Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Martin Scorsese
Guió: John Logan
Actors: Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale
[ Biografia, drama ] 2h 50min
- Oscar 2005
- • a la millor actriu secundària,
- • millor fotografia,
- • millor muntatge,
- • millor direcció d’art
- • i al millor disseny de vestuari.
Sinopsi
IMDb (7,5):
“La biogràfica història de el llegendari director i aviador Howard Hughes i la seva carrera entre els anys 20 i els 40.”
Crítica
La història, per certa, em desconcerta…
La pel·lícula bé. Em molesten alguns viratges a blau pastel del metratge i unes efectes especials bastant millorables… especialment quan justament el protagonista real utilitzava centenars d’avions reals per fer les seves astracanades. Tampoc Leonardo DiCaprio em sembla tingui prou semblança física amb el personatge (1,93 m pels 1,83 m de Leonardo DiCaprio… que tampoc els aparenta, doncs per la cara rodoneta sembla molt més petitet…) especialment quan es fa gran i DiCaprio sembla tenir sempre la mateixa edat. Ei! Que DiCaprio fa un paperàs! Dit queda.
Resum (amb espòilers)
Durant el 1914 a Houston, quan la mare de Howard Hughes, de vuit anys, li dóna un bany i li ensenya a lletrejar "quarantena", l'adverteix sobre el recent brot de còlera a Houston: "No estàs segur". Catorze anys després, el 1928, comença a dirigir la seva pel·lícula Els àngels de l’infern i contracta Noah Dietrich per gestionar les operacions del dia a dia del seu imperi empresarial. Després de l’estrena de The Jazz Singer, la primera pel·lícula que parla parcialment, Hughes s’obsessiona amb rodar la seva pel·lícula de manera realista i decideix convertir la pel·lícula en una pel·lícula sonora. Tot i que la pel·lícula ha estat un èxit, Hughes segueix insatisfet amb el resultat final i ordena que la pel·lícula es retalli després de la seva estrena a Hollywood. Es relaciona sentimentalment amb l’actriu Katharine Hepburn, que ajuda a alleujar els símptomes del seu empitjorament del trastorn obsessiu-compulsiu (TOC).
El 1935, la prova de Hughes fa volar l'H-1 Racer, aconseguint un nou rècord de velocitat, tot i haver de caure en un camp de remolatxa quan l'avió es queda sense combustible. Tres anys després, bat el rècord mundial en volar al voltant del món en quatre dies. Posteriorment adquireix la majoria d’interès en Transcontinental & Western Air (TWA). Juan Trippe, rival de la companyia i president de Pan American World Airways (Pan Am), aconsegueix que el seu senador, el senador Owen Brewster, presenti el projecte de llei de la línia aèria de la comunitat, que donaria exclusivitat a Pan Am en els viatges aeris internacionals. Hepburn es cansa de l'excentricitat i el maniobrabilitat de Hughes i el deixa per al seu company Spencer Tracy. Hughes troba ràpidament un nou interès amorós amb Faith Domergue, de 15 anys, i posteriorment l’actriu Ava Gardner. No obstant això, encara té sentiments per Hepburn i suborna un periodista perquè mantingui fora de la premsa informes sobre ella i la casada Tracy.
A mitjans de la dècada de 1940, Hughes contracta dos projectes amb les Forces Aèries de l'Exèrcit, un per a un avió espia i un altre per a una unitat de transport de tropes per utilitzar-lo a la Segona Guerra Mundial. El 1947, amb el vaixell volant H-4 Hercules encara en construcció, Hughes acaba l'avió de reconeixement XF-11 i el porta a fer un vol de prova. No obstant això, un dels motors falla a mig vol i l’avió s’estavella a Beverly Hills, amb Hughes ferit greument. L'exèrcit cancel·la la seva comanda per a l'H-4 Hercules, tot i que Hughes encara continua el desenvolupament amb els seus propis diners. Dietrich informa a Hughes que ha de triar entre finançar les companyies aèries o el seu "vaixell volant". Hughes ordena a Dietrich que hipotequi els actius de TWA perquè pugui continuar el desenvolupament.
A mesura que el seu TOC empitjora, Hughes es torna cada vegada més paranoic, plantant micròfons i tocant les línies telefòniques de Gardner per fer-ne un seguiment, fins que el expulsa de casa seva. L’FBI busca a casa seva evidències incriminatòries d’aprofitament bèl·lic, escorcollant les seves possessions i, per horror, rastrejant la brutícia per casa seva. Brewster s'ofereix en privat per retirar els càrrecs si Hughes ven TWA a Trippe, però Hughes es nega. Els símptomes de TOC de Hughes esdevenen extrems i es retira cap a una "zona lliure de gèrmens" aïllada durant tres mesos. Trippe fa que Brewster el convoqui per a una investigació del Senat, segur que Hughes no apareixerà. Gardner el visita i el prepara personalment i el vesteix per a la preparació de l’audiència. Li demana que es casa amb ell, i ella només riu i diu que està "massa boig" per ella.
Un vigoritzat Hughes es defensa contra els càrrecs de Brewster i acusa el senador de prendre suborns a Trippe. Hughes conclou anunciant que s'ha compromès a completar l'avió H-4 i que deixarà el país si no aconsegueix que vola. El projecte de llei de Brewster és ràpidament derrotat. Després de volar amb èxit l'avió, Hughes parla amb Dietrich i el seu enginyer, Glenn Odekirk, sobre un nou avió per a TWA. No obstant això, comença a al·lucinar els homes amb vestits resistents als gèrmens i té un atac de pànic. Mentre Odekirk l’amaga en un lavabo mentre Dietrich busca un metge, Hughes comença a tenir flashbacks de la seva infància, el seu amor per l’aviació i la seva ambició d’èxit, repetint compulsivament la frase, “el camí del futur”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada