Bloc personal,

dijous, 30 de març del 2023

Avatar: The Way of Water (2022)

[1187]

Valoració

(primera valoració 30/03/2023)
(seg. val. 23/12/2025)

Fitxa tècnica

Direcció: James Cameron
Guió: James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver (història: James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver, Josh Friedman, Shane Salerno)
Música: Simon Franglen
Producció: 20th Century Studios, Lightstorm Entertainment
Distribució: 20th Century Studios
Actors: Sam Worthington, Zoe Saldaña, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Kate Winslet
País: 🇺🇸 EE.UU.; idioma: anglès
Relació d’aspecte: 2.39:1 (Scope) i 1.85:1 (domèstic); color: color
Estrena: 06/12/2022 (Odeon Leicester Square, Londres, Regne Unit), 16/12/2022 (Estats Units)
Pressupost: 350-460M $; recaptació: 2.343M $
Títol original: Avatar: The Way of Water
  • Avatar: El sentido del agua  a Espanya
  • Avatar: El camino del agua  a Hispanoamèrica
  • Avatar: El sentit de l’aigua  en català

[ Acció, aventura, fantasia ] 3 h. 12 min.
Wikipedia

Sinopsi

IMDb (7,8 7,5) (570K)   |   Filmaffinity (6,5) (28,8K):
“El Jake Sully viu amb la seva nova família formada a la lluna extrasolar Pandora. Un cop torna una amenaça familiar per acabar el que es va començar anteriorment, el Jake ha de treballar ambla Neytiri i l'exèrcit de la raça Na'vi per protegir la seva llar.”

Crítica

Té un punt de “pesadeta” i m’ha costat entrar…

I tant que em va agradar l’original de 2009 (5/5)… però ara no hi ha la novetat. Sort que, vista en cinc o sis parts, és assumible. De totes maneres, tres hores de pel·lícula és una bojeria i aquest segona part… calia? Penso que no!

Sobretot perquè aquest sobreestímul visual cansa de seguida. Massa concentració de peixos en aquest aquari tropical… no és sostenible.

I ara a esperar un parell d’anyets per veure la segona part amb un cliffhanger que m’ha fet riure del ridícul que ha estat. Suposo i espero que, a part de la revolta de les balenes, hi surti un kraken devastador, amb la filla de la Sigourney Weaver (la Kiri, interpretada també per la Sigourney Weaver) de profeta. És de manual…

Ostres! Ara que llegeixo bé, hi han d’haver quatre pel·lícules en la sequel·la i aquesta només és la primera: en queden tres més (2022 aquesta primera, 2024, 2026 i 2028).




Resum (amb espòilers)

Setze anys després que els Na’vi repel·lessin la invasió de Pandora de la RDA, el Jake Sully viu com a cap del clan Omatikaya i forma una família amb la Neytiri, que inclou els fills Neteyam i el Lo’ak, la filla Tuk i els fills adoptius Kiri (nascut de l’avatar inert de la Grace Augustine) i Spider, el fill humà nascut a Pandora del difunt coronel Miles Quaritch. Per a la consternació dels Na’vi, la RDA, liderada per la seva nova líder Frances Ardmore, torna a colonitzar Pandora, mentre la Terra s’està morint. Entre els nouvinguts hi ha Recombinants (avatars Na’vi implantats amb els records de soldats humans morts), amb el recombinant del Quaritch com a líder.

Un any després, el Jake lidera una campanya de guerrilla contra la RDA. Durant una missió de contrainsurgència, el Quaritch i els seus subordinats capturen els fills del Jake. El Jake i la Neytiri arriben i els alliberen, matant a diversos soldats del Quaritch, però l’Spider segueix capturat pel Quaritch, que el reconeix com el seu fill. Després que la RDA no aconsegueix informació de l’Spider, el Quaritch decideix passar temps amb el seu fill per dibuixar-lo al seu costat. Al seu torn, l’Spider ensenya al Quaritch sobre la cultura i la llengua na’vi. Conscients del perill que suposa el coneixement de l’Spider del seu parador, el Jake i la seva família s’exilien de l’Omatikaya i es retiren a la costa oriental de Pandora, on el clan Metkayina els dona refugi. Allà, la família aprèn els costums de la gent dels esculls, la Kiri desenvolupa un vincle espiritual amb el mar i el Lo’ak es fa amistat amb la Tsireya, la filla del cap Tonowari i la seva dona, Ronal.

Després de defensar la Kiri contra l’Aonung, el fill de Tonowari, el Lo’ak es disculpa davant la insistència del Jake. Aleshores, l’Aonung i els seus amics atrauen al Lo’ak a un viatge al territori d’un depredador marin i el deixen encallat. El Lo’ak se salva del depredador i es fa amic del Payakan, un tulkun, una espècie de balena intel·ligent i pacífica que els Metkayina consideren els seus germans espirituals. Al seu retorn, el Lo’ak guanya l’amistat de l’Aonung en assumir la culpa del viatge, però li diuen que el Payakan és un paria entre els Tulkun. Més tard, la Kiri s’enllaça amb l’arbre espiritual submarí de Metkayina i espiritualment “coneix” la seva mare biològica, la Grace, la consciència de la qual viu a Pandora. Durant el trànsit induït per l’enllaç, la Kiri pateix una convulsió i cau inconscient, gairebé ofegant-se.

El Jake convoca el Norm Spellman i el Max Patel per demanar ajuda amb el seu equip mèdic, on diagnostiquen epilèpsia la Kiri i adverteixen que no pot tornar a connectar-se a l’arbre espiritual, ja que fer-ho pot matar-la. Encara que el Ronal salva la Kiri, el Quaritch segueix l’avió del Norm i el Max fins a l’arxipèlag on viuen els Metkayina. Portant l’Spider amb ell, el Quaritch uneix forces amb les operacions marines de la RDA, dirigides pel capità Mick Scoresby, i s’apodera d’un vaixell balener que caça tulkuns per extreure un sèrum anti-envelliment. L’esquadra del Quaritch ataca l’arxipèlag, interrogant les tribus sobre la ubicació del Jake sense cap resultat. Després, el Quaritch ordena als baleners que matin els tulkuns a prop dels pobles per treure el Jake. El Lo’ak s’enllaça mentalment amb el Payakan i s’assabenta que va ser expulsat perquè va anar en contra de les maneres pacifistes de la seva espècie i va atacar els baleners que van matar la seva mare, causant moltes morts.

Quan els Metkayina s’assabenta dels assassinats de Tulkun, el Lo’ak s’apressa a avisar Payakan, seguit dels seus germans i amics. Troben que el Payakan està sent caçat i el Quaritch captura el Lo’ak, la Tsireya i la Tuk. El Jake, la Neytiri i els Metkayina es van proposar enfrontar-se als humans i rescatar els nens. El Quaritch obliga el Jake a rendir-se, però el Payakan ataca els baleners, provocant una baralla entre els Metkayina i els humans. L’Spider paralitza el vaixell i el Neteyam rescata al Lo’ak, la Tsireya i l’Spider, però el Quaritch li dispara mortalment. Devastats, el Jake i la Neytiri tornen per salvar els seus fills restants que van ser recapturats. El Jake s’enfronta al Quaritch, que utilitza la Kiri com a ostatge. Quan la Neytiri fa el mateix amb l’Spider, el Quaritch al principi nega la seva relació, però desisteix un cop la Neytiri talla l’Spider pel pit.

El Jake, el Quaritch, la Neytiri i la Tuk acaben atrapats dins del vaixell que s’enfonsa. Després d’una tensa escaramussa, el Jake estranya el Quaritch inconscient i és rescatat pel Lo’ak i el Payakan, mentre que la Kiri recupera la Neytiri i la Tuk. L’Spider rescata el Quaritch, però es nega a anar amb ell i es torna a unir a la família del Jake, que l’acull com un fill de veritat. Després del funeral del Neteyam, el Jake informa al Tonowari de la seva decisió d’abandonar els Metkayina. Tot i així, el cap identifica respectuosament el Jake com a part del clan i li dona la benvinguda a ell i a la seva família perquè es quedin. Abans de prometre reprendre la seva campanya contra la RDA, el Jake i la seva família accepten i viuen la seva nova vida al mar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada