Bloc personal,

dimarts, 22 d’agost del 2023

Yami Shibai (2016) S03
(Yamishibai: Japanese Ghost Stories) (Theater of Darkness)

[393]

Valoració



Fitxa tècnica

Direcció: Tomoya Takashima
Guió: Hiromu Kumamoto
Música: nico
Estudi: ILCA
Veus de doblatge: Kanji Tsuda, Sara, Shōichirō Masumoto
Emissió: 11/06/16 - 04/04/16
Títol original: 闇芝居

[ Animació, folclore, terror, sobrenatural ] 13 capítols de 4 min.
Wikipedia   |   MyAnimeList

Sinopsi

IMDb (7,1):
“Un cop a la setmana, a les 5 de la tarda, un vell amb una màscara groga es presenta a un parc infantil i ens explica històries de fantasmes basades en mites i llegendes urbanes d'origen japonès. L'home explica les històries a la part posterior de la seva bicicleta utilitzant un mètode tradicional de kamishibai (drama de paper) i presenta un nou conte cada setmana.”

Crítica

M’agrada una mica més aquesta tercera temporada que les altres dues anteriors…

Millora notable en la qualitat il·lustrativa i, potser també, en les històries, el que passa és que, en aquesta temporada, el susto del final sempre acaba amb alguna deformitat.




Resum (amb espòilers)

Un cop a la setmana, a les 5 de la tarda, un vell amb una màscara groga (el kamishibaiya o narrador kamishibai) es presenta a un parc infantil i ens explica històries de fantasmes basades en mites i llegendes urbanes d'origen japonès. L'home explica les històries a la part posterior de la seva bicicleta utilitzant un mètode tradicional de kamishibai (紙芝居, Paper Drama) i presenta un nou conte cada setmana. A la tercera temporada, en lloc de l'ancià amb una màscara groga i el seu escenari kamishibai, un nen (més tard es va revelar que era el kamishibaiya en forma de nen) s'asseu en un tobogan del pati i canta: “Amics d'aquest costat, veniu cap a aquest costat… Amics d'aquest costat, aneu a aquest costat…” mentre dibuixa il·lustracions de les criatures dels contes. Al final de cada episodi, la màscara del narrador li canta la cançó de cloenda, multiplicant-se en nombre a mesura que cada episodi acaba amb l'últim que es porta a la cara del noi. A partir de la temporada 4, el kamishibaiya torna, explicant les històries als nens en un pati a les 5 de la tarda, tornant al format original de les temporades 1 i 2 (els actors de veu són diferents cada episodi). A la temporada 5, no es veu als nens jugant als gronxadors. En canvi, es reuneixen a la crida del vell en silueta. A la temporada 6, el vell explica les seves històries en un bosc en lloc d'una escola. Una ombra pren la forma del vell i després es posa la màscara mentre presenta la història. A la temporada 7, el vell explica les seves històries en un apartament esgarrifós. A la temporada 8, explica les seves històries en una intersecció urbana concorreguda, envoltat de transeünts vagues i ombrívols. A la temporada 9, explica les històries als animals del zodíac xinès. La desena temporada té el narrador fent el seu anunci lentament en un pati buit només per aturar-se a mig camí; l’última temporada es basa en Hyakumonogatari Kaidankai.

En aquesta tercera temporada, un nen jove dibuixa en silenci les formes dels horrors que habiten a la seva ment. Durant aquesta aventura cap a l'ocult i el misteriós, explica històries que impliquen somnis d'una persona amb un braç musculós que no s'ha de mirar, un hospital amb una habitació que guarda un ombrívol secret i una visita a un museu de taxidèrmia estranyament silenciós.

Aquests contes i més es recullen a Yami Shibai 3. Presentada amb un estil artístic similar a la narració de històries kamishibai, aquesta sèrie de terror es manté fidel a la línia espantosa i esgarrifosa que destaca a Yami Shibai i Yami Shibai 2a temporada.

==

1.- Presta-m’ho. Un jove s'adona d'un bany desconegut quan torna a casa després de la feina i decideix aturar-s'hi. Ràpidament s'adona que és l'únic client. Des de l'altre costat de la mitgera, una dona demana prestar sabó, que ell llança per sobre de la paret. Més tard, la dona demana una galleda; es pregunta per què, ja que són els únics clients, però en tira un. Mentre es dutxa, la dona demana una navalla, després unes tisores, que ell no té. La dona comença a murmurar sobre tallar alguna cosa, molt al seu temor. S'afanya per la dutxa, intentant ignorar les seves demandes cada cop més maníaques. Està a punt de fugir quan un monstre amb els cabells negres i filats i una pastilla de sabó a la boca, portant unes tisores gegants, s'enfila per la paret. Els seus peus penjants desapareixen sobre la paret…

2.- Túnel. Dos homes condueixen per la muntanya, però estan perduts i sense gasolina. Agafen un túnel però el cotxe es queda sense gasolina i els obliga a empènyer-lo. S'aturen per descansar, però el conductor nota llim a la carretera i al sostre del túnel. Mentre esperen que passi un altre cotxe, observen dos nens que miren per la finestra, que es descobreix que són caps als peus d'una aranya gegant. L'aranya fica dues de les seves potes a l'espai de la finestra abans que els homes la puguin tancar, i ataca... Més tard, un altre conductor travessa el túnel i s'atura, pensant que hauria colpejat alguna cosa, però només troba un rastre de llim. De tornada a dins, troba els dos homes, que ara es dirigeixen als peus d'un insecte gegant. El túnel és un niu d'insectes gegants amb cap humà per parts del cos…

3.- Rata. Una parella jove, Kenta i Machiko, s'acaben de mudar al seu vell apartament barat i troben una rata. Aquella nit, una rata mossega a Machiko al dit. Kenta marxa per un viatge de negocis després d'haver posat una gàbia per a rates per calmar la Machiko. Aquella nit, mentre dorm, les rates envolten el seu llit… Dos dies després, la Kenta torna a casa i crida a la Machiko. Una mà amb urpes obre la porta del dormitori i les rates surten corrents. La Kenta mira horroritzada com una rata gegant amb una cara vagament humana i les cues de la Machiko emergeixen, i diu amb una rialla que les rates li van créixer.

4.- La sala de l'hospital sorollós. A les 2:15 del matí, un pacient camina pel passadís d'un hospital. Sent rialles sortir d'una habitació. Obre la porta per trobar-se sobre una taula d'operacions, envoltat de cirurgians amb enormes boques rient per cares. Es desperta amb una suor freda a la seva habitació de l'hospital. Intenta trucar a una infermera, però el botó de trucada falla i la recepció està buida. A la tornada, veu una infermera caminant per un passadís fosc amb una llanterna; el segueix, però la perd quan xoca amb un pacient gran. S'adona que és al passadís del seu somni i són les 2:15 del matí. Al passadís, veu l'habitació il·luminada amb riures que emanen d'ella, i recorda que una infermera li va advertir que s'allunyés d'ella. Desconfiat, obre la porta; l'habitació està buida i fosca. De tornada a la seva habitació, sent riure fora de la seva porta i s'amaga sota les cobertes fins que tot està en silenci. Quan mira, està envoltat de cirurgians amb enormes boques rient per cares. Es diu a si mateix que només és un somni abans de sumar-se a les rialles. Fora del quiròfan, el vell pacient sent el soroll i una infermera l'acompanya.

5.- Museu de la taxidèrmia. Un vespre, una parella jove es veu atrapada per la pluja. Al llarg del seu camí, l'home suggereix refugiar-se en un "Museu de la Taxidèrmia" proper. Mentre la parella explora el museu, la dona està pertorbada per la absència dels altres convidats amb les exposicions i la manera com els animals de peluix semblen gairebé vius. Però l'home ho descarta i fins i tot l'espanta com una broma, la qual cosa fa que se'n vagi enfurismada. L'home torna a l'hotel, però troba que li falta la clau. Torna precipitadament al museu; per a la seva sorpresa, encara està obert, i encara hi ha gent a dins. El recepcionista el saluda, però la seva veu s'alenteix com una joguina amb les piles moribundes. Espantat, entra precipitadament i descobreix que el personal i els convidats són tots cadàvers de peluix. Crida mentre múltiples parells d'ulls miren des de la foscor... Els sons dels animals omplen el museu mentre les ombres dels animals envolten una nova exposició: la jove parella, cosida i farcida.

6.- Festival "Aquest costat". Una nit, dues noies, Miki i Asako, gaudeixen d'un festival. Aleshores, l'Asako es troba amb un suport de màscares i li crida a en Miki perquè li miri, però en Miki ha desaparegut. Una de les màscares, una màscara blanca de geisha diu de sobte "Aquest costat", amb una veu profunda. La gent s'ha anat tota, i els llums s'apagan; els assistents de l'estand s'han convertit en monstres; i una veu profunda ressona a la distància, "Vés a aquest costat". La boira arriba, seguida d'una desfilada de fantasmes rient. L'Asako fuig i busca frenèticament la Miki, que de sobte li agafa la mà i corre, però l'Asako li pregunta on van. La cara d'en Miki es converteix en la màscara blanca i diu amb veu profunda: "Aquest costat". L'Asako crida mentre els sons de la rialla i el llunyà "Vés a aquest costat" ressonen durant tot el festival poc il·luminat…

7.- Darrere. En una excursió escolar, tots els alumnes estan adormits, excepte tres nois. Un d'ells, l'Osamu, no vol dormir a causa d'un malson recurrent: és a classe i tothom riu. Una figura femenina entra a l'habitació, rient mentre camina darrere dels escriptoris. De sobte, una mà enorme amb les ungles pintades de vermell l'agafa i li retorça el cap en un nus i l'obliga a mirar cap amunt… i el somni s'acaba. Els nois ho descarten, però un d'ells es posa nerviós quan es desperta per anar al bany. Sent un fort crac, i veu tot el cap de l'Osamu retorçat. Observa horroritzat com tots els altres nois pateixen aquesta mateixa sort. De sobte, una mà enorme amb les ungles pintades de vermell li agafa el cap. No pot tancar els ulls ni mirar cap a un altre costat, ja que es veu obligat a mirar a la figura que riu -una dona amb el cap retorçat, els ulls enfonsats i un braç musculós- abans que el seu propi cap es torgui amb una esquerda.

8.- La nina emperadriu. Dues parelles d'adolescents irrompen en una casa abandonada per posar a prova el seu coratge. En una de les habitacions, els adolescents troben un butsudan i un conjunt de nines Hinamatsuri exposades. Una de les noies, Yumi, assenyala que la nina emperadriu ha desaparegut. En un dormitori del pis superior, troben un mirall de tres cares i s'atreveix a l'altra noia, la Nobuko, a mirar-s'hi. El seu xicot, Haruo, l'obre perquè tots puguin mirar. La porta darrere d'ells en el reflex s'obre lentament, però la porta real encara està tancada. Al mirall, una nina gegant de l'emperadriu Hinamatsuri es troba al llindar; entra a l'habitació, agafa el reflex de la Yumi i surt mentre la Yumi real s'enfonsa de genolls amb por. Mentre fugen, les parelles miren a la sala de nines i troben el cos de la Yumi estirat a l'atzar a la pantalla de nines col·lapsada, amb la cara pintada com una nina Hinamatsuri. Es giren i troben la nina emperadriu darrere d'ells; riu mentre els seus ulls s'amplien, i la seva boca s'obre per revelar un conjunt de ullals.

9.- El quart home. Després de classe, dues noies de secundària parlen de la llegenda urbana dels Homes encaixats amb el seu professor: quatre homes es queden al costat de la carretera a la nit i demanen als transeünts una encaixada de mans; els qui es neguen moriran aixafats, però el quart et mossega la mà. Un altre estudiant, Haruko, els escolta però ho descarta. Més tard, acompanya la seva germana petita, Naomi, a l'escola per recuperar la seva llibreta, però de camí a casa, apareix un home i li demana una encaixada de mans. Recordant la història, en Haruko li dona la mà ràpidament i surt corrent amb la Naomi. Corren cap a una caixa de policia, on l'agent demana una encaixada de mans, seguida d'un tercer home, a qui ella obliga. De sobte, la Haruko s'adona que la Naomi s'ha anat i es preocupa perquè pugui haver topat amb el quart home. De sobte una mà agafa la seva… però no és la Naomi. Un home es prepara per mossegar-li la mà amb la seva boca gegant…

10.- Carrusel. Una parella jove, Shinichi i Satomi, arriben a un carnaval al terrat d'un centre comercial (que s'assembla al que es veu a l'obertura de la temporada 2) al capvespre. Apareix un pallasso i els ofereix un globus gratuït, que Satomi accepta. Just aleshores, l'AP anuncia que el centre comercial tancarà en breu. El pallasso ofereix deixar-los muntar al carrusel abans de marxar; Satomi accepta, però Shinichi declina i s'ofereix a fer fotos. Mentre en Shinichi mira les seves fotos, Satomi li pregunta si està mirant, i distrament diu que sí. Quan ella torna a preguntar si està mirant, s'adona que tot el cos de Satomi està flàccid i els dos nens del viatge somriuen malament. Quan la Satomi torna a cridar, la seva cara està deformada. Els convidats i els intèrprets l'envolten amb somriures malignes. De sobte, la Satomi ha desaparegut i en Shinichi la busca. El carrusel torna a arrencar. L'agafa una mà, que pertany a un cavall de carrusel deformat i que tremola amb els ulls rodants i un globus lligat a la peülla. La història s'acaba amb el tancament del centre comercial, la música del carnaval s'apaga i el so de les rialles…

11.- Rellotge de cucut. La Rumi i la seva mare visiten la casa de la seva àvia, on veu que l'ocell surt d'un rellotge de cucut. La seva àvia explica que l'ocell només surt a l'hora. Aquella nit, la Rumi va a la sala d'estar per veure'l cada vegada que sent sortir l'ocell. Cinc minuts per a la mitjanit, la Rumi es desperta per anar al bany, però sent el tic-tac del rellotge i es posa davant, fent sons de tic-tac. Al cop de mitjanit, l'ocell no surt. La Rumi mira el rellotge, però cau de la paret i es trenca. De sobte, les portes s'obren i surt un ocell carnós i deforme amb els ulls que giran i fa un so de cucut distorsionat, que diverteix la Rumi… L'endemà al matí, la mare de la Rumi es desperta i descobreix que no és al llit. Baixant, sent la Rumi fent sons de tic-tac a la sala d'estar. Quan la crida, la Rumi es gira lentament cap a ella, ara els seus ulls giren, la boca ara una porta d'un rellotge de cucut. Quan s'obre la porta, l'escena s'estén a l'exterior de la casa i els crits de la mare de la Rumi sobre els sons dels cucuts ofegats.

12.- A l'aigua. A última hora de la nit, un nen anomenat Tōru es cola en una piscina tancada per preparar-se per al torneig de la prefectura de la setmana vinent. La piscina sembla esgarrifosa, però sense desanimar-se, es submergeix a l'aigua per practicar, despertant alguna cosa en el procés. Neda, sense saber que el segueixen vrilles semblants a pèls negres. Finalment, arriba al final de la piscina, i nota pèl negre a les mans i una massa de pèl a la piscina. Aterroritzat, en Tōru intenta allunyar-se nedant, però s'embolica als cabells i sent una rialla a l'aigua. Surt de la piscina i intenta córrer, però els cabells li envolten la gola. Tōru veu el propietari del cabell: un peix gegant amb cap de dona i ulls grocs brillants. La dona peix riu mentre el tira sota l'aigua.

13.- — Dibuixos —. Aquest episodi se salta l'obertura habitual. El nen de l'obertura dibuixa al pati mentre altres tres nens juguen a prop. Un professor que acaba de traslladar-se a la ciutat intenta parlar amb el noi, que se n'allunya bruscament. Nota el nen assegut al darrere de la seva classe, dibuixant. Ella el convida a dibuixar-la, però ell declina. S'assabenta que tres nens van ser desapareguts, els tres del pati. La professora marxa a casa aquella nit i veu el nen dibuixant un monstre assimilant un home en una cabina telefònica. Ella el segueix durant els propers dies, i observa diferents monstres turmentant la gent, i el nen dibuixant-los, rient. L'endemà, mira el seu quadern de dibuixos i troba un dibuix dels nens desapareguts agafats per un monstre. De sobte, apareix el nen dient que ara la dibuixarà. Tots els monstres dels altres episodis de la temporada 3 l'envolten i la cara del nen es transforma en la màscara del kamishibaiya.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada