Bloc personal,

dilluns, 27 de setembre del 2021

Las extraordinarias aventuras de Adèle Blanc-sec - 2 (2011)

[141]

Valoració



Fitxa tècnica

Jacques Tardi (guió, dibuix i tinta; color: Anne Delobel)
(Les Aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec - The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec)

[ Còmic europeu, sèrie negra ] (ed. 2011)
Norma Editorial

Sinopsi

Whakoom:
“La Gran Guerra ha arribat a la seva fi, convertint a Europa en un immens cementiri. La mort i la destrucció han assolat França, deixant rere seu centenars de milers de quilòmetres de trinxeres i milions de cadàvers. És després de tot això quan un soldat esguerrat desperta a la jove Adele Blanc-Sec, després de diversos anys d'hibernació.

Continuen les extraordinàries aventures d'Adèle Blanc-Sec: dones que ressusciten, pallassos assassins, tentacles gegants i una cosa semblant a uns crancs.

Recull les següents històries: El secreto de la salamandra / El ahogado de dos cabezas / Todos monstruos / El misterio de las profundidades.”

Crítica

Bonica empanada mental…

D’aquest segon volum recopilatori només vaig arribar a llegir fins El secreto de la salamandra (1981). A partir d’aquí tot ha estat nou per mi.

La resta d’històries són posteriors a la meva addicció al còmic i no les vaig arribar a llegir mai, tot i que, en algun moment, en vaig veure l’anunci de la publicació. Les altres històries són dels anys 1985 (El ahogado de dos cabezas), 1994 (Todos monstruos) i 1998 (El misterio de las profundidades).

M’agradaria llegir el tercer volum recopilatori, més que res per l’única història que em queda pendent de llegir, El laberinto infernal (2007), i també El demonio de los hielos (1974), sabent gairebé segur que aquesta última és una història paral·lela i que no hi té gaire a veure, però em sembla que serà bastant difícil d’aconseguir sense passar per caixa.

Les històries Adiós Brindavoine y La flor en el fusil (1974) ja les vaig llegir en el seu moment, 1983, quan es van publicar aquí. Una altra història que també vaig llegir, que sembla que no hi té res a veure però que en un parell d’ocasions en fa promo, és Niebla sobre el puente de Tolbiac (1982), una aventura de Nestor Burma guionitzada per Léo Malet. Però aquesta història no la vaig arribar a llegir mai en volum únic. Em sembla recordar que es va publicar serialitzada des del número 1 de la revista Cairo, de la que n’era fidel seguidor i en tenia tots els volums. Mítica.

==

Sempre m’ha semblat que Tardi li posava més pa que formatge a les històries. Et passes hores llegint, cosa amb la que no vull dir que no hi estigui d’acord, però quan té un objectiu ho entenc; quan va donant tombs sense dir ni ase ni bèstia em descoloca. I finalment és aquesta la sensació que m’han donat ‘les extraordinàries aveuntures d’Adèle Blanc-sec’. Sembla que va improvitzant i resolt molt al final.

En les tres històries noves per mi, és evident que se li’n va molt l’olla. Todos monstruos és la més evident, tot i que també està clar que és un petit homenatge, després d’una aturada en les històries d’Adèle, a tots els dibuixants de l’època on cadascú dibuixa un monstre imaginari. La història és inasumible, però aquest detall de les aportacions d’altres dibuixants contemporanis, la salva.

Posats a ser crítics, tampoc m’ha agradat que hagi canviat la fesonomia de l’Adèle i també, en certa manera, la de Brindavoine. No és només roba i pentinat; són caràcters de la fesononima que la fan ben diferent. Almenys a la meva vista. Però sí que es veu una lleugera evolució en el dibuix: és més suau i dinàmic.

M’he fet un petit llistat de l’ordre cronològic de publicació de les diferentes parts, incloses les que han fet encabir en el volum 3 que res hi tenen a veure amb la història principal, per acabar d’entendre que les primeres quatre històries d’Adèle van ser fetes seguides, en la cinquena (primera del segon volum) hi va haver una petita pausa de tres anys, i després quatre anys més per la sisena història, nou per la setena, quatre per la vuitena i nou més per la història final del tercer volum.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada