Bloc personal,

dijous, 3 de febrer del 2022

Un món d’art brut (2021)

[276]

Valoració



Fitxa tècnica

Oriol Malet (guió, dibuix i color)
Christian Berst (guió)
(Un monde d’art brut - Un mundo de art brut)

[ Còmic europeu ] (ed. 2021)
Comanegra

120 pàgines color - 200 x 260 mm (tapa dura)

Sinopsi

Whakoom:
“Més enllà de l’art «dels folls», molt més enllà de l’art «outsider», els artistes d’art brut són, per damunt de tot, creadors fabulosos. Capbussa’t gràcies a aquest còmic en les mitologies particulars d’artistes com Henry Darger, Carlo Zinelli, Madge Gill, Adolf Wölfli, Jean Perdrizet, Mary T. Smith (i del mateix Oriol Malet, que els fa aquest enorme homenatge acompanyat del galerista Christian Berst). Et convidem a una visita guiada al pinyol fascinant d’un món encara massa desconegut, el món de l’art brut, a través de les obres i les peripècies d´alguns dels seus principals creadors.”

Crítica

Excel·lent, però se m’ha fet bola a l’empassar…

En vaig sentir parlar d’aquest còmic per la ràdio i em va interessar força.

Un cop llegit (i vist), no puc més que reconèixer el mestratge de l’Oriol Malet, que no coneixia de res anteriorment, però, lamentablement, és una història que no m’ha trasbalsat ni emocionat com em pensava que faria. I insisteixo, és mil vegades millor que molts còmics que he valorat amb 4 estrelles.

A més, així d’entrada, em sembla que era un tema que m’interessava força, almenys com me’l vaig imaginar. Senzillament se m’ha fet bola el llegir-ho… serà un qüestió de moment personal.

Més que un còmic, en el sentit tradicional de novel·la gràfica, és una introducció a l’art brut, una presentació d’aquest corrent. Potser per això no m’ha acabat de fer el pes.

El que sí vull destacar és el guió, el ben escrit que està i, sobretot, la bona traducció al català. Dona gust llegir en català sense faltes d’ortografia.

Molt interessants els exemples d’art brut del final amb peces relativament recents a partir del 2000.

Resum (amb espòilers)

L’espectre de tres teòrics (galeristes i comissionariats d’exposicions) i una estudiant d’art ‘que passava per allà’ ens mostren i expliquen què és l’art brut i els principals artistes que abanderen aquest corrent artístic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada