habitació. S'assabenta que té un xicot japonès que treballa a Hong Kong. El seu pare prohibeix la relació. Finalment, Wang trenca amb el seu xicot, després pateix una avaria i queda institucionalitzat. Després, el següent inquilí que es trasllada al 2046 és la filla menor del propietari, Wang Jie-wen. És jove, atractiva i coqueta. Sovint intenta seduir-lo, però ell es nega cada vegada.

Poc temps després, Chow té algunes dificultats econòmiques i deixa de sortir. Per guanyar diners extra, comença a escriure una sèrie de ciència ficció anomenada 2046. La història està ambientada en un futur llunyà, sobre un grup d’individus malalts del cor que busquen amor. L'únic lloc on trobar-lo és en un misteriós lloc anomenat 2046. Pràcticament tots els personatges del 2046 es basen en persones que Chow ha conegut, com ara Su Li-zhen, Lulu o Wang Jing-wen. Mai no es defineix explícitament si el 2046 és un lloc, una habitació o un estat d’ànim. Chow fa que la història sigui una mica estranya i eròtica, i sembla que els lectors se n’adonin.

Bai Ling arc part I
La tercera persona que es trasllada a l'habitació 2046 és el coquet Bai Ling (Zhang Ziyi). Porta vestits de qipao similars a l’original Su Li-zhen, però irradia una sensualitat molt més agressiva que ella. Tot i que mai no s’explica explícitament a la pel·lícula, s’entén que és una noia de discoteca que de tant en tant fa de prostituta de classe alta. No obstant això, està decidida a trobar una relació a llarg termini. En un cas, quan Chow sent que discutia amb un home, Bai li diu a l’home que, per continuar veient-la, hauria de posar fi a la seva relació amb l’altra dona. Chow torna a passar molt de temps observant-la a través de la fina paret que separa les habitacions 2046 i 2047.

La propera nit de Nadal, Bai topa amb Chow just després que el seu xicot el deixi abans que marxin a Singapur. Chow suggereix que marxin a sopar, cosa que ella accepta a contracor. Durant el sopar, Chow explica a Bai les seves experiències a Singapur. Està intrigada i, després de sopar, accepta intentar formar una amistat platònica amb ell prenent-se temps els uns dels altres. La seva breu amistat no perdura, ja que aviat es desenvolupen la luxúria carnal. Chow vol mantenir la relació estrictament física i continua recollint altres prostitutes. Per comprometre’s, Bai aviat desenvolupa un sistema de compensació on li paga 10 dòlars de Hong Kong (una suma trivial) cada vegada que es queda. No obstant això, amb el pas del temps, Bai troba que té sentiments per Chow i li demana que deixi de veure altres dones. Chow es nega i ofereix una contraoferta, l'opció de ser el seu client per 10 dòlars cada nit. En Bai està aixafat i trenca les coses amb Chow. Com a forma de venjança, Bai descendeix a veure homes exclusivament per diners, canviant sovint de parella. Poc després, es va mudar de la sala 2046.

Wang Jing-wen part II
Després que Bai Ling es traslladi, Wang Jing-wen torna al 2046 després de tornar de l’hospital mental. És una petxina d’un antic jo, i encara està molt deprimida per la pèrdua del seu xicot japonès. La seva ex escriu nombroses cartes en un intent de reconciliar-se amb ella, però es nega a causa del seu pare.

Wang passa el temps ajudant el seu pare a l’hotel. També comença a passar més i més temps amb Chow ajudant-lo en la seva redacció i redacció. En aquest moment, publica regularment capítols del 2046. Aquestes escenes són molt similars a les de In the Mood for Love quan Su Li-zhen solia ajudar a Chow a escriure a la seva habitació d’hotel. Chow remarca que aquest període de la seva vida és el més feliç que ha estat després de Su Li-zhen. Tanmateix, abans d’adonar-se’n, desenvolupa sentiments per Wang Jing-wen. Fa alguns intents menors per iniciar un romanç amb ella, però no es desenvolupa res, ja que encara està molt enamorada de l'home japonès.

Un dia Wang Jing-wen pregunta a Chow retòricament si algunes coses de la vida mai no canvien. Ell li respon escrivint una història anomenada 2047. En aquesta història, un japonès abandona el món del 2046, però s’enamora del viatge cap a casa. Mentre inicialment intentava basar la història en l'ex nuvi de Wang Jing-wen, s'adona que la història tracta en última instància d'ell mateix.

2047 part d’arc II
Es revisa el món fictici de Chow. Tot i això, aquesta vegada està narrat pel mateix Chow. Situat en un futur llunyà, perquè els passatgers arribin o marxin del 2046 han de fer un llarg viatge en una extensa xarxa de trens. El personatge principal, Tak (que és retratat pel nuvi japonès de Wang Jing-wen) intenta marxar del 2046 perquè va perdre l'amor de la seva vida en aquest món. A mesura que el tren viatja a través de les seccions extremadament fredes 1224–1225, Tak es fa íntim amb un dels assistents ginoides del tren (interpretat per Faye Wong) i més tard s’enamora d’ella. Després li demana diverses vegades que vingui amb ell. Tot i així, cada vegada que el ginec no respon. Tak ha sentit abans que un funcionament excessiu fa que es redueixi el temps de resposta del ginecòleg i decideix esperar al tren per veure si és així. S'asseu tranquil·lament al tren i compta els segons que passen, amb l'esperança que el ginecòleg decidirà marxar amb ell. Tot i això, el ginecòleg encara no respon. En última instància, Tak s’adona que no és una reacció retardada la que fa que aquest ginoide no respongui, sinó que està enamorada d’una altra persona i que la seva relació no està pensada. Amb aquest coneixement, finalment té la força per deixar el tren i el 2046. Completar la història marca un punt d’inflexió en la recuperació de Chow.

Wang Jing-wen part III
El proper Nadal, Chow convida Wang Jing-wen a sopar. Després d’assabentar-se que encara troba a faltar la seva ex al Japó, ell la porta al seu despatx perquè el pugui trucar per desitjar-li el millor. Mirant tristament pels vidres de la finestra mentre Wang Jing-wen està molt contenta de parlar amb la seva ex, Chow remarca que, de fet, la secció 1224-1225 de la història són simplement les dates de la nit de Nadal i del dia de Nadal, quan tothom està especialment sol i necessita un amor addicional. Segueix dient que, tot i que tenia sentiments per ella, i molt probablement podria haver aprofitat la situació (com va fer l'any anterior amb Bai Ling), estava content que en aquesta situació fes el "correcte". La trucada torna a encendre el romanç. Poc després, Wang Jing-wen es trasllada al Japó i es compromet.

Poc després, mentre encara se sent deprimit per la pèrdua de Wang Jing-wen, Chow torna a trobar-se amb Lulu mentre té un enfrontament violent amb una altra dona que dorm amb el seu nuvi actual. Aquest incident és idèntic a un que va ocórrer als dies originals de Ser salvatge quan es va enfrontar a Su Li-zhen original per haver dormit amb Yuddy. Chow remarca que és probable que Lulu segueixi vivint per sempre. Tot i això, després remarca que això no és realment una cosa trista, ja que sembla perfectament satisfeta de ser miserable. L'incident reforça la decisió de Chow de superar Su Li-zhen.

Arc de Bai Ling part II
Temps després, Chow rep una trucada de Bai Ling i els dos surten a sopar. Aquesta vegada, Bai es veu molt menys glamurós i més "degradat". Ella informa a Chow que planeja marxar a Singapur i li demana que li proporcioni una referència i una tarifa d’avió. Ella també li pregunta on era el Nadal passat, ja que va passar per aquell moment i esperava veure’l. De fet, remarca que realment l’enyora. Resulta que, durant el Nadal passat, Chow havia tornat a Singapur en un intent de trobar una antiga amant, una altra dona anomenada Su Li-zhen (interpretada per Gong Li).

Su Li-Zhen Arc
Cronològicament, aquest arc es produeix primer a la pel·lícula. Chow va conèixer el segon Su Li-zhen alguns anys enrere quan va arribar a Singapur per primera vegada. En aquell moment, encara estava dolent per la pèrdua del Su Li-zhen original i passar gran part del seu temps lliure als casinos locals. Després de perdre gran part dels seus estalvis, es troba amb el segon Su Li-zhen, un misteriós jugador. Finalment, ella accepta ajudar-lo a recuperar els seus diners perquè pugui tornar a Hong Kong. Es converteixen en amants i aviat vol saber-ho tot. Però insisteix que la va vèncer en un sorteig de "cartes altes" abans que ella reveli res del seu passat, cosa que ell mai no pot fer. Després que ella guanyi tots els seus diners, ell es prepara per marxar. Però es troba amb ella un parell de dies després i li demana que vagi amb ell (al començament de la pel·lícula). Una vegada més, ella el repta a un sorteig de cartes altes, que torna a perdre. Sabent poc sobre ella, Chow especula que ella, com ell, té un passat problemàtic.

Inicialment desconsolat per això, remarca que, després d’acabar la història “2047”, finalment entén per què el segon Su Li-zhen no va anar amb ell, ja que de nou hauria intentat recuperar el passat buscant elements del Su original. Li-zhen. Quan Chow va tornar a Singapur per visitar-la per segona vegada, ell no la troba. Fa algunes investigacions sobre el seu parador i especula que va tornar a Cambodja o va ser assassinada.

Arc de Bai Ling part III
Poc després dels esdeveniments de "Bai Ling arc part II" i la nit abans d'embarcar-se en un avió cap a Singapur, Chow es troba de nou amb Bai Ling per sopar. Bai remarca que, entre les seves dues reunions, un dels seus clients li ha donat molts diners i vol tornar a Chow immediatament. Es nega a agafar els diners. Bai insisteix a pagar el sopar, i Chow queda sorprès quan li dóna una pila de diners, cada compte de 10 dòlars que representa una nit que havien passat junts. Bai li diu a Chow que pagui el sopar amb aquesta pila de bitllets, mentre que sense que ho sàpiga, ella trista observa darrere dels vels verds de la finestra del restaurant.

Després de sopar, Chow la torna al seu apartament. Agafant les mans a la porta de l’apartament, li prega que li preste el seu temps una vegada més i passi la nit. Aleshores li pregunta "Per què no pot ser com abans?" Es nega a quedar-se allà, fins i tot per compassió, afirmant amb fredor que això és simplement una cosa que mai no li prestaria. Surt apartant-se de les mans i remarca en veu en off que aquesta va ser l’última vegada que la va veure. Se’n va en un taxi, mirant buit cap a l’espai, mentre la càmera entra lentament en un forat xiuxiuejador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada