Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Tomoya Takashima
Guió: Hiromu Kumamoto
Música: nico
Estudi: ILCA
Veus de doblatge: Kanji Tsuda, Sara, Shōichirō Masumoto
Emissió: 16/01/17 - 27/06/17
Títol original: 闇芝居
[ Animació, folclore, terror, sobrenatural ] 13 capítols de 4 min.
Wikipedia | MyAnimeList
Sinopsi
IMDb (7,1):
“Un cop a la setmana, a les 5 de la tarda, un vell amb una màscara groga es presenta a un parc infantil i ens explica històries de fantasmes basades en mites i llegendes urbanes d'origen japonès. L'home explica les històries a la part posterior de la seva bicicleta utilitzant un mètode tradicional de kamishibai (drama de paper) i presenta un nou conte cada setmana.”
Crítica
Una temporada diferent: al principi no m’agradaven els canvis, però un cop acostumat, és millor que les temporades anteriors…
Els capítols d’aquesta temporada són notablement diferents en tot als de les temporades anteriors. En història i en animació. Les històries, moltes, sembla que no estiguin del tot resoltes: vol deixar el dubte enlloc d’anar al susto. I l’estil de les il·lustracions també és diferent, incloent-hi imatges reals.
Temporades
Resum (amb espòilers)
Un cop a la setmana, a les 5 de la tarda, un vell amb una màscara groga (el kamishibaiya o narrador kamishibai) es presenta a un parc infantil i ens explica històries de fantasmes basades en mites i llegendes urbanes d'origen japonès. L'home explica les històries a la part posterior de la seva bicicleta utilitzant un mètode tradicional de kamishibai (紙芝居, Paper Drama) i presenta un nou conte cada setmana. A la tercera temporada, en lloc de l'ancià amb una màscara groga i el seu escenari kamishibai, un nen (més tard es va revelar que era el kamishibaiya en forma de nen) s'asseu en un tobogan del pati i canta: “Amics d'aquest costat, veniu cap a aquest costat… Amics d'aquest costat, aneu a aquest costat…” mentre dibuixa il·lustracions de les criatures dels contes. Al final de cada episodi, la màscara del narrador li canta la cançó de cloenda, multiplicant-se en nombre a mesura que cada episodi acaba amb l'últim que es porta a la cara del noi. A partir de la temporada 4, el kamishibaiya torna, explicant les històries als nens en un pati a les 5 de la tarda, tornant al format original de les temporades 1 i 2 (els actors de veu són diferents cada episodi). A la temporada 5, no es veu als nens jugant als gronxadors. En canvi, es reuneixen a la crida del vell en silueta. A la temporada 6, el vell explica les seves històries en un bosc en lloc d'una escola. Una ombra pren la forma del vell i després es posa la màscara mentre presenta la història. A la temporada 7, el vell explica les seves històries en un apartament esgarrifós. A la temporada 8, explica les seves històries en una intersecció urbana concorreguda, envoltat de transeünts vagues i ombrívols. A la temporada 9, explica les històries als animals del zodíac xinès. La desena temporada té el narrador fent el seu anunci lentament en un pati buit només per aturar-se a mig camí; l’última temporada es basa en Hyakumonogatari Kaidankai.
En aquesta quarta temporada, uns nens emocionats es reuneixen al voltant de l'enigmàtic contacontes emmascarat una vegada més. La seva narració única de kamishibai els atrau a històries de por i terror. Són històries fosques i premonitòries, que li poden passar a qualsevol…
Aquesta temporada compta amb històries d'un assalariat que enterra un gat mort, només per ser embruixat poc després; una estudiant universitària i el seu nou apartament barat que amaga un secret espantós; nois que exploren una casa embruixada abandonada abans de trobar-se amb un estrany tanc de peixos; un home que es troba a l'autobús equivocat, i en més perill del que creia possible; i la visita d'una parella jove a un parc d'atraccions, que de sobte pren un gir fosc. Totes aquestes històries i més t'esperen a Yami Shibai 4.
==
1.- Llengua. Un assalariat que torna de la feina a casa es troba amb dos nens que s'entristeix per veure un gat mort estirat al mig del carrer. Agafa el gat i l'enterra al costat d'un arbre; dos vianants murmuren que alguna cosa et podria seguir cap a casa si te'n compadeixes. Els nois i l'home diuen una pregària pel gat i segueixen el seu camí. Aquella nit, mentre l'home mira la televisió, sent el que sona com un gat maullant, però s'enconneix d'espatlles i decideix anar a dormir d'hora. Els miaulats s'acosten cada cop més fins que està just al costat del seu llit. Un gat el llepa, però sent que alguna cosa està malament… Quan els seus ulls s'ajusten a la foscor, s'adona que els miaulats sonen humans. Una dona de pell pàl·lida i cabell fosc amb ulls verds brillants sosté un gat mort. "Estic tan contenta d'haver-te vist", diu, "Llavors, per què has trobat el gat, però no jo?"
2.- Peixeria. Tres nois de secundària tornen a casa des de l'escola, parlant d'una antiga mansió abandonada, que es rumoreja que està embruixada. Un dels nois, en Shigeru, s'enfila per una finestra del segon pis, però només es troba una gran peixera deixada bruta i abandonada amb plantes i aigua tèrbola encara a dins. Sent alguna cosa bombollejar des del dipòsit, però no pot veure res a l'aigua bruta. Però quan pressiona la cara contra el vidre, alguna cosa xoca contra el tanc. Mira cap avall des de la part superior del dipòsit i mira de prop l'aigua. De sobte, un parell de mans lliseses i morades l'estiren cap al tanc. Un dels amics de Shigeru entra a buscar-lo, només per trobar la peixera. Llavors sent alguna cosa colpejar el tanc des de dins…
3.- Tisores de cosir. Una universitària es trasllada a un pis nou. Ella aixeca un tauler solt del terra per trobar un parell de tisores rovellades clavades a terra a través d'un talismà de paper, amb un floc de cabell fosc enganxat; de seguida les llença totes a la paperera. Aquella nit, es desperta amb un estrany gemec que prové de sota el tauler errant del terra. Lentament, treu el tauler i jadeja horroritzada al veure la meitat superior d'un cap amb un llarg cabell negre mirant-la. Ràpidament es desperta del somni. Mentre es dirigeix cap al bany, un cop d'ull ràpid a la paperera revela que les tisores, el talismà i el mech de cabell han desaparegut. Llavors sent els gemecs del seu somni que provenen de sota el tauler del terra, però no hi troba res. Sona el telèfon, i ella el contesta, alleujada perquè és la seva amiga. Ella no s'adona de la figura d'un home que li falta la meitat superior del seu cap darrere d'ella…
4.- Taló vermell. Un assalariat perd per poc l'últim tren. La línia de taxis a l'estació és massa llarga, així que decideix agafar-ne una al carrer i finalment n'agafa un després que molts taxis ocupats el passen. A dins, troba una sabatilla vermella de taló alt al costat del seu peu i li pregunta al conductor si la podia llençar. L'assalariat s'espanta quan el conductor repeteix impacient el que li va demanar, nerviós. Aleshores, tots dos homes senten el so d'algú que s'acosta. El salariat mira per la finestra i veu una dona de cabells rossos amb un vestit vermell corrent al costat del taxi a una velocitat impossible. El conductor, aterrit, li suplica que llence la sabata. Quan els seus ulls s'ajusten a la foscor, el salariat s'adona que la sabata no és vermella, sinó blanca i coberta de sang. Amb un crit, llença la sabata per la finestra i la dona deixa de córrer. Al principi està alleujat, però després el conductor atropella una dona de cabells rossos amb un vestit vermell, matant-la a l'instant.
5.- Bus nocturn. Quatre amics són al bus nocturn quan un d'ells de cop li fa mal de panxa i demana al conductor que s'aturi a la següent zona de servei. Després d'utilitzar el lavabo, camina cap a l'aparcament, però troba molts autobusos i no pot esbrinar quin és el seu. Puja al que sembla el seu autobús; notant la malhumoritat dels passatgers, pren el seu seient, una mica molest. Rep un missatge de text d'un dels seus amics des d'una fila darrere seu, Yūichi, que li pregunta què passava. Aleshores rep una trucada telefònica de la seva altra amiga, Saeko, que estava asseguda a l'altre costat del passadís, però la noia asseguda allà no té el telèfon. Ell respon, i ella pregunta on és. La noia asseguda al passadís es gira per mirar-lo. L'home té por quan escolta les veus dels seus amics al telèfon, però ningú a l'autobús no parla. La seva por augmenta quan s'adona que tothom a l'autobús ara el mira fixament…
6.- Endevina qui? Un nen i una noia adolescents esperen el tren, de camí cap a casa després d'una cita al parc d'atraccions. El nen va a prendre una copa, deixant la noia incòmoda. S'adona d'una noia pàl·lida i de cabell fosc vestida de negre asseguda en un banc de l'andana oposada; sent que la mira directament. De sobte, la noia de negre s'aixeca i s'acosta a la via, després desapareix quan passa un tren. Un parell de mans tapen els ulls de la noia i la veu del nen pregunta: "Endevina qui?" Ella diu que sap que és ell, però aleshores li va sorgir una pregunta: qui és ell? Ella intenta recordar el que sap d'ell, però ha estat esborrat de la seva memòria.
7.- Passos. Un home és arrossegat a una venda de grans magatzems per la seva dona Mayumi en un dels seus rars dies de descans. Rep un missatge de text del seu company de feina Nagase, que el convida a sortir a prendre una copa. S'excusa per anar al bany. A l'habitació fosca, s'asseu en una de les parades i respon a Nagase. Aleshores troba tinta a la camisa; a la tènue llum del seu mòbil, veu escrits per totes les parets de la parada, tot amb tinta fresca. Just aleshores, sent que algú entra al bany i comença a caminar. La seva por creix a mesura que sent més gent entrant i caminant pel bany, i el so augmenta fins que l'habitació tremola. Just aleshores, la Mayumi el crida, i els passos s'aturen a l'instant. L'escriptura de les parets s'estén, i l'home veu quatre parells de peus sota la porta de la parada. Tremola de por quan s'obre la porta, revelant quatre persones fantasmals que el miren…
8.- Cinta de casset. Un home visita la seva ciutat natal per assistir al casament d'un vell amic, Tanabe. Torna a la seva antiga habitació i troba una cinta de casset al seu escriptori amb l'etiqueta "Què ha passat avui". Ell la juga; escoltant la seva veu jove, recorda que de petit tenia un diari d'àudio en cintes. Després d'unes quantes entrades, la veu de la cinta canvia, presumiblement el seu jo de secundària, que descriu que un ancià és groller amb ell en un parc irregular; però no recorda aquest esdeveniment. Les entrades es tornen més surrealistes i sense sentit, fins que escolta la seva veu actual. S'horroritza escoltant la seva pròpia veu parlar del casament de Tanabe, de colpejar-lo amb un pal, tal com li va fer amb el vell del parc. Sense voler escoltar més, es treu els auriculars i s'adona que mai es van connectar al reproductor de cassets. El kamishibaiya descriu el casament de l'endemà com "emocionant com podria ser".
9.- Triturar les dents. Un treballador d'oficina anomenat Miwako viatja amb un company de feina. Troben una cova amb quatre estàtues Jizo amb draps vermells lligats al coll; un té una corda vermella lligada al voltant de la dent. Aquella nit, a la Miwako li fa mal de queixal per rebentar les dents, així que va a un dentista local. L'ancià dentista fa una ullada, i la seva expressió s'enfosquit; ella en silenci ordena als seus assistents que no deixin escapar en Miwako, abans de recuperar un parell d'alicates. Miwako és subjectada pels assistents, però aconsegueix fugir; el dentista crida un avís mentre escapa. De tornada a l'hotel, mira la seva dent al mirall i surt per si sola. Aleshores es revela al públic l'advertència del dentista: "Si marxes així, vindran a buscar-te!" La Miwako troba la dent desapareguda, un rastre de sang que condueix al dormitori. Sent un so de mòlta, que es fa més fort a mesura que s'acosta a la seva amiga…
10.- Crida a grua. Tres amics de l'escola secundària, Honoka, Yukari i Miku, es reuneixen per jugar a Calling Crane, que, segons es diu, permet parlar amb els morts: un fil vermell es lliga a una fulla d'afaitar i després es deixa a l'aigua durant la nit, juntament amb una grua d'origami. plegat d'un full de paper amb el nom d'una persona morta escrit 49 vegades. Una persona treu la navalla lligada de l'aigua i s'empassa la grua de paper; llavors el fantasma convocat parlava a través d'ells. Yukari suggereix que truquin en Nayakama-sensei, un jove professor de la seva escola que els va parlar del joc i havia desaparegut tres mesos abans; es va trobar una fulla d'afaitar lligada al seu escriptori. Honoka és escollida com a empasadora, però la grua li queda atrapada a la gola. La seva tos es torna més violenta fins que la treu; El nom de Nayakama-sensei es substitueix pel seu al paper. De sobte, l'Honoka s'aixeca i diu amb veu d'home: "Llavors, de què parlarem?"
11.- Línia blanca. Després de l'escola, un professor nota un nen que porta un uniforme escolar gastat i desconegut al pati de l'escola; està dibuixant alguna cosa amb un retolador de guix. Ella surt a fora per enviar-lo, però ell ja se n'ha anat. Curiosament, la línia de guix condueix a l'edifici. Ella segueix la fila fins a la porta del terrat. Ella obre la porta, però el noi ha desaparegut i la línia passa per la vora. Mira per la vora i veu una gran marca de guix blanc a la vorera de sota. Ella es gira; la línia blanca s'està tornant negra, seguida de passos. La porta s'obre i sorgeixen cinc contorns de guix negre; s'adona que la línia blanca estava destinada a atraure-la al terrat. L'últim que veu quan el negre finalment li arriba és el nen que mira per la porta; l'últim so que sent són cinc cops, amb un sisè poc després.
12.- Cabana de neu. Un nen petit, Masayuki, i els seus pares visiten els seus avis cada vacances d'hivern, on juga a la neu amb el seu cosí gran. Quan el sol es pon, construeixen una cabana de neu i el seu cosí va a buscar un braser per fer mochi. Mentre espera, Masayuki mira fora de la cabana de neu i en veu una altra sense entrada; sembla que brilla des de dins. Truca al costat i rep un cop enrere. Fa un forat a la paret i mira dins, veient una sola espelma i marques de rascades per totes les parets. Masayuki s'espanta per un ull que el mira enrere a través del forat; una veu de nen diu: "És el teu torn." El cosí de Masayuki després el troba inconscient per una cabana de neu esfondrada. Masayuki arriba i es troba al llit a casa dels seus avis. Escolta la seva família a l'habitació del costat, parlant d'ell trencant la caseta de neu. La família obre la porta, actuant excessivament feliç. La porta d'entrada és oberta, que porta a una cabana de neu oberta. La família li diu a Masayuki que entri, però ell està ple de por. La silueta d'un nen mirant-lo a través d'un forat de la pantalla shoji li fa senyals per entrar a la barraca.
13.- Passeig soterrani. Una nit plujosa, un estudiant universitari torna a casa després d'una festa de cops i decideix agafar una passarel·la subterrània desconeguda fins al metro. El camí de corba fosca sembla que segueix i continua, i just quan decideix donar la volta, es troba amb un treballador. El treballador no el reconeix, només repeteix "Al principi només és fosc". El treballador assenyala un camí encara més estret i fosc. Sentint-se nerviós, llisca per davant del treballador i segueix recte fins que arriba a una porta tancada, sense deixar-li més remei que tornar enrere. Camina pel túnel, i sembla que continua i segueix; ni tan sols troba el camí que el treballador va assenyalar. Mira cap avall, i veu com semblen petjades i quan mira on hauria d'haver estat el túnel; un mur farcit amb l'empremta d'un humà. La forma sembla moure's i lluitar en agonia. De sobte, s'allunya de la paret i la persegueix, repetint: "Al principi només és fosc". L'home demana ajuda en va; es revela que l'entrada original està ara segellada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada