Valoració
Fitxa tècnica
Direcció: Hiroshi Nagahama
Guió: Hiroshi Nagahama, Yuki Urushibara (manga)
Música: Toshio Masuda
Estudi: Artland
Veus de doblatge: Yûto Nakano, Travis Willingham, Kôjun Itô
Emissió 23/10/05 - 19/06/06
[ Animació, drama, fantasia, aventura, iyashikei, sobrenatural, seinen ] 26 capítols de 22 min + 1 OVA (Mushishi Tokubetsu-hen: Hihamukage) de 2014 de 44 min.
Wikipedia
Sinopsi
IMDb (8,5):
“Ginko és un expert que viatja per investigar una forma de vida primitiva, el Mushi, i ajuda a persones amb problemes sobrenaturals relacionats amb el Mushi.”
Crítica
Iyashikei costumista tradicional de caire naturista…
Basat en un manga de Yuki Urushibara ja conclòs, publicat entre 1999 i 2008 amb un total de 10 volums.
També es pot trobar sota el títol Mushishi. Té una segona temporada de 20 capítols amb el títol lleugerament canviat: Mushi-Shi: Zoku-Shō (2014) S02 (Mushi-Shi -Next Passage-). També hi ha una pel·lícula anime, Mushi-Shi -Next Passage-: Bell Droplets, i un live-action, Mushishi.
Ginko, el mestre del Mushi (Mushi-Shi) i protagonista de la sèrie, em recorda “el boticari”, el protagonista de Mononoke (2007) S01 (que ja va sortir a Ayakashi: Japanese Classic Horror (2006) S01), ambientada també en una època pretèrita de Japó, on també portava a l’esquena una caixa com si fos una motxilla, en aquell cas amb medicaments, doncs era boticari. A Ayakashi, els elements paranormals eren dimonis i fantasmes i, en aquest cas, microorganismes o, generalment, petits éssers vius a mig camí entre animals i plantes, que es regeixen per normes diferentes i que no sempre són visibles a ull humà. De fet, només els veuen alguns il·luminats com el mateix protagonista.
Totes les històries autoconclusives estan localitzades en el món rural del Japó de finals del segle XIX i potser inicis del XX, tot i que el nostre protagonista, tot i que porta una caixa de fusta carregada a l’esquena com el boticari exorcista d’Ayakahi, va vestit amb robes contrastadament occidentals, de finals del segle XX, tot i que sembla una qüestió anecdòtica.
Aquest coneixedor de Mushi, ens mostra una càlida i pacífica vida rural on, malgrat les penúries i les dificultats de l’entorn per aconseguir aliment, tothom sap llegir i escriure (això m’ha sorprès bastant; només en un capítol hi havia un analfabet), només enterbolida per la presència d’aquests mushi, que estan per sobre del bé i del mal, fent de vegades una funció reguladora del mateix entorn.
A través de flashbacks ens assabentem que el protagonista era un noi moré d’ulls negres, orfe de ben petit, acollit per una mushishi que tenia els cabells blancs amb un sol ull verd, que vivia al costat d’un llac on hi havia un mushi que consumia un dels dos ulls dels peixos que allà hi vivien. En un moment donat, ell també es va veure afectat per aquest mushi i va haver de donar un dels seus dos ulls. A partir d’aquell dia, l’altre ull es va tornar verd i el cabell blanc com la seva mentora. Ja veia aquests mushi que poca gent podia veure, abans de perdre l’ull, però després d’allò, el fet d’estar-se massa temps en un lloc determinat, atreia al seu voltant mushis curiosos, per la qual cosa ha d’estar fumant constantment uns cigarros torçats el fum dels quals els allunya.
L’OVA posterior de 2014 (Mushishi Tokubetsu-hen: Hihamukage (Especial Mushi-Shi: el sol no té ombres)) és un capítol doble amb l’únic objectiu de promocionar la segona temporada (Mushi-Shi: Zoku-Shō (2014) S02 (Mushi-Shi -Next Passage-)).
Resum (amb espòilers)
Mushi-Shi està ambientat en un temps imaginari entre els períodes Edo i Meiji, amb una mica de tecnologia del segle XIX però amb el Japó encara com un "país tancat". La història presenta criatures omnipresents anomenades Mushi que sovint mostren el que semblen poders sobrenaturals. S'implica que hi ha moltes més formes de vida primitives que els éssers vius "normals" com ara animals, plantes, fongs i bacteris, i Mushi és el més primitiu de tots. A causa de la seva naturalesa eteri, la majoria dels humans són incapaços de percebre Mushi i són aliens a la seva existència, però hi ha uns quants que posseeixen la capacitat de veure i interactuar amb Mushi. Una d'aquestes persones és Ginko, el personatge principal de la sèrie amb la veu de Yuto Nakano a la versió original i de Travis Willingham al doblatge en anglès. S'empra com a Mestre Mushi (mushi-shi), viatjant d'un lloc a un altre per investigar Mushi i ajudar les persones que pateixen els problemes causats per ells.
La sèrie és una antologia episòdica sense una trama global en la qual els únics elements comuns són Ginko i Mushi. Ginko és un home amb un ull verd, que no només pot veure diversos tipus de mushi, sinó que també els atreu. A causa d'aquesta habilitat, vaga constantment i fuma per tal d'allunyar el mushi. Sembla que té una personalitat generalment relaxada, però pot ser molt seriós i centrat en la seva feina quan es tracta de protegir la gent del mushi. Subratlla que els mushi no són dolents, sinó que simplement intenten sobreviure com tots els altres. La majoria de les històries no se centren en Ginko, sinó que confien en ell com a catalitzador per tirar endavant la història diagnosticant o curant malalties i fenòmens relacionats amb el mushi.
==
1.- El Tron Verd. Ginko investiga el cas d'un nen els dibuixos del qual, si els dibuixa la mà esquerra, cobren vida. Aviat s'adona que algú li fa companyia al noi.
2.- La Llum a les Parpelles. La Ginko ajuda a una nena que es passa els dies tancada en un cobert perquè no suporta la llum solar a causa d'una malaltia estranya. Tanmateix, quan el seu cosí també contagia la mateixa malaltia, la Ginko ha de trobar una manera de desfer-se de la malaltia.
3.- Banyes suaus. Un nen que d'alguna manera té banyes creixent al cap està destinat a morir com la seva mare, que va patir el mateix problema. La Ginko s'adona que un cert tipus de soroll el fa allunyar-se i necessita trobar una cura.
4.- El carreró a través del coixí. Els somnis de malson d'un pagès es fan realitat i es cobra la vida dels qui estima. La Ginko ha d'esbrinar què és el que fa que aquests malsons es transformin en realitat.
5.- El pantà ambulant. Ginko investiga el cas d'una misteriosa adolescent de cabell verd que es veu en un pantà que es mou per si sola. Amb l'ajuda d'un bon amic i dels vilatans, Ginko només té una oportunitat de salvar-la abans que el pantà mor inevitablement.
6.- L'eixam consumidor de rosada. Els serveis de Ginko són sol·licitats per un nen que viu en una illa llunyana per investigar el cas d'una noia venerada per la gent d'allà com un déu. Tant ell com el nen s'adonen de com de cobdiciosa pot ser la família per guanyar-se el respecte.
7.- Gotes de pluja i arc de Sant Martí. Ginko es troba amb un home que té un estrany costum de perseguir els arcs de Sant Martí. Com el seu pare, l'home busca entendre els arcs de Sant Martí i capturar-ne un.
8.- On més enllà del mar. Mentre viatja per una platja, Ginko coneix un home que espera trobar la seva dona perduda des de fa temps que s'ha perdut al mar.
9.- Fruita Pesada. Ginko arriba a un poble on hi ha collites inusuals, sempre es produeixen després de desastres naturals, i sempre implicant la mort d'un dels seus habitants.
10.- La blancor a la pedra de tinta. Un grup de nens es posen en problemes quan es fiquen amb un dels articles relacionats amb el mushi de la col·lecció d'Adashino. Ginko ha de buscar el creador de l'objecte per resoldre aquest problema.
11.- Dormir a la Muntanya. Durant els seus viatges, Ginko coneix un vell mushishi que li explica la història de com es va convertir en el guardià de la muntanya on viu i per què no pot marxar d'allà durant la resta de la seva vida. Ginko s'adona que el destí de l'home està condemnat.
12.- Peix d'un sol ull. Un orfe és adoptat per Nui, una mushishi de cabell blanc. Es revela l'origen de Ginko.
13.- El pont d'una nit. Ginko arriba a un poble on viu una noia que va caure d'un pont tres anys abans. Tot i que aparentment va sobreviure a la caiguda, ja no és la persona que era, per a la desesperació del jove que l'estima.
14.- Dins la Gàbia. Mentre viatja per un bosc de bambú, Ginko es troba amb un home que d'alguna manera no pot sortir del bosc, per molt que ho intenti. Curiosament, la seva dona i el seu fill també comparteixen el mateix tema.
15.- Pretensió de Primavera. Ginko es refugia en una cabana durant l'hivern. El nen que hi viu afirma que hi ha un lloc on la primavera floreix d'hora i cada vegada que hi va acaba dormint durant dies... o fins a finals de primavera.
16.- Serp Alba. Ginko ajuda un nen que està preocupat per la seva mare perquè a poc a poc va oblidant els seus records.
17.- Recollint Capolls Buits. La Ginko està preocupada per la noia que fa els capolls utilitzats com a bústies pels Mushishi, ja que encara busca la seva germana que va desaparèixer quan eren nens.
18.- The Mountain Bearing Robe. Ginko posa les mans sobre un abric aparentment posseït per un mushi. Amb l'esperança d'esbrinar la veritat, comença a buscar el primer propietari de l'abric.
19.- Una corda al cel. La Ginko ajuda una noia que ha estat desapareguda des que va agafar una corda que va veure penjada del cel. Només la força de la convicció de l'home que l'estima la manté a terra.
20.- Un mar de tinta. Ginko arriba a una casa que té una biblioteca plena de rotlles relacionats amb el mushi. Allà coneix la noia que escriu els rotlles, i escolta la història de la maledicció que afligeix la seva família durant generacions.
21.- Espores de cotó. La Ginko és cridada per veure un nen que desenvolupava una erupció verda pel seu cos. Ràpidament s'imagina que el nen i els seus quatre germans no són humans.
22.- El Santuari del Mar. Ginko investiga un poble amb un santuari que es rumoreja per donar una altra vida a la gent.
23.- Cor de Rust. Una noia és ostracitzada pel seu poble perquè, segons un rumor, és la causa d'un estrany òxid que afecta les cases i la gent d'allà.
24.- El Viatge al Camp de Foc. Tractant d'eliminar un tipus de mushi desconegut que amenaça el seu poble, el mushishi local decideix cremar tota la muntanya on viu. Però Ginko no està d'acord amb la idea.
25.- Mirades agradables, vistes lamentables. La Ginko es troba amb una dona que era cega quan era petita, fins que un mushi li va entrar als ulls i li va atorgar la capacitat de previsió. Tot i que la seva vista millorava dia a dia, va començar a veure més del que desitjava.
26.- El so de les petjades a l'herba. Quan Ginko era petit, va viure una estona amb els Watari, un grup de nòmades, que cada any visitaven una muntanya misteriosa. Entre els nòmades, hi ha un altre noi, Isaza, que es fa amic del fill de la família propietari de la muntanya, i la seva amistat creix.
Especial.- L'ombra que devora el sol. Es preveu un rar eclipsi solar i Mushishi Ginko sospita que el mushi d'ombra, Hihami, pot reaparèixer. En un poble agrícola que espera l'eclipsi, la Ginko coneix bessons nascuts durant un eclipsi lunar, un dels quals, la Hiyori, no pot entrar a la llum del sol i passa la seva vida a l'interior. Immediatament després de l'eclipsi solar, un estrany núvol negre es reuneix al cel i bloqueja el sol una vegada més. Això permet a Hiyori sortir a l'exterior on troba un camp de flors i l'arrel d'Hihami. Tanmateix, l'eclipsi fa que la seva germana Hinata comenci a desaparèixer. Hiyori està dividida entre destruir l'Hihami per salvar la seva germana o gaudir de la vida fora de la seva habitació fosca. Finalment, ajuda a la Ginko a desfer-se de l'Hihami i promet ajudar a la Hinata a recuperar la seva solidesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada