Bloc personal,

dimarts, 28 de febrer del 2023

¿Eres mi madre?
Un drama cómico (2012)

[397]

Valoració



Fitxa tècnica

Alison Bechdel (guió, dibuix, tinta i color)
Rocío de la Maya (traducció)   |   María Eloy-García (retolació)
(Are You My Mother? A Comic Drama)

[ Còmic americà, novel·la gràfica, biografia, LGBTIQ+ ] (ed. 2012)
Reservoir Books (Penguin Libros - Penguin Random House Grupo Editorial)

7 capítols - 304 pàgines b/n + 1 color - 151 x 231mm
Wikipedia

Sinopsi

Whakoom:
“Si has llegit la primera novel·la gràfica d'Alison Bechdel, Fun Home. Una família tragicòmica pots obviar aquest text de contraportada per submergir-te immediatament en la lectura d'un dels llibres de l'any. Si, per contra, encara no has llegit Alison Bechdel, estàs d'enhorabona, ja que en aquest nou relat gràfic Bechdel ha superat un talent artístic que ja li ha valgut una infinitat de premis i aplaudiments per part de la crítica i dels lectors. A Ets la meva mare? Bechdel ens descriu la relació amb la seva mare, una dona molt especial: lectora voraç, amant de la música, apassionada actriu amateur i esposa infeliç a causa de l'homosexualitat del seu marit, una dona les aspiracions artístiques de la qual van créixer coincidint amb la infància d'Alison. Amb un estil commovedor alhora que agut, Bechdel busca respostes a la seva infància en aquest meravellós recorregut per la seva vida.”

Crítica

En la meva opinió, mil vegades millor encara que Fun Home

Una petita pista per qui vulgui llegir aquest llibre (perquè aquesta n’és una altra: això deixa de ser còmic o novel·la gràfica per convertir-se en un llibre… il·lustrat, si vols, però llibre) és que, la referència del títol com un drama còmic, és que, de còmic (en el sentit de graciós), no en té res.

Tant Fun Home com ¿Eres mi madre? són, suposadament, biogràfics de la vida del pare i de la mare de l’autora, però en realitat, amb el que et trobes, és una introspecció ben profunda de la vida de l’autora en què els pares només en són l’excusa.

Millor tractament del color que a Fun Home (2006) i potser, també, millor treball del dibuix. I, per contra, em passa un mica com a l’obra anterior: se’m fa farrogosa per excés de referències literàries i de psicologia alienes que em sobrepassen totalment.

Si no fos per l’abrumadora càrrega literària de l’obra, ens podríem centrar en la meravella del dibuix i la manera de colorejar-lo, però el contigut avasagador ho amaga tot.

Impossible no fer referència a l’enorme feina de retolació –en la traducció i en l’original, és clar– d’aquesta obra.

La còpia disponible de biblioteca, malauradament estava plena de pàgines plegades per la cantonada com a punt de llibre i, a destacar, tot ple d’annotacions d’alguna estudiant de psicologia (això és una conjuntura totalment subjectiva per part meva pel que fa a la carrera d’estudi i al gènere de l’estudiant).

Resum (amb espòilers)

Ets la meva mare? consta de set capítols, cadascun introduït per una descripció d'un somni que va tenir Bechdel. Aleshores, el somni s'interpreta i s'explica en el context de diversos esdeveniments de la vida de Bechdel, fent-ho fent un salt cap enrere i endavant en el temps. El llibre cobreix els esdeveniments que van passar abans de néixer fins al procés d'edició, Ets la meva mare? mateix. El llibre és l'intent de Bechdel d'enfrontar-se a la seva relació amb la seva mare, una actriu amateur poc afectuosa atrapada en un matrimoni amb un homosexual tancat. En explorar la manca de calidesa de la seva mare, Bechdel complementa els seus propis records amb idees del psicoanalista Donald Winnicott, especialment en referència a la seva noció del jo veritable i el jo fals i la seva teoria sobre els objectes de transició. Tot i que diverses escenes que representen visites a psicòlegs més tard a la vida deixen clar que la infància de Bechdel va deixar una empremta preocupant en la seva vida adulta, el llibre acaba amb una nota edificant, concloent amb les línies: “Hi havia una certa cosa que no vaig obtenir del meu mare. Hi ha una manca, un buit, un buit. Però en el seu lloc, ella m'ha donat una altra cosa. Alguna cosa, diria jo, que és molt més valuosa. Ella m'ha donat la sortida.”

Igual que Fun Home, Ets la meva mare? incorpora diverses altres obres a la història per ajudar a il·luminar la narració. A més dels escrits de Donald Winnicott, Bechdel extreu de les obres de la poeta i assagista feminista Adrienne Rich, To the Lighthouse i A Room of One's Own de Virginia Woolf, les obres de Sigmund Freud, l'adaptació televisiva de 1967 de The Forsyte Saga, Don Giovanni de Mozart, L'avar de Molière i moltes altres obres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada