Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Mikio Naruse
Guió: Fumiko Hayashi (històries Bangiku/Suisen/Shirasagi), Sumie Tanaka, Toshirô Ide
Actors: Haruko Sugimura, Ken Uehara, Sadako Sawamura
[ Drama ] 1h 41min
Sinopsi
IMDb (7,4):
“Com és la vida d’una Geisha un cop s’ha esvaït la seva bellesa i s’ha retirat? La Kin ha estalviat diners i s’ha convertit en una rica entitat creditícia, que passa els dies cobrant de fred els deutes. Fins i tot les seves millors amigues, Tomi, Nobu i Tamae, que eren les seves companyes de Geisha, ara estan en deute amb ella. Per a totes elles, el glamur de la seva vida jove ha passat; Tomi i Tamae tenen fills, però els seus fills els han decebut. Kin té dos ex amants que encara la persegueixen; una que vol veure i l'altra que no. Però fins i tot aquell que ella recorda amb afecte, quan apareix, demostra ser una decepció.”
Crítica
Com sobreviviuen tres geishes en temps de postguerra…
En realitat parla de la vida de quatre geishes, però se centra en tres.
Un altre cop tres actrius de bandera, una especialment recordada, Haruko Sugimura, i en el cartell sempre en segon terme darrera un home. I atenció, premi a la millor actriu de repartiment 1955 Blue Ribbon Award a Yûko Mochizuki –la simpàtica i graciosa del trio– que no surt entre els tres primers actors…
Jo insisteixo en que és temps de postguerra i les poques imatges que es veuen de Tòquio són d’una ciutat que comença a reconstruir-se, però està totalment devastada, i, amb tot, això queda totalment en segon pla, doncs es centra en el dia a dia d’aquestes dones que comencen a rondar la quarentena –semblen més grans del que són realment– i no són ja el centre d’atenció.
Resum (amb espòilers)
Bangiku (Late Chrysanthemums) entrellaça la vida de quatre geisha retirades a Tòquio durant un període de quatre dies successius. Kin, la primera de la geisha, és un prestamista i una empresària despietada, que insisteix en cobrar a les seves antigues germanes de geisha Tamae, Tomi i Nobu. El seu assessor financer Itaya intenta convèncer-la de comprar terres al camp, ja que els preus augmenten constantment.
Tamae i Tomi, totes dues antigues geisha i vídues, viuen junts. Tamae està afectada per migranyes i, en conseqüència, no pot treballar tan sovint com voldria com a minyona d’un hotel. També està descontenta amb la relació del seu fill Kiyoshi amb una amant gran, que el paga per estar al seu servei. Tomi no pot pagar els seus deutes com a conseqüència de la seva addicció al joc. Es lamenta del proper matrimoni de la seva filla Sachiko amb un home gran i intenta persuadir-la en contra. Nobu, la quarta de la geisha, dirigeix un restaurant amb el seu marit, que són freqüentades per les altres dones.
Seki, un antic client de Kin, que va ser enviat a la presó després d’haver intentat matar-la i suïcidar-se, intenta demanar-li prestat diners, però ràpidament es desvia. Aleshores, Kin s’emociona quan sent que l’exsoldat Tabe, el seu antic patró i amant, torna. Per a la seva decepció, Tabe també vol demanar prestat diners. Rebutja la seva petició i crema la seva fotografia per tallar tots els llaços restants.
Tamae i Tomi es queden sols quan Kiyoshi marxa a Hokkaido a treballar i Sachiko s'instal·la amb el seu futur marit. Kin escolta de Nobu que Seki va ser arrestat per un delicte relacionat amb els diners, però que ho ignora. Ella entra al tren amb Itaya per inspeccionar propietats al camp que considera comprar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada